Česká a slovenská ekonomika sa rozchádzajú. Odlišný prístup štátu, rôzna pripravenosť firiem počas pandémie, silnejší ťah na globálne trendy a vyššia konkurencieschopnosť prinášajú ovocie obom krajinám.
Vidno to v mnohých makroekonomických ukazovateľoch, ale najnovšie aj vo výsledkoch automotive priemyslu oboch krajín. Akokoľvek utrápene sa česká výroba áut tvárila počas minulého roka, podarilo sa jej opäť potvrdiť rast. Naopak slovenský automotive nenabehol na rýchle oživenie po pandémii a klesajúci počet vyrobených vozidiel dokonca môže zotrvať najbližšie roky.
Mierny, ale rast
Český automobilový priemysel očakáva pokračovanie zotavovania sa po pandémii a potvrdzuje to na plnej čiare. A to aj napriek výrazným problémom hlavného producenta v krajine – značky Škoda Auto počas celého roka 2022, keď automobilka čelila problémom s dodávkami dielov, energetickej kríze, ale na druhej strane ťažila z nových elektromobilov vo svojom portfóliu.
Napriek tomu výroba áut vlani v Česku vyskočila o desať percent a tamojší výrobcovia očakávajú, že ich produkcia bude aj tento rok rásť, keďže kľúčové odvetvie krajiny sa zotavuje z problémov ostatnej doby. Treba však dodať, že k rastu dochádza po troch rokoch poklesu, informovalo české Združenie automobilového priemyslu.
To však očakáva ďalší rast a to aj napriek pretrvávajúcim prekážkam dodávateľského reťazca, prudkému nárastu inflácie a sprísňovaniu environmentálnych predpisov, pričom česká ekonomika je stále vystavená nedostatku polovodičov.
Pri bližšom pohľade sú však naďalej zrejmé komplikácie tohto sektora aj v Česku. Produkcia najväčšej automobilky v krajine Škoda Auto vlani síce vzrástla o 1,9 percenta, ale jej dodávky klesli o 17 percent kvôli nahromadeniu nedokončených áut čakajúcich na dovezené čipy. „Musíme sa pripraviť na pokračujúcu volatilitu a výkyvy vo výrobe,“ priznal člen predstavenstva spoločnosti Martin Jahn.
Ako však dodal, český automotive sa už v týchto vodách naučil v ostatných dvoch rokoch chodiť a bude sa vedieť pomerne efektívne situácii prispôsobiť. Pomôcť by mu k tomu mohol aj výraznejší prechod na elektromobilitu, v ktorom je lídrom práve Škoda Auto.
„Verím, že akékoľvek výpadky budú skôr dočasné a celkovo budeme naďalej zvyšovať produkciu smerom k úrovniam pred krízou,“ dodal M. Jahn.
Prešľapujeme na mieste
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?