Firmy CNR a CSR sú už teraz vďaka silným domácim tržbám najväčšími výrobcami vlakov na svete. Celkové tržby oboch podnikov sa v minulom roku pohybovali okolo 200 miliárd jüanov (26,64 miliardy eur). V rámci dohody o fúzii dostanú investori za akcie CNR novo vydané akcie CSR.
Čínska vláda rozdelila v roku 2000 štátneho výrobcu vlakov do týchto dvoch firiem, aby podporila konkurenciu na domácom trhu. CNR a CSR v súčasnosti profitujú z rýchleho rozvoja čínskej železničnej siete, čelia však kritike, že si vzájomne konkurujú v boji o zahraničné zákazky.
Čína počas necelého desaťročia vybudovala najdlhšiu sieť vysokorýchlostných železničných tratí na svete a rada by svoju železničnú technológiu exportovala.
„Nová skupina bude mať v tejto situácii oproti globálnym hráčom veľkú výhodu – technologický náskok a možnosť optimalizovať ľudský kapitál a výrobné kapacity,“ povedal pre denník China Daily Wang Mengshu z Čínskej akadémie inžinierstva.
Domáci trh však nerastie rýchlym tempom. Pre využitie veľkých kapacít je potrebné hľadať nové trhy. O miliardovú zákazku v Mexiku prišiel čínsky drak po tom, ako sa ukázalo, že výberové konanie nebolo úplne transparentné.
Zdroj: Flickr / galio
CNR získala v októbri kontrakt na dodávku vlakov pre americké mesto Boston v hodnote 567 miliónov dolárov (470 miliónov eur). Ide o prvý takýto úspech čínskych výrobcov železničných zariadení v Spojených štátoch, napísala agentúra Reuters.
Čínski železničiari plánujú dodávať vlaky pre rozsiahlu 1287 kilometrov dlhú vysokorýchlostnú trať v Kalifornii. Čína chce priložiť ruku aj k ambicióznemu projektu v Brazílii a Peru, ktorého cieľom je vybudovať 4500-kilometrové spojenie medzi Pacifikom a Atlantikom.
Čínske štátne banky a miliardové infraštruktúrne fondy môžu tieto plány finančne zastrešiť. Do úvahy prichádzajú aj prostriedky z rozvojovej banky skupiny BRICS, ktorú založila Čína spolu s Brazíliou, Ruskom, Indiou a Juhoafrickou republikou alebo z Ázijskej infraštruktúrnej investičnej banky, informuje nemecká spravodajská stanica n-tv.
Čínska vláda sa rozhliada aj po iných oblastiach, v ktorých by mohla zaujať vplyvnú pozíciu. Po vzore železničnej fúzie sa hovorí aj o zlúčení dvoch veľkých štátnych výrobcov lietadiel Avic a Comac.