Druhý pandemický rok má na svedomí viaceré disrupcie trhov. Výnimkou nie je ani automobilový, od ktorého sa v minulom roku očakávalo, že sa konečne stabilizuje.
Opak je pravdou a situácia je takmer bezprecedentná. Z áut sa v pomerne krátkom čase stal takmer nedostatkový tovar a tento stav bude pokračovať aj v roku s dvomi dvojkami na konci.
Späť o dekádu
Nedostatok čipov pre plnohodnotnú výrobu vozidiel nútil vlani automobilky prerušovať výrobu takmer na všetkých kontinentoch. Z dočasného nedostatku sa nakoniec stal globálny problém číslo jeden pre automotive, a to všetko má za následok, že ceny vozidiel sa pri rovnako silnom dopyte, ak nie ešte väčšom, začali novým podmienkam rýchlo prispôsobovať.
V takmer všetkých prípadoch smerom nahor a platí to dokonca už aj pre jazdené vozidlá. Ich počet len v tunajšom regióne podľa predajných platforiem klesol na krízovú úroveň z roku 2009.
„Kým predtým sa počet jazdených automobilov každoročne zvyšoval o jedno až tri percentá v pomere k počtu automobilov na cestách. Len za posledné tri mesiace klesol počet jazdených automobilov v ponuke o 10 percent a dostal sa na úroveň krízového roku 2009.
V súčasnosti je počet inzerovaných automobilov rovnaký ako pred dvanástimi rokmi, keď sa svet zmietal v globálnej hospodárskej kríze. Situácia je teda vážna a bude sa ďalej zhoršovať,“ hodnotí aktuálny stav na trhu jazdených áut Jakub Šulta, zakladateľ a šéf európskeho online trhoviska s jazdenými autami Carvago. Ceny áut z druhej ruky pritom narástli vlani od úvodu roka v priemere o 13 percent.
Naznačuje, že ceny vozidiel sa tým posunuli už nezvyčajne vysoko a ich rast nie je dnes vôbec limitovaný. Dokonca v prvom štvrťroku tohto roka porastú o 5 percent a zdražovanie bude pokračovať aj po celý zvyšok roka 2022.
Napomáha vidina zisku
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?