Memorandu je o nevyhnutnosti začatia celospoločenskej diskusie o štruktúre slovenského hospodárstva, zahranično-obchodnej politiky, konkurencieschopnosti exportérov, a s tým súvisiacej vízie ďalšieho rozvoja národnej ekonomiky.
Cech novým členom Rady slovenských exportérov
Strategická podpora exportu slovenských výrobkov a väčšia podpora sektoru
vinohradníctva a vinárstva by podľa Cechu vinohradníkov a vinárov Slovenska (CVVS) dokázala v najbližších rokoch zachrániť stovky pracovných miest vo vinohradníctve, ekonomicky posilniť odvetvie vinohradníctva a vinárstva, pomôcť k dosiahnutiu klimatických cieľov, ku ktorým sa
Slovenská republika zaviazala a vytvoriť nové pracovné miesta v odvetví.
Proexportná podpora vinohradníctva a vinárstva rovnako pomôže k zachovaniu
kultúrne dedičstva našich predkov. „Vinohradníctvo je skrytý a zabudnutý poklad
Slovákov. Málokto vie, že vinohrad dokáže počas vegetačného obdobia vyprodukovať porovnateľné množstvo kyslíka, ako vyprodukuje na rovnakej výmere les. Vinohradníctvo ekologicky nezaťažuje pôdy a spodné vody. Navyše upravuje scenériu krajiny, ktorá je zanedbaná pre nesprávne nastavené pravidlá pri neobhospodarovaní a nepokutovaní vlastníkov súkromných i štátnych pozemkov. Smutným faktom zostáva, že na Slovensku každý rok ubúda počet vinohradov. V roku 2022 ich počet odhadujeme na úrovni tesne nad hranicou 7-tisíc hektárov. Radíme sa medzi krajiny s najmenšími výmerami viníc na svete. Albánsko alebo Kazachstan majú dnes vyššiu výmeru vinohradov ako Slovensko. Paradoxne na Slovensku produkujeme milióny hektolitrov vína k pomere k výmere vinohradov. Podpora exportu poctivého slovenského vína, môže pomôcť tento trend zvrátiť“, povedal JUDr. Roman Mács, kancelár CVVS.
Podpora exportu vo vinohradníctve pomôže naštartovať ekonomiku, cestovný ruch, gastro turizmus a posilní odolnosť sektora voči ďalším krízam
CVVS upozorňuje, že Slovensko nevyužíva svoj potenciál, pričom správnymi nastaveniami aj vo vinohradníctve, môže začať efektívne fungovať turistický ruch a gastro, čo sa krajine vráti v podobe priamych a nepriamych daní.
„Slovenská ekonomika čelí bezprecedentnej kríze v dôsledku pandémie koronavírusu, ktorá postihuje takmer všetky sektory ekonomiky, extrémnym spôsobom vytrápila segment vinárstva a vinohradníctva. Čaká nás obdobie vysokých cien vstupných energií, chystá sa implementácia
Plánu obnovy. Pridajme do toho dlhodobé trendy v slovenskej zahranično-obchodnej politike ako nedostatočná teritoriálna štruktúra exportu, potreba komoditnej diverzifikácie, roztrieštené a pofinancované portfólio v rámci štátnych inštitúcií, chátrajúca sieť ekonomických a obchodných zastúpení v rámci našej diplomacie. V Rade slovenských exportérov sme presvedčení, že podnikatelia a jednotlivé segmenty ekonomiky si zaslúžia väčšiu pozornosť. Po vzájomných rokovaniach s CVVS sme ešte viac presvedčení, že potenciál, ktorý sa nachádza v sektore vinohradníctva je na Slovensku nevyužitý. Teší ma, že naša aktivita má zmysel a oslovuje široké skupiny významných podnikateľských združení a organizácií akým je CVVS " uviedol Lukáš Parízek, predseda Rady slovenských exportérov.
Cieľom memoranda, ktoré sa odvoláva na správu OECD, strategické dokumenty vlády či analýzu Krehká realita slovenského exportu, je zabezpečiť efektívnu podporu slovenských podnikateľov, ako aj predvídateľný a vyvážený hospodársky rast a prosperitu v Slovenskej republike.
Poctivé slovenské víno má vo svete šancu, štát musí pridať len ruku k dielu
Podľa CVVS s podporou štátu máme šancu sa stať významnou vinohradnícko-
vinárskou krajinou vo svetovom meradle. Sme historicky stará vinohradnícka krajina,
doplácame však na to, že nemáme štátnu podporu na marketing a propagáciu
vinohradníctva a vinárstva, doma a už vôbec nie v zahraničí.
„Vína z nášho vinohradníctva sa nachádzajú v špičkových reštauráciách v Česku, Anglicku, Maďarsku a Moskve. Záujem o naše vína v súčasnosti prejavili obchodníci s vínom z Japonska a Singapuru. Vo svete je dopyt po unikátnych, jedinečných vinách, ktoré nesú pečať miesta, kde sa narodili. Bohužiaľ, v dôsledku pandémie a prichádzajúcej inflácie nám nezostávajú voľné zdroje robiť aktívny marketing a degustácie v zahraničí z vlastných zdrojov. Strategickú podporu sektora od štátu potrebujú vinohradníci ako soľ. Dovolím si tvrdiť, že krajine to vrátime
mnohonásobne,“ uzatvára Martin Pomfy, spoluzakladateľ CVVS a zakladateľ vinohradníctva a vinárstva MAVÍN.
Tento článok označený We know how vznikol v spolupráci s komerčným partnerom. Redakcia nie je jeho autorom, ale obsah článku považuje za prínosný pre čitateľa.