O domáce vajíčka je v poslednom období väčší záujem. Ročná spotreba sa zvýšila z 224 kusov na 229. Na druhej strane vstupné suroviny zvyšujú ceny a chovateľom sa predražujú výrobné náklady. Výsledkom je rast cien vajec na pultoch obchodov. Chovatelia hovoria o raste cien elektrickej energie o 200 percent. Ceny kŕmnych zmesí narástli až o 500 percent.
Pri vajciach z klietkových chovov sa priemerné výrobné náklady na jedno vajce medziročne zvýšili z 8 centov na 8,8 centa za kus, pri vajciach z podstielkových chovov sa priemerné výrobné náklady na jedno vajce medziročne zvýšili z 9 centov na 10,4 centa za kus.
„Situácia sa negatívne prejaví na ďalšom raste výrobných nákladov, ako aj na raste cien kŕmnych zmesí. Tie predstavujú až 46 percent nákladov pri produkcii vajec,“ hovorí riaditeľ Únie hydinárov Slovenska (ÚHS) Daniel Molnár.
Bez podpory bude dovoz
Hydinári považujú za nevyhnutné zvýšiť odbytovú cenu konzumných slepačích vajec tak, aby pokrývala výrobné náklady. Apelujú na zavedenie dlhodobej systémovej podpory na podporu chovu hydiny podľa vzoru okolitých krajín.
„Slovenské agropotravinárstvo je strategické odvetvie národného hospodárstva. Reálne spejeme do stavu, že už nebudeme bojovať o zvyšovanie potravinovej sebestačnosti, ale o udržanie zostávajúceho torza slovenských poľnohospodárov a potravinárov. Posledný nech zhasne a cudzie potraviny – vitajte na našom tanieri,“ komentuje zlú situáciu v celom potravinárskom sektore predseda Slovenskej poľnohospodárskej a potravinárskej komory Emil Macho.
Podľa ÚHS, v prípade, ak nepríde k prijatiu účinných a dlhodobých opatrení na podporu chovu nosníc a produkcie vajec, viacerí chovatelia nosníc pravdepodobne budú musieť pri súčasnom vývoji výrobných nákladov a odbytových cien obmedziť výrobu alebo ukončiť svoju činnosť. „Príde k výraznému poklesu produkcie vajec, ako aj sebestačnosti v tejto komodite v SR,“ približuje možný vývoj D. Molnár.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?