Okrem ponúkaných benefitov sa spoločnosť Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia (DT ITSO SK) snaží vypočuť svojich zamestnancov, ktorým sa usiluje vyjsť v ústrety aj hybridným modelom práce.
Najväčší IT zamestnávateľ na východe Slovenska má v súčasnosti takmer 4-tisíc zamestnancov. Čo všetko obnáša hybridný model práce a ako sa im podarilo prispôsobiť ho svojim zamestnancom, sme sa opýtali Igora Stančika, Vice president Human Resources, a Aleny Ronďošovej, Tribe Lead for Communication, Strategy and Transformation.
Prečo ste sa rozhodli vytvoriť hybridný model práce?
V Deutsche Telekom IT Solutions Slovakia sme boli pred pandémiou zvyknutí na tzv. campusovú kultúru. Každý chodil do officu, spoločne sme sa stretávali na poradách, workshopoch či pri káve. Potom prišla pandémia a zrazu sme sa všetci z on site museli prepnúť na remote. Zmenilo sa úplne všetko a samozrejme aj vedenie tímov. Tento stav nám vlastne privial vietor do plachiet, aby sme našu myšlienku o hybridnom modeli začali viac rozvíjať.
Ešte na začiatku celej pandémie sme sledovali rôzne trendy a ich možný dopad na ľudí a na región. Množstvo času sme venovali rôznym analýzam, na základe ktorých sme sa rozhodli začať s týmto projektom. Nechceli sme však tento hybridný model, ktorý považujeme v spoločnosti DT ITSO SK za obrovský a výnimočný, nechať len na našich rozhodnutiach. Na základe dotazníkov sme šli priamo ku zdroju – k našim zamestnancom, ktorých sme sa pýtali, čo im najviac vyhovuje, aký typ pracoviska uprednostňujú, akú techniku potrebujú k výkonu svojej práce, odkiaľ sa im pracuje lepšie. Samozrejme, nevynechali sme ani tím lídrov a manažérov. Do úvahy sme brali aj naše záväzky. Na základe získaných dát sme vygenerovali náš hybridný model, ktorý sme sa rozhodli implementovať.
Čo znamená hybridný model práce v DT ITSO SK?
Tento model zatiaľ neuplatňujeme, nakoľko vo svete, a žiaľ aj u nás, zúri ešte pandémia. V centre nášho záujmu pri tvorbe konceptu hybridného modelu stojí zamestnanec. Časť zamestnancov bude pracovať z domu a časť z kancelárií, ktoré sme pre tento model, a aj kvôli pandémii, špeciálne upravili. To, odkiaľ budú pracovať, závisí od aktivít, ktoré budú mať naplánované. Ak pôjde o využívanie rôznych technológií, prípadne tvorbu školení, workshopov, zamestnanci sa dohodnú na úrovni tímu. Prácu bude môcť manažovať aj tímlíder.
Ako ste uchopili zozbierané dáta od vašich zamestnancov?
Momentálne je v spoločnosti pre všetkých nariadený homeoffice, aby sme ochránili našich zamestnancov, ich zdravie a ich rodiny. Pandémia nás však nezastavila a vytvorili sme „pilotné poschodie“ podľa referencií našich zamestnancov. V čase, keď boli opatrenia uvoľnenejšie a homeoffice bol len odporúčaný, sme zrekonštruovali priestory, sedenie, stoly a konferenčné miestnosti tak, aby spadali do konceptu nášho hybridného modelu. Na malej vzorke zamestnancov sme ho otestovali a pokračujeme v prerábaní ďalších poschodí.
Rezervovanie miest v office si vyžaduje určitú technológiu. Vyvíjali ste ju sami?
Samozrejme, aplikáciu, prostredníctvom ktorej si zamestnanci rezervujú pracovné miesto, sme vyvíjali inhouse. Momentálne pracujeme na tom, aby používatelia videli nielen obsadenosť miestností, ale aj to, kde sedia ich kolegovia z tímu.
