Batériová spoločnosť InoBat si do manažmentu privolala bývalého šéf automobilky Aston Martin Andyho Palmera. Ten jej má priniesť najmä know-how a pomôcť s vývojom v pripravovanom centre pri Voderadoch.

Avizujú ďalší krok

Niekdajší výkonný šéf Astonu Martin, ktorý má s automotive viac ako 40-ročné skúsenosti, pôsobil aj ako manažér v automobilke Nissan a jeho cieľom bude dotiahnuť vývojové centrum na Slovensku vo finálnej časti. V Nissane zodpovedal okrem iného za uvedenie prvého moderného elektromobilu Nissan Leaf. Dohliadal tam aj na výstavbu a vývoj troch zariadení na výrobu batérií pre elektromobily.

Volkswagen
Neprehliadnite

Na elektromobilitu chcú naskočiť všetci. Miest v prvej triede ubúda

Startup InoBat Auto v piatok predstavil batériu, ktorej vývoj má riadiť  umelá inteligencia. Výrobca ju chce začať hromadne vyrábať už budúci rok. Ako deklaruje spoločnosť, batéria nie je tak závislá od kobaltu.

A. Palmer bol tiež nedávno vymenovaný do predstavenstva spoločnosti Optare, ktorá je tretím najväčším producentom autobusov na svete a ktorá aktuálne zodpovedá za výrobu prvého elektrického autobusu vo Veľkej Británii.

Vízia sa teraz stáva realitou, pretože sa plánuje výstavba výskumného centra pre batérie s technológiou umelej inteligencie, uviedol A. Palmer. V InoBate sa už združujú viacerí manažéri a inžinieri, ktorí odišli z automobiliek ako Jaguar Land Rover či McLaren.

Nemecké technológie

TREND nedávno informoval, že batériový startup aktuálne odkupuje technológie od nemeckej spoločnosti Manz v hodnote viac ako 20 miliónov eur.

Novú objednávku pre pripravovaný podnik vo Voderadoch potvrdili obe spoločnosti v prehlásení začiatkom októbra. Ako uvádzajú nemeckí strojári, dodať by mali najmä integrované výrobné zariadenie na zriadenie pilotnej výrobnej linky na Li-Ion články pre elektrické vozidlá.

Porsche Taycan.
Zdroj: Porsche

Výrobné zariadenia na projekt pri Voderadoch teda budú pochádzať z Nemecka. Podľa vyjadrení skupiny Manz sa má na dodávkach komponentov a zariadení podieľať aj slovenský strojársky a výrobný závod Manz Slovakia v Novom Meste nad Váhom.

Ako vo vyhlásení uviedol Jürgen Knie, prevádzkový riaditeľ spoločnosti Manz AG a výkonný riaditeľ spoločnosti Manz Slovakia, „v okruhu niekoľkých stoviek kilometrov od slovenskej pobočky sa nachádza množstvo výrobcov a dodávateľov automobilového priemyslu. Týmto sa nám podarilo získať dôležitého zákazníka v bezprostrednej blízkosti slovenského závodu. Vidíme zároveň veľmi dobrú príležitosť aj na ďalšie využitie výhod súčasnej dynamiky“.

Silná konkurencia v Európe

Konkurencia v batériovom biznise však rapídne rastie v celej Európe. Na trh s masívnymi miliardovými investíciami vstupujú viacerí svetoví hráči, najmä z Ázie. Batérie novej generácie chce vyvíjať aj spoločnosť Tesla, ktorá mala podľa informácií portálu Automotive News Europe kúpiť nemeckú spoločnosť ATW Automation. Tá je dodávateľom montovaných batériových modulov a takzvaných packov pre automobilový priemysel.

Martin Jesný (vpravo) s predstaviteľmi Volkswagenu Slovakia
Neprehliadnite

Analytik: Predaj elektromobilov pre slovenský trh sa neodhaduje ľahko

Konkurencia slovenskému startupu rastie najmä v Poľsku, kde má svoju gigafabriku skupina LG Chem. Do roku 2024, keď InoBat plánuje začať s masovou produkciou batérií, je takisto naplánovaná prevádzka veľkých výrobných závodov Saft Batteries, batériového podniku Opel vo Francúzsku či ázijských producentov v Nemecku.

Skupina CATL plánuje preinvestovať do roku 2025 viac ako 1,8 miliardy eur. Spoločný podnik firiem Volkswagen a Northvolt tiež plánuje na prelome rokov 2023 a 2024 vyrábať články v Salzgitteri s kapacitou až 16 GWh ročne.