Prvé dva januárové týždne komplikoval situáciu na slovenských cestách štrajk autodopravcov. Jednou z hlavných požiadaviek bolo aj zrušenie výberu mýta až do výberu nového prevádzkovateľa systému, keďže ten súčasný sa ukázal byť neefektívny a nehospodárny.
Súčasný prevádzkovateľ Skytoll získal zakázku za zvláštnych okolností. Vyhral aj napriek tomu, že v súťaži ponúkol najvyššiu sumu. Platnosť lukratívnej zmluvy sa skončí najskôr o dva roky a štát stále nemá systém vo vlastných rukách, aj keď už raz zaplatil. SkyToll od štátu žiada, aby zaň zaplatil ešte raz. Sumu obe strany taja, ale hovorí sa o 400 miliónoch eur.
V Česku sa mýtny systém menil minulý rok. CzechToll spustil nový satelitný mýtny systém, ktorý nahradil zastaranú mikrovlnnú technológiu. Investície by sa podľa firmy mali vrátiť štátu ešte v priebehu budúceho roka na masívnych úsporách za prevádzku a na zvýšenom výbere mýta cez nové spoplatnenie ciest I. triedy od začiatku januára.
„Prevádzka nového mýtneho systému je skoro o miliardu korún ročne lacnejšia. Český štát získal do svojho majetku systém, ktorý je flexibilný a jeho ďalšie rozširovanie na nové spoplatnené komunikácie je rýchle a lacné. V rámci výstavby novej cestnej infraštruktúry tak ušetrí v budúcich desiatich rokoch oproti pôvodnej mikrovlnnej technológii ďalšie miliardy korún,“ citovalo Sme generálneho riaditeľa CzechToll Mateja Okáliho.
E-shop za 400 miliónov
U susedov však v januári predsa len zrejme vyskočil podozrivý biznis. Od budúceho roka sa diaľničné známky menia z nalepovacích na elektronické. Štátny fond dopravnej infraštruktúry prihral objednávku na zhotovenie informačného systému firme Asseco Central Europe bez súťaže, píše Zive.cz. Spoločnosť získala päťročný kontrakt za 401 miliónov českých korún (takmer 16 miliónov eur).
V tlačovej správe Štátneho fondu dopravnej infraštruktúry sa píše, že Asecco zabezpečí „komplexný systém elektronickej diaľničnej známky.“
V rámci neho môžu používatelia vykonať úhradu, prípadne si overiť, že majú platnú elektronickú diaľničnú známku. Medzi ďalšie služby, ktoré bude vybraný dodávateľ zabezpečovať, patrí tiež podpora v podobe call centra pre pomoc zákazníkom pri nákupe v e-shope alebo mobilnú aplikáciu.
Majú vysvetlenie
Prečo neprebehla riadna súťaž? Projekt Hlídač státu sa domnieva, že je to preto, že zakázka bude obsahovať databázu vozidiel tajných služieb, ktoré nemusia platiť mýto. Podľa nich je však „oveľa bezpečnejšie za tieto autá mýto platiť a nerozlišovať ich (štátu sa vráti 97 percent platby).“ Ozývajú sa aj rozhorčenia ohľadom ceny objednávky.
České ministerstvo dopravy tvrdí, že kritika nie je na mieste. Argumentuje, že firma nevytvorí len e-shop, ale celý IT systém vrátane konzultačnej služby a podpory. Zakázka má tiež zahŕňať call centrum, evidenciu zaplatených poplatkov, register oslobodených automobilov, kompletné účtovníctvo, clearing, reporting a zabezpečenie.
„Zmluva je celá transparentne zverejnená. Každý sa teda môže presvedčiť, čo všetko zahŕňa. Prechodom na systém elektronickej známky predpokladáme úsporu vyše 100 miliónov korún ročne, “ uviedol pracovník tlačového oddelenia Filip Hlušička.
V centrálnom registri zmlúv je však len výsledná cena zákazky. Chýba štruktúra jednotlivých položiek, požiadavky objednávateľa, technická špecifikácia aj zoznam schválených subdodávateľov, píše Zive.cz.