Žiadne ruské lietadlá, len airbusy a niektoré typy boeingov, ale nie starších ako pätnásť rokov a kvalitní dopravcovia bez dlhov. Takéto požiadavky mali minulú sezónu odborári zastupujúci zahraničných hráčov v ruských kluboch Kontinentálnej hokejovej ligy (KHL). Príliš veľa nedosiahli.
Cudzinci sa už niekoľko ročníkov ligy sťažujú na lety starými nepohodlnými ruskými tupolevmi a jakovlevmi. Protesty sa ešte vyostrili po tom, čo sa vlani v septembri zrútilo lietadlo Jak-42 a v troskách zomreli hráči tímu Lokomotiv Jaroslavľ. Pár dní po katastrofe odmietli hokejisti sibírskeho klubu Jugra Chanty-Mansijsk nastúpiť do iného jaku. Na zápas do Popradu preto museli napochytre hľadať boeing u aerolínií naftárov z Ťumenskej oblasti.
Proti starým ruským strojom tvrdo vystúpil aj vtedajší ruský prezident Dmitrij Medvedev, jaky dostali do vyšetrenia príčin katastrofy zákaz štartov. Keď sa však ukázalo, že nešlo o vinu techniky, ale posádky, opäť sa stali dôležitým dopravným prostriedkom chudobnejších ruských tímov, pretože sú lacnejšie než západné lietadlá.
Česi zostali jediní. Nepomohlo im to
Vedenie KHL chcelo od tejto sezóny obstarávať dopravu pre jednotlivé tímy samo, aby sa vyhlo malým lacným a nekvalitným provinčným aerolíniám. V januári navrhlo ruskému ministerstvu dopravy troch kandidátov. Ruský Aeroflot, lotyšský Air Baltic a české Holidays Czech Airlines, ktoré sa výborne uviedli pri doprave tímu Lev Poprad. Z úzkeho výberu vypadol najprv Aeroflot, pretože bol drahý, potom aj Air Baltic. Zostala tak iba česká firma.
Pre Čechov by to mohol byť lukratívny biznis na zimu pre celú flotilu a vypomáhať by museli aj lietadlá materskej spoločnosti České aerolínie (ČSA). Rokovania sa však preťahovali celé mesiace, pretože proti bolo ruské ministerstvo hospodárskeho rozvoja a dvaja najväčší ruskí dopravcovia - Aeroflot a Transaero. Ešte začiatkom leta hovorkyňa Holidays Czech Airlines potvrdila pre eTREND trvalý záujem, v Moskve sa však ešte nerozhodli. Hovorca centrály KHL Marat Safin odkázal eTREND na odborovú organizáciu a tá ani na urgenciu neodpovedala.
Holidays Czech Airlines dostali vlani od ruských úradov výnimku, aby mohli lietať s Levom Poprad aj medzi ruskými letiskami a tiež z Ruska do Bieloruska, Lotyšska a Kazachstanu. Ruská legislatíva totiž neumožňuje zahraničnej firme lietať pre ruských objednávateľov medzi ruskými letiskami či do tretích krajín.
Lietajú prebytkové boeingy
Z požiadaviek zahraničných hráčov a vedenia KHL sa napokon uskutočnilo iba málo. Kým na zápasy do Popradu v minulej sezóne lietalo veľa lietadiel Jak-42, do Bratislavy a Prahy vozia ruské tímy zatiaľ najmenšie typy Boeingov 737 vo vlastníctve ruských provinčných spoločností. Niektoré sa tam dostali z prebytkov ČSA a SkyEurope, ktoré ich nahrádzali novými modernejšími lietadlami.
Takmer každé je staršie, než žiadalo KHL. Stroje majú už vyše dvadsať rokov, avšak ešte vyhovujú prísnym normám Európskej únie. Bežne a bez obmedzení sa objavujú na západoeurópskych letiskách na charteroch s ruskými turistami. Všetky sú registrované na Bermudách v Karibiku. Ruských hokejistov vozia aj nové ukrajinské lietadlá An-148 na regionálne trate, ktoré sa vyrábajú aj v Rusku.
Najpohodlnejšie a najmodernejšie lietadlá si prenajali Slovan Bratislava a Lev Praha. Sú to airbusy Holidays Czech Airlines.
Tento B-737 Nordavie z Archangeľska kedysi lietal pre SkyEurope
Foto – Letisko Bratislava, Ján Blažej