Čínománia v autobrandži bude pokračovať



Ťarchu výkonnosti globálnej automobilovej brandže ponesú aj v budúcom roku na svojich pleciach ázijské a rozvíjajúce sa trhy. Nová mekka automobilizmu – Čína si ešte viac upevní pozíciu na globálnej automape. Atraktívnejšími destináciami na výrobu i odbyt budú aj Brazília, India a Mexiko. Automobilová karavána potrebuje nové príbehy pre úspešný biznis na dlhé trate. Čína je trh, kde sa predá všetko, čo sa vyrobí. A rýchlosť, s akou sa do nej automobilky sťahujú, berie dych. Transatlantické brehy ponúkajú už len perspektívu jednoduchej reprodukcie. 


Čerstvých zákazníkov sľubujú najmä ázijské, čínsko-indické masy. Ríša stredu bude ekonomicky rásť znova ako po ostatnú dekádu vo všetkých dôležitých parametroch. Menšími, ale stále oproti vyspelému svetu niekoľkonásobne vyššími tempami. To je pre brandžu, ktorá pracuje dlhodobo s malými ziskovými maržami, veľká návnada. Najmä ak sa v čínskom a celom ázijskom prostredí dosahujú dvoj- až štvornásobne väčšie zisky, než je v brandži zvykom.

Novú perspektívu objavili aj prémiové značky, pre ktoré je Čína už druhý najväčší trh po Spojených štátoch. A v budúcich dvoch rokoch predaje najsilnejších brandov Audi, BMW, Mercedes, Porsche či Lexus dosiahnu aj tu už úroveň jedného milióna predaných áut, na ktoré sú tieto značky zvyknuté v Spojených štátoch. 


Mimo domovín


Západné automobilky musia cez rozvíjajúce sa trhy zlepšovať efektivitu výroby. Nedávne priznanie generálneho riaditeľa Fiata Sergia Marchionneho, že talianskej automobilke by sa darilo lepšie bez domácich závodov, keďže produktivita pätice talianskych fabrík nedosahuje ani jedného poľského, je jasným odkazom budúcnosti. Vyrábať pre americký trh je tiež oveľa pohodlnejšie v Mexiku. Je hriech ignorovať slabý odpor odborov a len desatinové platy mexických zamestnancov automobiliek oproti ich americkým kolegom. Konečne to pochopili aj problémami zmietané americké automobilky, ktoré do výroby u južného suseda začali presúvať miliardy dolárov. Každý piaty nový automobil na amerických cestách bude v najbližších rokoch z mexickej výrobnej haly.


Odbytovú biedu a nadkapacity na domácich trhoch riešili tie najpredvídavejšie z nemeckých, japonských i amerických značiek zvýšenou orientáciou na Čínu, ázijský kontinent a zoskupenie štátov BRIC (Brazíliu, Rusko, Indiu a Čínu) už dávnejšie. Čínománia im teraz prináša rekordné tržby, odbyt i zárobky. Zisková baňa v Číne bude najmä Volks­wagenu, skupine Hyundai/Kia, Nissanu a Fordu pomáhať pri prepisovaní rekordných výkonov.

Čínskymi víťazmi budú najmä nemecké Audi, BMW a Mercedes, ktoré prišli na trh medzi prvými a budú kontrolovať viac ako štyri pätiny svojho segmentu. Nakopli v krajine výrobu, ktorá ich oproti dovezenej produkcii cenovo zvýhodnila, získali prvokupcov v regióne a nepokazili si imidž servisnými zvolávaniami ako napríklad japonské automobilky. Ekonomická expanzia ázijských tigrov bude pridávať nové milióny do tvoriacej sa strednej triedy konzumentov, ktorá vo vyspelých trhoch už stagnuje, čo nahradí výpadky biznisu v domovinách svetových značiek. Predajné vyhliadky na vyspelých trhoch totiž čoraz viac zahmlieva stúpajúca nezamestnanosť, reštriktívne vládne zásahy, čo zatlačí aj na redukciu nadbytočných kapacít. 


Čínske, indické, mexické či brazílske, naopak, porastú aj v budúcich mesiacoch. Len v Číne sa budúci rok prehupnú cez hranicu 23 miliónov áut a do konca roku 2015 ich stratégovia z automobiliek naplánovali zvýšiť na viac ako tridsať miliónov. Kapacity tam budú väčšie, ako má teraz celý európsky kontinent vrátane Ruska.


Čísla budúcnosti


Rozvíjajúce sa trhy ponúkajú nepoznaný odbytový strop aj v automobilovom odvetví. Práce na odhadoch jeho budúcich maximálok sú ešte zbytočné, pretože sa posúvajú nečakane rýchlo nahor. A čo malo platiť pozajtra, už je realitou dneška. Spotrebiteľský hlad ázijského kontinentu, silná kultúra kupovať za hotovosť či nízke pomery automobilov na tisícku obyvateľov sú dobrou zásobárňou biznisu.


Americké neduhy ako stagnujúca spotreba, vysoká nezamestnanosť a autopenetrácia v pomere čo auto to bezmála jeden Američan už nepustia. Americký nový „normál“ v spotrebe automobilov teraz už musí začať žiť s hranicou 12 miliónov ročne. To je o vyše štvrtiny menej, ako bolo zvykom v minulosti. Predkrízových amerických 17 miliónov už tento rok ponúkol len čínsky trh a v budúcom urobí ďalší krok k dvadsaťmiliónovej méte. Tá príde približne o päť rokov skôr, ako sa pôvodne čakalo. 


Ani sen čínskych lídrov stať sa jednotkou v produkcii elektromobilov nemusí byť až desaťročnou víziou, ak investorský svet pochopí, že najľudnatejší región potrebuje ekologickejšiu výrobu čo najskôr. Novým výrobným zvykom sa stane aj produkovať v Číne a nielen pre Čínu. Americký General Motors prichádza s víziou v Číne vyvinuté a vyrobené modely dodávať aj na mimoázijské trhy. Model Chevrolet New Sail bude prvým „čínskym“ prieskumníkom na cudzích územiach.

Foto na titulke - Bloomberg

Článok vyšiel v ročenke Slovensko a svet v roku 2011, ktorá vyšla ako príloha TRENDU č. 47.