Spotrebiteľská nálada klesá a boj o zákazníka sa pritvrdzuje. Slabšími hospodárskymi výsledkami to ukazuje aj druhý najväčší obchodník na svete francúzsky Carrefour. Výsledky za prvý polrok nepotešili. Obchodníkovi klesol prevádzkový zisk a po zaúčtovaní odpisov súvisiacich najmä s testmi v Taliansku a mimoriadnych daňových nákladoch v Španielsku sa dostal do straty. Tržby podrástli medziročne len o 2,3 percenta na 39,6 miliardy eur, pričom výpadky v západoeurópskych regiónoch čiastočne vykompenzoval predaj na rozvíjajúcich s trhoch.

Sklamaním sú aj vyhliadky na celý rok 2011, keď vedenie oznámilo, že investormi ostro sledovaný prevádzkový zisk medziročne zoslabne o 15 percent. Analytici na trhu počítali len s 11-percentným poklesom na 2,4 miliardy eur.

V prvom polroku prevádzkový zisk medziročne klesol o viac ako pätinu na 772 miliónov eur. Najviac sa pod pád podpísali výsledky na francúzskom, gréckom a talianskom trhu. Vo Francúzsku obchodníkovi klesol zisk najviac, teda o 40 percent na 302 miliónov eur. Zárobky naopak rástli dvojcifernými tempami na trhoch v Latinskej Amerike a v Ázii. Celková čistá strata dosiahla 249 miliónov eur a prevádzková marža sa zhoršila z 2,6 percenta na 1,9 percenta.

Carrefour vykázal nečakané náklady 884 miliónov eur, z toho 516 miliónov malo súvisieť s odpisom hodnoty aktív najmä v Taliansku. Mimoriadne daňové náklady v Španielsku dosiahli 268 miliónov eur.

Vedenie firmy pracuje na „akčnom“ pláne oživenia svojho biznisu vo Francúzsku i v zahraničí. V Brazílii sa firme darí rásť aj zvyšovať zisk, silné výsledky prináša aj čínsky a taiwanský trh. Zlepšenie ešte nenastalo na dôležitom domácom trhu, ktorý firme generuje viac ako dve pätiny z celkových výnosov. Dlhová kríza v Európe a nestabilné vyhliadky západoeurópskych ekonomík držia na uzde aj výdavky spotrebiteľov.

Neúspechy sa prejavujú negatívne aj na vývoji kurzu akcií Carrefouru. Dnes reagujú trojpercentným poklesom k hranici 18 eur. Od začiatku roka poklesli o viac ako 40 percent a za posledných dvanásť mesiacov prišli o polovicu trhovej kapitalizácie na súčasných 12,3 miliardy eur. Akcie sa ocitli na približne desaťročnom minime. V roku 2007 ich maximálna hodnota dosahovala 56 eur. V rámci parížskeho indexu CAC 40 sú v tomto roku štvrtým najmenej výkonným titulom.

Carrefour pôsobí aj na Slovensku, kde má štyri hypermarkety. Dva z nich sa nachádzajú v Bratislave, ďalšie sú v Žiline a Košiciach.

Carrefour, výsledky za prvý polrok 2011 (v miliónoch eur)

polrok 2010

polrok 2011

zmena

Tržby (bez DPH)

38 710

39 607

2,3 %

Prevádzkový zisk

989

772

-22,0 %

Čistý zisk

97

-249

-

Čistý zisk očistený o mimoriadne položky

302

153

-49,3 %

Prameň: Carrefour

Ilustračné foto na titulke - Maňo Štrauch