O neutíchajúcej chuti nakupovať nehnuteľnosti, o ambicióznych plánoch na rok 2022 aj o tom, ako v realitnom biznise stretnúť partnerov a priateľov, hovorí Miloš Ortuta, regionálny riaditeľ Winners Reality. Dôležitý je podľa neho charakter, vzdelávanie a spolupráca.

Ako hodnotíte dianie na realitnom trhu? Pandémia mnohé spoločnosti prinútila „upratať si“ priority. Ako to bolo u vás?

Rok 2021 sa na realitnom trhu niesol v znamení neutíchajúcej chuti nakupovať nehnuteľnosti, čo spôsobilo v porovnaní s minulým rokom nárast cien o viac ako 18 percent. Tento nárast odzrkadľuje aktuálnu situáciu, keď dopyt po kúpe nehnuteľnosti niekoľkonásobne prevyšuje ponuku a zvýšenie cien stavebných materiálov je za posledných šesť mesiacov v roku o viac ako sto percent oproti predchádzajúcemu. Podobný scenár sa očakáva aj v roku 2022, ak nepríde markantné zvýšenie úrokových sadzieb pri hypotekárnych úveroch, prípadne sprísnenie ich poskytovania.

Spomínané aspekty spôsobujú zmenu trhu, čo vytvára prostredie, kde sa udržia len silné spoločnosti, ktoré dokážu ponúknuť klientovi viac. Vo Winners Reality, dcérskej spoločnosti Winners Group, dnes už so stabilnou pozíciou na realitnom trhu už niekoľko rokov poskytujeme klientom kvalitné a komplexné realitné služby a v posledných rokoch sme k nim pridali aj najmodernejšie technologické služby. Zavedením 3D prehliadky, 360-stupňovej prehliadky, 3D pôdorysov, prémiových fotografií, videí, virtuálneho home­stagingu, virtuálnej rekonštrukcie či virtuálneho „upratania“, alebo elektronického podpisovania udávame tempo, čo pre nás vytvára odlišnosť a unikátnosť.

Čo vnímate z vášho pohľadu ako najväčšiu výzvu dnešného trhu v realitnom sprostredkovaní?

To, čo vnímam už dlhé roky, je jedným slovom trieštenie sily malých a jednoosobových realitných kancelárií. Ak by si vybrali silnú značku na trhu, ktorá im dokáže poskytnúť výhodné podmienky, zázemie a podporu, dokázali by na trhu víťaziť. Takto im však neostane dostatok času a financií na inovácie, podporu biznisu a vzdelávanie. Ja sám som mal vlastnú realitnú kanceláriu s tromi maklérmi a vyše 30 percent času som venoval aktivitám, ktoré sa netýkali obchodu. A tým som ukracoval len sám seba. Aj na základe týchto skúsenosti máme v spoločnosti nastavené procesy tak, aby sa maklér mohol venovať iba obchodu, a tak efektívne využíval každú príležitosť.

Ako ste zvládli pandemické obdobie?

Bez menších zaváhaní a rástli sme naďalej. Na každú situáciu sa snažíme pozerať ako na príležitosť a priestor na zlepšenie. Pandémia len urýchlila procesy, ktoré sme už pripravovali skôr. Konkrétne hovorím o inováciách, ktoré každoročne zavádzame pre maklérov a ich rast. Hneď od vypuknutia pandémie sme prijali rozhodnutia, ktoré dnes môžeme vyhodnotiť ako správne a ktoré nám priniesli nové možnosti na trhu.

Aké máte plány na rok 2022?

Od nového roka očakávame obrovský rast. Cieľom je posunúť realitné sprostredkovanie ešte na vyšší level a dať trhu služby, ktoré si každý klient zaslúži. Aj samotní klienti majú od spolupráce vyššie očakávania, konkrétne na vedomosti maklérov, ich skúsenosti, marketing nehnuteľnosti a obchodné zručnosti. Taktiež chceme otvoriť nové pobočky vo všetkých okresných mestách, hlavne na severe Slovenska, zväčšiť tím realitných maklérov v nových aj existujúcich pobočkách a vďaka tomu pokryť celé Slovensko.

Jednou z dôležitých priorít je pre vás spolupráca s kvalitnými ľuďmi. Je ich na trhu dostatok?

Áno, mať kvalitných ľudí je veľmi dôležité. Ale na to, aby sme ich v spoločnosti mali, je dôležité pre nich vytvárať kvalitné prostredie. Medzi ne patrí background, čiže systémová podpora, právne oddelenie, marketing aj inovácie. No to najdôležitejšie je vzdelávanie, to je jeden z našich najdôležitejších základových kameňov. Len neustále vzdelávanie nám dáva náskok na trhu a tým aj odlišnosť. Pre spolupracovníkov prinášame viacero prvotriednych školiacich cyklov, ktoré prinášajú viditeľné výsledky. Je pre nás najdôležitejšie, aby mal nový i skúsený spolupracovník naše DNA. Chuť na sebe pracovať, vytrvalosť a vieru v sám seba. Tak, ako povedal jeden z najlepších futbalistov histórie Cristiano Ronaldo: „Ak chceš patriť k najlepším, musíš si veriť! Len tak sa ti podarí dosiahnuť to, čoho si schopný!“ Ostatné ho už naučíme.

