Veľké, väčšinou obojstranné dotykové tablety na objednávanie jedla začal McDonald's inštalovať do českých reštaurácií v novembri 2015. Odvtedy sa dostali do zhruba piatich desiatok z celkového počtu 95 prevádzok. Popri objednávaní cez dotykovú obrazovku zákazníkom zostáva aj klasická možnosť výberu z menu priamo pri kase.

„Kiosky plánujeme aj pre Slovensko, určite ale nie v roku 2017,“ hovorí pre TREND.sk PR manažérka českého a slovenského McDonald's Zuzana Svobodová. V tomto roku sa spoločnosť podľa nej sústredí na pretvorenie všetkých českých reštaurácií. Počet kioskov umiestnených v jednej prevádzke sa líši v závislosti od veľkosti priestoru. Môže byť jeden alebo aj štyri.

Prostredníctvom samoobslužného kiosku si zákazník môže zostaviť menu podľa vlastného výberu z celého sortimentu McDonald's. Po dokončení voľby a platbe kartou, ktorú možno zrealizovať aj bezkontaktne, z kiosku vypadne potvrdenka na objednávku. Až v tejto chvíli sa k slovu dostáva novo prestavaná kuchyňa, v ktorej štartuje príprava jedla.

Viac rúk do kuchyne

„Každá objednávka sa začne pripravovať až vo chvíli, keď ju zákazník zaplatí. Je pripravená individuálne,“ približuje Z. Svobodová. V praxi to znamená, že v kuchyni treba viac rúk a zavedenie kioskov tak neznamená nižšiu potrebu zamestnancov v reštaurácii. Mení sa len náplň ich práce. Časť pracovníkov sa z kasy presúva ku kompletizácii a výdaju objednávky.

Tým, že jedlo sa pripraví priamo pre každú jednu objednávku osobitne, vymizne postupne príprava produktov vopred. „V súčasnej dobe sa pripravené jedlo buď v priebehu desiatich minút predá, alebo sa zlikviduje. S novým systémom nepremárnime ani tých pár minút,“ tvrdil McDonald's v čase, keď kiosky štartovali na českom trhu.

Samoobslužné kiosky umožňujú McDonald's urobiť ďalší krok smerom k vyššej individualizácii objednávania. Vďaka špeciálnemu softvéru ponúknu zákazníkovi možné suroviny, ktoré sa dajú do predpripraveného burgeru doplniť, aby mal jedlo zostavené podľa svojich preferencií. „Pôjde o možnosť úpravy našich prémiových rád burgerov, nie kompletné vytvorenie vlastného burgeru. V Česku budeme túto možnosť testovať,“ ozrejmuje Z. Svobodová.

Fastfood v kurze

McDonald's podniká v Česku od roku 1992, tento rok oslavuje štvrťstoročnicu na trhu. Jeho tržby u západných susedov v minulom roku stúpli o 4,7 percenta na 4,6 miliardy českých korún (170 miliónov eur). V necelej stovke reštaurácií, ktoré prevádzkujú zväčša franchisingoví partneri, preň pracuje päťtisíc ľudí.

Na Slovensku otvoril McDonald's prvú reštauráciu v roku 1995. Firma tvrdí, že vlaňajšok bol pre ňu najúspešnejší od príchodu na trh. Tržby tridsiatky slovenských prevádzok stúpli medziročne o 3,8 milióna eur na 66,4 milióna eur. Pod Tatrami zamestnáva viac ako 1 700 ľudí.

České a slovenské aktivity McDonald's riadi od augusta 2014 Poliak Tomasz Rogacz. Na konci vlaňajška mal fastfoodový gigant celosvetovo viac ako 36-tisíc reštaurácií v stovke krajín.