Do kreatívnych miestností sme implementovali aj Webex boardy. Ide o veľké tabule podporované softvérom. Prostredníctvom nich vieme na tabule pripojiť kolegu alebo klienta zo zahraničia alebo z domu. Myslíme si, že táto technológia je výborná práve pre hybridný model práce. Napríklad štyria ľudia sedia doma a ďalší štyria sú v konferenčnej miestnosti, nemusia mať so sebou počítač, pretože ich sníma tento whiteboard. Rovnako sa dá naň aj písať a všetko si naši pracovníci vedia zdieľať a ukladať.
Aj napriek tomu, že hybridný model ešte nemáte stopercentne otestovaný, vedeli by ste opísať jeho plusy a mínusy?
Medzi plusy určite zaraďujeme flexibilitu miesta a času. Je to taký triviálny základ hybridného modelu. V spoločnosti DT ITSO SK máme stanovenú pohyblivú pracovnú dobu, to znamená, že naši zamestnanci nemusia byť pripútaní k stoličkám presne osem a pol hodiny. Čo sa týka miesta, každý môže robiť odvšadiaľ, kde je pripojenie na internet.
Väčšinu negatív sme sa počas procesu testovania snažili eliminovať na minimum. V tomto prípade ide väčšinou o budovanie a posilňovanie firemného ducha. Avšak, pandémia nás naučila bojovať aj s týmto nešvárom. Z nášho pohľadu mínusy tohto systému nie sú, ale keď ho budeme mať na 100 % vyskúšaný a zabehnutý cca rok, budeme odpovedať inak. (smiech)
Pri dlhodobej práci z domu väčšinou produktivita práce klesá. Ako to vidíte vy?
Na začiatku pandémie sa paradoxne produktivita práce zvýšila, odsledovali sme si to aj na základe štatistík. Naši zamestnanci sú veľmi svedomití a myslíme si, že v prvých mesiacoch nevedeli oddeliť pracovný čas od súkromného života a nevedeli vypnúť. Vracali sa večer k taskom, k mailom a aj keď nás táto svedomitosť teší, nechceme, aby pociťovali syndróm vyhorenia. Pripravili sme si pre nich pár benefitov, ktoré im dopomohli nebyť pripútaní k počítačom a naučili ich oddeľovať súkromie od pracovného života. Pripravili sme napríklad konzultansko-poradenské centrum, ktoré je k dispozícii 24 hodín 7 dni v týždni. Organizovali sme veľa seminárov, meetingov a prednášok o tom, ako zvládať celú situáciu. V tomto smere sme urobili veľký kus práce a pomohli našim zamestnancom. Efektivita sa aj naďalej drží na veľmi dobrej úrovni.
Je pravda, že niektoré úlohy trvajú na remote dlhšie, ako napríklad mentoring a zaúčanie nového človeka. V office sa nový kolega otočí k svojmu mentorovi a spolu riešia problém. Z home officu je to trošku zdĺhavejšie, zakaždým si totiž musia zavolať, zdieľať obrazovku, vysvetľovať si postupy a systémy.
Aké trendy v HR budú podľa vás dominovať v roku 2022?
Z pohľadu Human Resources, a teda z pohľadu zamestnávateľa, u nás bodujú určite Critical Skills – mať správneho človeka so správnymi zručnosťami v danom biznise. Po starom by sme to nazvali Talent Management.
Ďalším trendom je určite Future Leader. Potrebujeme mať lídrov v takej forme, aby vedeli previesť zamestnancov cez všetky transformácie a zmeny, ktoré nastanú, a ktoré budú oveľa rýchlejšie, ako boli doteraz. Poslednou oblasťou, ktorá bude dominovať v budúcom roku, je Future Work. Úlohou bude identifikovať trendy rozvoja, ktoré sa budú zaoberať a dotýkať konkrétneho businessu či zručností.
Okrem toho je to samovzdelávanie a trend strategického prístupu k plánovaniu vlastnej kariéry. To znamená, že zamestnanec si s pomocou HR vytvorí timeline svojho kariérneho postupu. Budeme ich podporovať prostredníctvom rôznych školení, workshopov a pomáhať im pri naplánovaných prestupoch na iné pozície.