Čo máte najradšej z McDonald’s menu?

Double Cheeseburger a Double Royal, lebo obsahuje viac mäsa.

Predpokladám, že ich nekonzumujete každý deň.

Asi dvakrát týždenne. Častejšie si však u nás dávam raňajky. A teším sa teraz najmä na nízkosacharidový bezlepkový burger, teda mäso bez žemle a so šalátom, ktorý bude čoskoro bežnou súčasťou menu.

Pred piatimi rokmi začal McDonalds na Slovensku ukončovať s franchisistami licenčné zmluvy pred vypršaním platnosti a vyplácať ich. Čo stálo za týmto rozhodnutím?

Išlo o globálnu stratégiu firmy pre Slovensko. Existujú totiž dve možnosti prevádzky: master franchise a konvenčný franchising. Slovensko využívalo druhú možnosť, čo znamenalo, že prevádzky mohli mať v krajine viacerí podnikatelia, pričom McDonald’s vyhľadával vhodné lokality a zastrešoval aj výber partnerov a ich zaškolenie.

Na druhom póle stojí master franchise. Ten dáva oprávnenie prevádzkovať reštaurácie na určitom území jednému subjektu, ktorý je zodpovedný aj za celý proces developmentu nových prevádzok, čím výrazne odbremení samotný McDonald’s. Master partner môže niekedy udeľovať aj sublicencie. No a vedenie spoločnosti uvažovalo práve o prechode Slovenska na master franchise.

Zo siedmich franchisistov vám naspäť odpredali licencie štyria. Traja, ktorí riadia desať reštaurácií, si ich ponechali. Ako je to možné?

Bola to ich srdcová záležitosť. Podnikali pod našou značkou viac ako dvadsať rokov. Dohodli sme sa s nimi, že ich licenčné zmluvy neukončíme.

Ale napokon ste nešli ani cestou master franchisu a nechali ste pôvodný stav.

Áno, lebo firma medzičasom zmenila stratégiu. Cestou konvenčného franchisingu dnes ide McDonald’s len na 17 trhoch sveta. Okrem Slovenska aj v USA, Kanade, Austrálii či Nemecku. Na master franchise funguje napríklad Balkán, ale aj celá Škandinávia.

Chcete si otvoriť McDonald’s? Rozhovor s ich šéfom franchisingu vás možno schladí

Radim Foltýn Zdroj: McDonald’s

Investície každých sedem rokov

Zvonku to vyzeralo, že ste si vzali prevádzky naspäť, lebo licenční partneri nevyužili naplno ich potenciál. Od roku 2014 sa totiž tržby McDonalds zdvojnásobili a zisk išiel hore ešte výraznejšie.

S potenciálom partnerov to nesúviselo. To, že sa nám darilo, súviselo

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa