Keď bývalý šéf koncernu Volkswagen Herbert Diess kedysi pre médiá uviedol, že najväčšie obavy nemá z konkurencie Tesly, ale z čínskeho výrobcu BYD, možno len on sám tušil, koľko pravdy v jeho tvrdení je.

Dnes na svojom mieste nie je už ani H. Diess a tým čo býval už nie je ani európsky automobilový priemysel. Na tunajšom trhu totiž čoraz viac začínajú dominovať značky čínskych výrobcov a s prihliadnutím na budúcu čisto elektrickú dopravu a plány sa európski výrobcovia majú právom čoho obávať.

Karty v novom boji však môže ešte v ich prospech zamiešať budúca podoba prijímanej emisnej normy Euro 7, na ktorej finálnu podobu musia počkať do 9. novembra tohto roka. Jej predchádzajúca podoba, ktorú EÚ zmietla zo stola, by totiž uštedrila automobilkám bez čisto elektrického portfólia poslednú ranu. 

Nemení to však veľa na fakte, že čínska automobilka BYD podporovaná Warrenom Buffettom a jej ostatní čínski súputníci majú v pláne pokoriť európsky trh. Ten si zatiaľ ako jediný na svete stanovil prísne podmienky prechodu na čisto elektrickú mobilitu v najbližších dekádach. Bez väčších úspechov vo výrobe či v podpore predaja doma vyrobených elektromobilov to môže byť problém.

Dvere majú otvorené

Čínsky výrobca elektromobilov spoločnosť BYD (Build Your Dreams, z angl. Buduj svoje sny) sa totiž čoraz viac orientuje a pretláča práve na európske trhy, kde má reálny potenciál dotiahnuť to na lídra.

K svojim cieľom má preto už pomerne dobre našliapnuté. BYD má dnes trhovú hodnotu od sto miliárd dolárov, čo z nej robí tretieho najväčšieho výrobcu po Tesle a Toyote. Na poli elektromobility a budúcej globálnej výroby mu pritom stojí v ceste už len jeden súper – Tesla, keďže pre zvyšok sveta pomerne málo známa značka v predajoch elektromobilov poľahky predbieha všetky svetové koncerny.

„Navyše trh je pre Číňanov široko otvorený,“ tvrdí generálny riaditeľ skupiny Stellantis Carlos Tavares, ktorý tak chce varovať etablovaných výrobcov automobilov v Európe. Odkazoval tak aj na minulotýždňový autosalón v Paríži, kde si značky BYD a Great Wall postavili veľké promo stánky hneď oproti hlavným značkám Hyundai či Peugeot.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa