Rovnako ako elektromobilita, aj carsharing je na Slovensku zatiaľ skôr v latentnej podobe. Jedným z hlavných problémov je veľkosť slovenského trhu a tiež fakt, že mestá sú príliš malé. Ako-tak funguje zdieľanie áut aktuálne len v Bratislave a Košiciach. Ďalšou brzdou je aj konzervatívny postoj Slovákov, ktorí sú zvyknutí auto vlastniť.
Niektorí odborníci z automobilového odvetvia sú ku carsharingu a jeho rentabilnosti skeptickí. TREND zisťoval, ako sa na jeho budúcnosť pozerajú samotné spoločnosti, ktoré zdieľanie áut prevádzkujú.
Predbehli dobu
FlexiBee je jednou z dvoch carsharingových spoločností, ktoré pôsobia v hlavnom meste. Osvojila si komunitný model zdieľania, ktorý zároveň spadá do kategórie station based. Spoločnosť aktuálne prevádzkuje desať elektromobilov. „Pre pandémiu koronavírusu sme ich počet museli znížiť. Ak sa dopyt zvýši, sme schopní flotilu rozšíriť podľa potreby. Teraz je to ozaj skôr o peniazoch, ktoré využijeme efektívnejšie v iných projektoch,“ vysvetľuje obchodný riaditeľ spoločnosti Infocar Peter Haník.
Infocar prevádzkuje službu v spolupráci so spoločnosťou Andis. Hoci sa záujem o zdieľané autá FlexiBee po uvoľnení protipandemických opatrení zvýšil, nárast je zatiaľ skôr mierny. „Počet nových zákazníkov neustále narastá, ale vedeli by sme si predstaviť aj vyššie čísla registrovaných,“ priznáva riaditeľ Infocaru. Hovorí, že v dnešnej dobe sú radi za každú jednu registráciu v aplikácii. Väčší podiel na využívaní služby majú zahraniční zákazníci, čo je podľa P. Haníka dané aj tým, že majú s takýmito službami viac skúseností.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?