Česká spoločnosť OHL ŽS získala spolu so stavebnou firmou Váhostav SK zákazku za 91,8 milióna eur bez DPH na modernizáciu železničnej trate pri Púchove. Víťazné konzorcium ponúklo z deviatich uchádzačov najnižšiu cenu. Firmy o tom dnes informovali novinárov.

Rekonštruovaný úsek Beluša-Púchov s dĺžkou zhruba deväť kilometrov je súčasťou koridoru z Bratislavy do Žiliny, kde už niekoľko rokov prebiehajú práce na zvýšení rýchlosti na 160 kilometrov za hodinu. Okrem modernizácie samotnej trate sa zákazka pre OHL ŽS a Váhostav týka aj vybudovania nového zabezpečovacieho zariadenia, ako aj stanice v Púchove. V meste sa kľúčová slovenská trať križuje so železnicou do Česka.

„Spustenie práce bude v prvej polovici apríla,“ uviedol pri dnešnom podpise zmluvy výkonný riaditeľ pre dopravné stavby OHL ŽS Václav Bartoněk. S dokončením počíta o tri roky. Od vyhlásenia tendra do podpisu zmluvy uplynulo len päť mesiacov. Stavebné práce majú byť financované z prostriedkov Kohézneho fondu Európskej únie a štátneho rozpočtu cez Operačný program Doprava.

Minister dopravy Ján Figeľ doplnil, že víťaz súťaže ponúkol omnoho nižšiu cenu než bol pôvodný odhad správcu železničnej infraštruktúry ŽSR. Ten počítal, že na modernizáciu trate vynaloží 194 miliónov eur. Nižšiu cenu V. Bartoněk odôvodnil okrem iného lepšou organizáciou práce na stavenisku.

V združení, ktoré bude modernizovať trať Beluša - Púchov, má OHL ŽS ako líder podiel 60 percent a Váhostav 40 percent. "Sú tam tri ucelené časti, dve urobíme my, jednu OHL," povedal pre agentúru SITA generálny riaditeľ Váhostavu Ján Kato. OHL podľa neho vykoná najkomplikovanejšiu časť prác v železničnom uzli v Púchove. Váhostav má pritom uskutočniť rekonštrukciu samotnej staničnej budovy v Púchove a v Beluši.

OHL ŽS získala v minulosti na Slovensku niekoľko zákaziek. Firma sa podieľa napríklad na rekonštrukcii železničnej trate pri Novom Meste nad Váhom. Je tiež vedúcim členom konzorcia, ktoré uspelo v tendri ŽSR na vybudovanie terminálu na podporu kombinovanej dopravy. Spolu s ďalšími firmami pracovala na modernizácii železnice zo Žiliny do Krásna nad Kysucou, kde stavebné práce ukončili v minulom roku.

Plynulú modernizáciu železničného koridoru zo slovenskej metropoly na sever krajiny brzdia spory stavebných firiem v tendri na rekonštrukciu 12 kilometrov trate v okolí Trenčína. Súťaž na túto zákazku rozbehli ŽSR už v roku 2009, víťaz dosiaľ nie je známy.

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch