Spotify má dlhodobo problém s falošnými playlistami a je evidentné, že napriek snahe o ich odstránenie ťahá za kratší koniec. Príkladom sú dva playlisty s názvami „Soulful Music“ a „Music From the Heart“.

Portál Music Business Worldwide sa dostal k interným rebríčkom Spotify, kde tieto playlisty patrili medzi najpočúvanejšie na celom svete. Playlist Music From the Heart sa vyšplhal na 84. miesto v globálnom rebríčku, Soulful Music dokonca na 35. miesto, v USA bol dokonca 11. najpočúvanejším playlistom.

Oba výbery porazili zaužívané značky, ktoré na Spotify fičia už niekoľko rokov a majú milióny odberateľov. Spotify ich neskôr zrušil.

Šlo o pomerne zvláštny paradox, pretože oba playlisty mali smiešny počet odberateľov. Playlist Soulful Music odoberalo len 1 800 používateľov, z toho 1 200 z nich malo zaplatené prémiové účty. Navyše, playlisty boli poskladané z útržkov krátkych skladieb bez spevu od falošných interpretov. Každá zo 467 skladieb mala len niečo cez 30 sekúnd. Ide o minimálnu dĺžku skladby, za ktorú Spotify vypláca honorár za prehratie.

Ako to funguje?

Vysvetliť túto záhadu sa dá dvomi spôsobmi. Buď si pár stoviek jednotlivcov so zaplatenými účtami tak obľúbilo tieto playlisty, že ich počúvali dňom a nocou. Alebo sa ponúka oveľa realistickejšie vysvetlenie: oba playlisty založila v Bulharsku skupina podvodníkov v septembri minulého roka. Aby špekulanti z prehratí playlistov zarobili, vytvorili stovky platených účtov, ktoré nonstop prehrávali skladby z oboch playlistov.

Prístup podvodníkov mal logiku. Počítali vopred s nákladmi a potrebnými výnosmi. Prémiový účet stál 9,99 dolárov. V prípade 1 200 účtov šlo o náklady vo výške približne 12-tisíc dolárov (Bulhari mohli ušetriť čiastočne na tom, že jedno konto môže zdieľať niekoľko ľudí naraz v rámci rodiny či priateľov).

Priemerná dĺžka skladby v „bulharských“ playlistoch mala 43 sekúnd, teda mesačne sa prehralo približne 60-tisíc skladieb. Ak sa tento počet vynásobí 1 200 platenými účtami, ide celkovo o prehratie 72 miliónov skladieb mesačne.

Konzervatívny odhad hovorí o tom, že za každé prehratie dostane interpret približne 0,004 dolára. Mesačne tak mohli Bulhari zarobiť na vytvorených playlistoch od Spotify 288-tisíc dolárov. Ak skupina vyvinula špeciálny bot, ktorý automaticky preskočil skladbu po 30 sekundách, počet prehratí sa mohol zvýšiť až na 103 miliónov mesačne. Zárobok by tak bol až 415-tisíc dolárov.

Je nutné podotknúť, že

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa