Český pivovar Budějovický Budvar je v rozhodujúcej fáze rozvoja, ktorá si vyžiada investície za stovky miliónov korún. Nové logistické centrum stálo vlani podnik viac ako 700 miliónov českých korún (27,65 milióna eur). Tento rok pôjde ďalších celkom 600 miliónov korún do novej budovy pre tanky na kvasenie piva, a tiež do novej linky na plnenie fliaš, či do zvýšenia kapacity plničky plechoviek.

To, do čoho Budvar investuje, dobre ilustruje, aké trendy teraz hýbu pivným trhom v Česku. Spotreba piva zásadne nerastie, pri čapovanom dokonca klesá. Budvar ale stavil na rastúci export. Preto zvyšuje celkovú výrobnú kapacitu. V roku 2019 by mal budejovický pivovar produkovať dva milióny hektolitrov piva, o štvrtinu viac ako teraz.

Pokiaľ ide o plechovky, Budvar je na domácom trhu lídrom. Približne pätinu, teda 20 percent svojej produkcie ponúka v plechovkách a čaká ďalší rast.

Pijú radšej doma

Konzumácia piva doma, a nie v krčme, je totiž najnovším trendom, a nielen v Česku, ale aj vo svete. Na domácom trhu k tomu prispeli svojím dielom povinné elektronické pokladnice a zákaz fajčenia v reštauráciách.

„Z národa s tradičnou krčmovou pivnou kultúrou sa stávame skôr krajinou plechovkového piva,“ skonštatovala pre portál iHned.cz riaditeľka Českého zväzu pivovarov a sladovní Martina Ferencová. Jeho spotreba podľa štatistík, ktoré má zväz k dispozícii, vzrástla vlani medziročne takmer o 50 percent. V priemere každé desiate vypité pivo v Česku je z plechovky. Ako hlavný dôvod obľuby plechoviek sa uvádza to, že sú ľahké a zákazník, na rozdiel od fliaš, nemusí riešiť vracanie prázdnych obalov.

Na záujem o plechovkové pivo reaguje nielen Budvar, ale aj domáca jednotka, skupina Plzeňský Prazdroj. V plechovkách predáva vyše 10 percent svojej produkcie.

Aj pivovar zo skupiny Heineken - Krušovice - stavil na plechovky. „Jednou z hlavných investícií tohto roku bude nový plnič plechoviek,“ potvrdila hovorkyňa Heinekenu Jana Austová Pikardová. Tretí rok sa plnia do plechoviek aj pivá značiek Starobrno, Březňák či Zlatopramen.

Vplyv zákazu fajčenia

Skupina Pivovary Staropramen označila za dve najväčšie oblasti investícií podporu exportu a podporu návštevnosti krčiem v Česku. „Negatívny vplyv regulačných opatrení, na čele so zákazom fajčenia v krčmách a reštauráciách, očakávame aj v prvej polovici tohto roka,“ poznamenal hovorca Pivovarov Staropramen Pavel Barvík.

Podľa M. Ferencovej môže k „návratu ľudí do krčiem“ pomôcť aktivita pivovarov a prevádzkovateľov reštaurácií. „Či už je to takzvaná pivná gastronómia, ponuky pivných špeciálov, stretávanie sa so sladovníkmi v krčmách,“ vymenúva. Predávať viac piva v krčmách je vec, ktorú si pivovary prirodzene želajú. Marža z fliaš a plechoviek predaných v obchode dosahuje skôr jednociferné čísla, pri čapovanom pive to môžu byť desiatky percent.