V ktorých ľuďoch vidíte potenciál na spoluprácu?

Mal by mať to naše DNA. Ak mám byť konkrétny, mal by mať príjemné vystupovanie a byť komunikatívny. Realitný trh je dynamický a na zmeny je potrebné adekvátne reagovať, preto by mal byť pozitívne naladený na život, aby každú zmenu prijal ako príležitosť a možnosť na ďalší rast. Samozrejme, mať v sebe chuť sa vzdelávať. Naša služba spočíva v pomoci klientom, preto zodpovednosť a charakter patria tiež k požadovaným vlastnostiam. Jednou z hodnôt spoločnosti je tímovosť a vďačnosť za kolegov, vážime si ich úprimný záujem, podporu, preto by mal byť každý úprimný a tímový hráč. A čo je najdôležitejšie, mal by mať chuť napredovať.

V tomto odbore som našiel ľudí, s ktorými radi tvoríme biznis, pracujeme na naplnení spoločných cieľov a s ktorými rád trávim čas aj v súkromí.
Miloš Ortuta

Aké boli vaše začiatky?

Sám som na začiatku kariéry začínal v inej spoločnosti a dôvod, prečo som odišiel, bol, že som sa chcel posunúť vyššie a neustále napredovať. A každý, kto s nami spolupracuje, to môže potvrdiť. U nás je vítaný každý, kto to vidí rovnako a chce získať od života viac. Mám najväčšiu radosť, keď vidím obrovský progres, ktorým spolupracovníci prešli a dnes sa radia k elite na realitnom trhu.

Čím ich k sebe lákate? Získajú u vás niečo viac oproti iným podobným spoločnostiam?

Každý realitný maklér od nás hneď od nástupu získava kvalitné zázemie a hlavne odborníkov v realitách s dlhoročnými skúsenosťami a úspechmi. Manažéri sú im vždy nápomocní a každý „nováčik“ získava na začiatku mentora, ktorý ho sprevádza procesom adaptácie. Cieľom je, aby videl, ako to funguje v praxi, a počas prvých týždňov mal vedľa seba skúsenejšiu oporu. U nás sa učíte od najlepších. Jedineční sme určite vďaka unikátnemu konceptu, klient dostane všetko na jednom mieste. Od sprostredkovania predaja nehnuteľnosti, jej financovania a poistenia nehnuteľnosti aj seba samého od špecialistov na danú problematiku. Vďaka tomu dokážeme klientov uspokojiť v maximálnej miere.

Je vzdelanie, teda skôr dostatočné znalosti a praktické zručnosti, zárukou úspechu v tomto biznise?

Už od začiatku budovania spoločnosti bol jeden zo základných kameňov rozvoj a rast našich ľudí. Či už sa na to pozrieme z pohľadu sledovania aktuálnych trendov, legislatívnych zmien a samotného vývoja trhu, či z pohľadu vzdelávania v obchodných a marketingových zručnostiach. Pre ich rozvoj sme pripravili digitálny školiaci systém, kde dokáže nový realitný špecialista absolvovať základný realitný kurz v rámci e-learningu, video a komunikačné platformy pre skúseného. Aj vďaka tomu sa radíme k malému percentu profesionálov, čo nás míľovými krokmi posúva do popredia na realitnom trhu. Zároveň nás to zaväzuje neustále pracovať na vylepšovaní služieb a spoločnom úspechu.

Ako teda rásť a uspieť, vypracovať sa na úspešného?

Jednoducho sa to dá vystihnúť v angličtine slovnou hračkou: (L)EARN. Najprv sa učíš, potom zarábaš. Podobne ako v športe, vyžaduje si to disciplínu a hlavne vytrvalosť. Tajný recept = špecializácia. Všetci úspešní podnikatelia sa vždy špecializovali na dané odvetvie a robili všetko pre to, aby v tom boli najlepší. O to sa snažíme od prvého dňa, keď vznikla spoločnosť Winners Reality. Preto je pre mňa osobne úsmevné, keď ma niekto presviedča, že dokáže ovládať viacero odvetví a zároveň radiť klientom.

Čo vám osobne priniesla práca v realitnom biznise?

Určite lepší život, dynamiku v ňom a hlavne to, čo ma baví a napĺňa – prácu s ľuďmi. V tomto biznise som našiel ľudí, s ktorými rád tvorím biznis, pracujem na naplnení spoločných cieľov a zároveň s nimi rád trávim čas aj v súkromí. Z môjho pohľadu sme stále len na začiatku a to ma ešte viac poháňa na tejto ceste – posúvať stanovené méty vyššie a vyššie.

Miloš Ortuta (36)
Je regionálny riaditeľ v spoločnosti Winners Reality, v realitnom biznise sa pohybuje už dvanásť rokov. Absolvoval štúdium na Fakulte manažmentu Prešovskej univerzity v Prešove v odbore personálny manažment a European Institute of Business and Public Education, MBA so špecializáciou business management.

Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným autorom.