Na predaji Českých aerolínií (ČSA) možno Česko vôbec nezarobí. Jediný záujemca podmieňuje kúpu zvýšením vlastného imania problémovej firmy.
Islandsko-české konzorcium firiem Travel Service a Unimex podalo ponuku na 92 percent akcií ČSA v posledný septembrový deň. V ňom ponúklo za leteckú spoločnosť jednu miliardu českých korún. No len pod podmienkou, že v čase predaja bude hodnota vlastného imania aerolínií najmenej nulová. V ponuke sa zaviazalo, že pražské letisko bude využívať ako svoju základňu. A prevziať chce aj všetky záväzky ČSA. Len záväzky z lízingu podľa agentúry ČTK presahujú 14 miliárd českých korún.
Podľa českých médií pritom hodnota vlastného imania dosahuje zápornú hodnotu, a to mínus 700 miliónov až 1,2 miliardy korún. Aby bola podmienka potenciálneho kupujúceho splnená, štát by do ČSA musel peniaze vložiť. V najlepšom prípade by tak Česko získalo predajom len niekoľko sto miliónov korún. V horšom by Česi mohli na predaj dokonca doplácať.
Cena, ktorú konzorcium ponúka, ani zďaleka nedosahuje prechádzajúce odhady. Ešte na začiatku roku odhadovala vláda výnos z privatizácie na tri a pol až päť miliárd českých korún. Vedenie firmy malo dokonca ešte väčšie oči. „Májový výrok prezidenta ČSA Radomíra Lašáka o hodnote aerolínií vo výške osem miliárd s odstupom času ašpiruje čím ďalej tým viac na ekonomický vtip roku,“ konštatuje denník MF Dnes.
Práve kúpna cena mala podľa predošlých vyhlásení českých politikov zohrávať kľúčovú úlohu pri rozhodnutí o predaji. Definitívne má o transakcii vláda rozhodnúť do dvoch až troch týždňov. Poradiť sa ešte chce s dozornou radou ČSA a poradenskou firmou Deloitte. Bez ohľadu na výsledok je však jasné, že ČSA sa nevyhne tvrdým úsporným opatreniam.
Šéf spoločnosti Unimex Jiří Šimáně už avizoval, že konzorcium bude redukovať flotilu, linky i administratívu. Na druhej strane ráta so zvýšením obsadenosti lietadiel a s vyššími tržbami na jedného cestujúceho, cituje ho týždenník Týden. Podpísať by sa pod to mal synergický efekt vyplývajúci práve zo spojenia s leteckou spoločnosťou Travel Service, lebo by sa dali lepšie využiť lietadlá oboch firiem a zrušiť duplicitné činnosti, dodal J. Šimáně.
Čoraz viac sa špekuluje o spojení ČSA s pražským letiskom. To by prichádzalo do úvahy ako jedna z variantov reštrukturalizácie, ak by vláda aerolínie nepredala. Podľa stránky euro.cz, ktoré o tejto možnosti informovalo na základe vyjadrenia Tomáša Uvíru z riaditeľstva ministerstva financií, už existuje právna analýza spojenia s letiskom. Podľa nej je vraj takáto fúzia schodnou cestou, no dá sa očakávať, že Európska komisia by ju povolila len za určitých podmienok.
Foto na titulke - Vlado Benko