Reťazec Sportisimo založili na prelome milénia českí podnikatelia vietnamského pôvodu Do Hong Son a Thai Ngoc Nguyen. V Česku sa sieť rozrástla na takmer stovku kamenných pobočiek, na Slovensku ich má zhruba tri desiatky.
„Spoločnosť zvažuje možnosť vyhľadania dlhodobého partnera pre rozvoj svojich ďalších plánovaných obchodných aktivít,“ potvrdila záujem o predaj firmy alebo jej časti šéfka nákupu Sportisima Martina Kudláčková. O tom, aký podiel prejde do rúk nového majiteľa, sa má podľa HN rozhodnúť počas vyjednávania o cene. Zakladatelia požadujú za celú firmu osemnásťnásobok prevádzkového zisku, čo je v maloobchode nezvyčajne vysoká suma.
Podľa M. Kudláčkovej pomáha Sportisimu s hľadaním investora spoločnosť Erste Corporate Banking. Oslovila najmä kapitálové fondy, napríklad Mid Europa Partners alebo Advent International, ktoré spravujú zväčša majetok bánk alebo poisťovní.
Na českom trhu je Sportisimo jednoznačným lídrom. Podľa HN je väčšie než ďalšie štyri reťazce so športovým sortimentom dohromady, teda A3 Sport, Intersport, Hervis Sport a Hudy Sport. Desiatky predajní Sportisimo prevádzkuje v Poľsku a dokončuje expanziu na Balkán. Tovar predáva aj prostredníctvom e-shopu, vďaka jeho nemeckej mutácii sa prepracovalo aj k zákazníkom v západnej Európe.
Sportisimu v Česku od založenia neustále rastú tržby aj prevádzkový zisk. Vlani ho zvýšilo medziročne o viac ako dve tretiny na 281 miliónov korún (10,4 milióna eur). Rast biznisu je badateľný aj na slovenskom trhu. Tuzemská dcéra Sportisima vlani zvýšila tržby medziročne o polovicu na 32,3 milióna eur, v podobnej miere jej poskočil zisk na 1,2 milióna eur. Na porovnanie, jednému z najväčších konkurentov, Exisportu, klesli tržby o pätinu na 28,5 milióna eur a prepadol sa do trojmiliónovej straty.
Vizitka slovenskej dcéry Sportisima | ||
Rok | Tržby (mil. eur) | Zisk (tis. eur) |
2012 | 3,99 | 288 |
2013 | 21,64 | 814 |
2014 | 32,34 | 1 237 |
PRAMEŇ: www.finstat.sk |
Za úspechom Sportisima podľa expertov stojí koncept predajní orientovaných na masového zákazníka s výrazným akcentom na cenu a šírku sortimentu, s ktorým prišlo na trh skôr než konkurencia. „To sa premietlo do jeho veľmi silného postavenia na českom a slovenskom trhu, ktoré si za dobu svojej existencie vybudovalo,“ citujú HN Jana Kotrbáčka, partnera spoločnosti Cushman & Wakefield.
V ostatných rokoch sa z českého a slovenského trhu so športovými potrebami porúčalo viacero hráčov. Z oboch krajín sa napríklad stiahol rakúsky Gigasport. Konkurencia však aj pribudla. Predajne otvoril britský Sports Direct a po skoršej expanzii na český trh vlani prišiel na Slovensko francúzsky Decathlon. Zatiaľ otvoril dve predajne v Bratislave a jednu v Košiciach a sprevádzkoval e-shop.