Uplynulý týždeň sa zmenil šéf dozornej rady Českých aerolínií (ČSA). Od septembra už po štvrtýkrát. No odchod Miroslava Zámečníka nesúvisel ani s fungovaním problémových aerolínií, ani s politickými tlakmi. Rozhodol sa rozvíjať kariéru inde. Chce sa stať šéfom pražskej zoologickej záhrady. Rezignáciou dal najavo, že si nenecháva žiadne „zálohové riešenie“. Nahradil ho Michal Mejstřík.
Zmeny v manažmente nie sú v ČSA nič neobvyklé. Z vlaňajšej zostavy ostal v predstavenstve len jeden človek. Na jeho čelo nedávno zasadol Miroslav Dvořák, ktorý je zároveň generálny riaditeľ pražského letiska. Problémové aerolínie by mal, aj vďaka spolupráci s ním, opäť doviesť k zisku.
Prepad do straty
Ešte začiatkom roka boli perspektívy ČSA slušné. Vláda začala s privatizáciou, ktorá mala do firmy priviesť silného partnera. Hoci už vtedy sa ozývali kritici, ktorí tvrdili, že krízové časy nie sú na predaj aerolínií vhodné, kabinet z neho očakával výnos tri až päť miliárd českých korún. Podľa májového odhadu Českých aerolínií sa síce mala firma po vlaňajšom zisku prepadnúť do straty, no nie vyššej ako 361 miliónov korún. Na budúci rok mala byť opäť v čiernych číslach.
No privatizácia sa skončila neúspechom. Vláda zistila, že by za predaj spoločnosti v skutočnosti musela zaplatiť. Navyše, prognóza hospodárenia sa výrazne zmenila. Tohtoročná strata sa má podľa najnovších firemných odhadov vyšplhať na 3,2 miliardy korún. Na budúci rok vraj skončí v mínuse „len“ 400 miliónov a v roku 2011 sa vráti k zisku.
V čase, keď sa čoraz častejšie hovorilo o možnom bankrote, nastúpil na scénu M. Dvořák. Jeho spôsob riešenia problémov leteckej spoločnosti sa veľmi nelíšil od predošlého vedenia. Stavil na skresávanie nákladov a predaj majetku.
Šetrenie a predaj
Azda najväčšou úľavou bolo dosiahnutie dohody s odbormi. Tie súhlasili so skresaním platov pilotov o 30 percent, letušiek o 15 percent a ostatných zamestnancov o desatinu. Práve úspora miezd je hlavný pilier šetrenia, ktoré má dosiahnuť 1,6 miliardy českých korún ročne. Šetriť sa bude aj na mzdových nákladoch na manažment. Počet členov predstavenstva klesol z deviatich na päť. A dozorná rada má už len polovicu z niekdajších dvanástich členov. Navyše ich platy klesnú o 30 percent. Ani tieto opatrenia nezabránia prepúšťaniu. Z firmy má odísť 860 zo 4 600 zamestnancov.
Ďalší bod ozdravného plánu M. Dvořáka je predaj majetku. Podobnú stratégiu zvolil aj predchádzajúci šéf Radomír Lašák, ktorý za ostatné roky podľa ČTK predal majetok za zhruba tri miliardy korún. Tento rok rozbehol predaj obchodov duty-free. Podľa webovej stránky Českej televízie by predajom obchodov aerolínie mohli získať až pol miliardy korún. R. Lašák tiež avizoval zníženie počtu lietadiel.
Firme pomohla aj vláda. Kabinet spolu so zrušením privatizácie rozhodol o kapitalizácii pohľadávky štátneho podniku v likvidácii Osinek. Ten Českým aerolíniám požičal v máji 2,5 miliardy korún. Pohľadávku najprv previedol na ministerstvo priemyslu a obchodu, ktoré ju vymení za akcie. Tento krok minulý týždeň posvätilo mimoriadne valné zhromaždenie.
Tvrdá konkurencia
Okrem toho, že ČSA sa zbavili obrovského dlhu, firme sa uvoľnili ruky aj pri nakladaní s majetkom. Lebo ako zábezpeka úveru slúžil napríklad opravárenský hangár či budova APC, kde firma sídli. M. Dvořák sídlo Českých aerolínií a s ním spojené pozemky predá pražskému letisku.
Podľa M. Dvořáka sú už aerolínie z najhoršieho vonku. Banky sú vraj opäť ochotné rokovať o financovaní ich prevádzky a ČSA už nemusia predávať majetok pod tlakom. Podľa stránky idnes.cz získali v polovici novembra úver 250 miliónov od Commerzbank, za ktorý sa zaručili tromi lietadlami. O mesiac či dva by mal byť hotový predaj budovy APC.
M. Dvořák tiež avizoval hlbšiu spoluprácu s pražským letiskom, čo je jeden z mála rozdielov v porovnaní s plánmi predchodcov. Pôjde napríklad o spoločný nákup tovarov a služieb, čo by malo priniesť nižšie ceny. No ani jeho plán nerieši postavenie aerolínií z dlhodobého hľadiska. Má firmu stabilizovať, pričom o privatizácii je vraj možné uvažovať najskôr v roku 2012.
Foto - SITA / ČSA