Problémové České aerolínie (ČSA) ostanú v rukách štátu. Vláda odmietla ponuku jediného záujemcu – konzorcia firiem Unimex a Travel Service. Štát bude v leteckej firme upratovať a pomôže jej miliardami korún.

Český kabinet odmietol ponuku na základe odporučenia ministra financií Eduarda Janotu. Dôvodom nebola iba kúpna cena, ktorá ani zďaleka nespĺňala pôvodné očakávania. Islandsko-české konzorcium ponúklo za ČSA jednu miliardu korún. Ešte na začiatku roku odhadoval kabinet výnos z privatizácie na tri až päť miliárd českých korún.

„Bol tam celý rad ďalších podmienok, ktoré išli nad rámec zmluvných dokumentov a o ktorých oni sami museli vedieť, že ich vláda nemôže akceptovať,“ cituje zdôvodnenie ministra stránka ct24.cz. Nepozdávalo sa mu napríklad to, že miliardu za aerolínie chceli Unimex a Travel Service uhradiť do roku 2013 v štyroch splátkach. Štát by tak vraj nemal garanciu, že dostane celú sumu.

Mínusový obchod

Ako neprijateľná sa ukázala aj podmienka konzorcia, aby v čase predaja bolo vlastné imanie ČSA aspoň nulové. Podľa E. Janotu už koncom augusta dosahovalo imanie mínus 1,2 miliardy korún. Aby bola podmienka potenciálneho kupujúceho splnená, musel by štát do aerolínií peniaze vložiť. A na privatizácii by v konečnom dôsledku prerobil. Navyše, hodnota imania by v čase predaja mohla ešte klesnúť. ČSA tento rok zrejme dosiahnu stratu zhruba 3,3 miliardy korún. Konzorcium podľa ministra financií v rámci privatizácie nezložilo ani kauciu 20 miliónov českých korún, čo bolo v rozpore s privatizačnými podmienkami. Rozhodnutie vlády uvítali aj predstavitelia dvoch najsilnejších parlamentných strán ODS a ČSSD.

Konzorcium Unimex a Travel Service má iný názor. „Ponuka bola nadštandardná v kontexte s miliardovými ročnými stratami ČSA, miliardovými pôžičkami a potrebou splatiť v nasledujúcich desiatich rokoch viac ako 14 miliárd korún z lízingových splátok,“ cituje denik.cz hovorkyňu konzorcia Vlaďku Dufkovú.

Nasledujú škrty

ČSA tak budú pokračovať v reštrukturalizácii a úsporných opatreniach. Aerolínie v zimnom letovom poriadku, ktorý začal platiť uplynulý týždeň, zrušili či obmedzili niektoré linky. Už v septembri vedenie avizovalo, že zníži kapacitu v porovnaní s vlaňajšou zimnou sezónou o päť percent. Nevyužité lietadlá firma navyše prenajíma aj s posádkou iným firmám, napríklad zo Slovenska, Líbye či Novej Kaledónie.

K najdôležitejším krokom patrí skresávanie mzdových nákladov. Minulý týždeň konečne ČSA podpísali dohodu o znížení miezd s odbormi. Piloti pristúpili na skresanie platov o 30 percent, letušky o 15 percent a ostatní zamestnanci o 10 percent. To by malo spolu s ďalšími opatreniami leteckej firme pomôcť dosiahnuť do konca roka úsporu 1,6 miliardy korún.

Ozdravný plán podľa ČTK počíta aj so znížením počtu lietadiel z 50 na 45, spoločným vybavovaním cestujúcich a batožiny s pražským letiskom, predajom bezcolných obchodov či ďalšími úvermi.

Letisko ako partner

Vláda navyše podá aerolíniám pomocnú ruku. Úver 2,5 miliardy korún od štátneho podniku v likvidácii Osinek vymení za akcie aerolínií. Kapitalizáciou dlhu tak zníži nielen celkové zaťaženie firmy, ale uvoľní aj majetok, ktorým podnik za úver ručil. Podľa českých médií ide o budovu na letisku, kde ČSA sídlia, a jednu halu. Aerolínie môžu týmito nehnuteľnosti opäť ručiť za úver alebo ich predať a získať tak hotovosť potrebnú na prevádzku.

Budúcnosť vidí český kabinet podľa ČTK aj v spolupráci ČSA s pražským letiskom a presunom majetku medzi týmito dvoma firmami. Hoci podľa E. Janotu nemá ísť o majetkový vstup letiska. Práve generálny riaditeľ Letiště Praha Miroslav Dvořák minulý týždeň zasadol na stoličku prezidenta a šéfa predstavenstva ČSA. Spolu s ním sa zmenilo prakticky celé najvyššie vedenie aerolínií.

Foto na titulke - Vlado Benko