Svetlo nie je len niečo, čo je zapnuté alebo vypnuté, či čoho je raz málo, inokedy zas priveľa. Peter Mišík spojil technické vzdelanie s láskou k dizajnu a inováciám a stal sa vďaka práci neraz aj kreatívnym umelcom. Svetelnú stopu zanechal v strednej Európe, v Rusku, Saudskej Arábii či Afrike. „Odborník na svetlo“ zo spoločnosti Zumtobel rozžiaril Bratislavský hrad, futbalové štadióny aj fabriku Jaguar Land Rover v Nitre.
Pracujete pre medzinárodného výrobcu a dodávateľa. Ktorým veľkým projektom ste dali svetlo?
Ak spomeniem tie, ktoré vvyvolali najviac pozitívnych reakcií, tak to je určite Labská filharmónia v Hamburgu, viedenské a pekinské letisko, Guggenheimovo múzeum v Bilbau, časť budovy Burdž Chalífa v Dubaji, ale aj osvetlenie futbalového štadióna v londýnskom Wembley a tenisových dvorcov na Rolland Garros v Paríži. Medzi našich stabilných dlhoročných zákazníkov na Slovensku patria spoločnosti BILLA, LIDL, KIK, VW alebo BROSE. Spolupracujeme aj so spoločnosťami JLR, INA Schaeffler, Slovnaft, U. S. Steel, Mondi SCP, Kia, Sconto, HB Reavis a ďalšími. Za spomenutie stojí aj osvetlenie tunela Považský Chlmec, futbalového štadióna DAC Dunajská Streda a diaľničných križovatiek na obchvate Bratislavy D4/R7.
V Bratislave ste realizovali tiež niekoľko projektov. Poviete viac?
Ide o projekty, ktoré dotvárajú atmosféru mesta vo forme osvetlenia fasády, mosta alebo parku. Napríklad Bratislavský hrad, ktorý je už niekoľko rokov novým mestotvorným prvkom a objavuje sa aj na fotkách, vo filmoch, v reklamách či na letáčikoch. Som hrdý, že sa nám podarilo dielo, ktoré je na pohľad príjemné pri prechádzke vnútri areálu a súčasne symbolizuje Bratislavu a Slovensko.
Kde ešte nájdeme vašu prácu?
Počas 20 rokov práce som mal možnosť pracovať aj v zahraničí. Moju „svetelnú stopu“ nájdete od Slovenska cez okolité stredoeurópske krajiny, Rusko, Saudskú Arábiu až po Afriku. Cez ruky mi prešli už asi všetky možné typy projektov – od zubnej ambulancie po kancelársku budovu, od malej dielničky po logistické centrum, od hokejového a futbalového štadióna po letisko, od osvetlenia tunela po sieť čerpacích staníc, od siete pobočiek banky po ilumináciu mosta. V mojom srdci však majú špeciálne miesto dva projekty. Prvý je slávnostná iluminácia Bratislavského hradu a druhý nezabudnuteľný projekt je fabrika Jaguar Land Rover v Nitre, ktorej sme s kolegami venovali niekoľkoročné úsilie.
Pri pohľade na niektoré vaše inovatívne riešenia má človek pocit, že sa ocitol kdesi v budúcnosti. Kam chodíte na futuristické nápady?
Je fakt, že svietidlá sú všade okolo nás. Bolo preto prirodzeným vývojom túto svetelnú infraštruktúru využiť ako „chrbticu“ technologického pokroku v oblasti digitalizácie a aktuálne aj ochrany zdravia proti Covid-19 v rôznych druhoch budov a aplikácií. Naše inovatívne riešenie je postavené na integrovaných alebo samostatných senzoroch a snímačoch, z ktorých sa informácie získavajú a ukladajú do cloudu a následne sa po spracovaní ukážu na obrazovke vo forme zadefinovanej používateľom. Benefitom riešenia pre kancelárie je optimalizácia nákladov na základe využitia priestorov cez informáciu o obsadenosti zdieľaných pracovných stolov alebo celkovej vyťaženosti priestorov aj zaručenie bezpečnosti pomocou monitoringu počtov osôb a dodržiavania rozstupov. V prípade maloobchodných prevádzok naše digitálne služby (analytika polohy, geonotifikácia a interiérová navigácia) pomáhajú zvyšovať obrat a lojalitu zákazníkov cez nástroje známe skôr z online obchodu. Vyskúšali sme si to na francúzskej sieti E. Leclerc, kde sa infraštruktúra osvetlenia využila na vytvorenie nového zážitku z nakupovania a na komunikáciu so zákazníkom. Analýzou porovnania hodnoty nákupov vybranej vzorky zákazníkov spred roka a počas testovania smart aplikácie sa dospelo k výsledku, že vzrástol počet návštev obchodu aj priemerná hodnota nákupu a celkovo sa obrat pri testovanej vzorke zvýšil o niekoľko desiatok percent.
Peter
Mišík (45)
Vyštudoval FEI STU v Bratislave so zameraním na svetelnú
techniku a MBA v Prahe. V rokoch 2001 až 2015 pracoval v
spoločnosti Philips Slovakia, pre divíziu Lighting postupne na pozíciách
account manažéra, projektového manažéra a business segment lídra,
v roku 2015 vybudoval plnohodnotnú pobočku spoločnosti Zumtobel Group
na Slovensku a dodnes ju vedie ako country manažér.
Dizajn, estetika či funkcionalita sú vo vašej práci nevyhnutné. Stretávate sa často s netradičnými požiadavkami?
Rád spolupracujem s architektmi na tvorbe konceptov, keď treba ich predstavu a ideu v podobe svetelného efektu pretaviť do technického riešenia a prepojiť tri vami spomínané elementy. Vtedy najčastejšie narážam na netradičné požiadavky, týkajúce sa hlavne miniaturizácie svietidiel a ich možnej pozície, keďže niekedy samotné telesá svietidiel naozaj nie je kam prvoplánovo umiestniť, aby nepokazili dizajn budovy alebo priestoru a bolo by ideálne, keby boli „neviditeľné“. Vtedy musím naozaj na maximum zapnúť svoj vnútorný balans medzi svetelným technikom a dizajnérom, aby som vyhovel umeleckej duši architekta a súčasne nepoľavil z kvality riešenia umelého osvetlenia.
Dávate si záležať, aby vaše riešenia spĺňali aj rôzne ergonomické a ekologické normy a boli aj estetické. Kto všetko, akí odborníci pracujú na týchto projektoch?
Výrobky Zumtobel sú známe okrem špičkových technológii aj krásnym „obalom“, ktorý tvorí ich pridanú hodnotu potvrdenú víťazstvami prestížnych cien za dizajn ako Reddot Award alebo iF Design Award. Spoločnosť je globálne aj lokálne zakladajúcim členom alebo podporovateľom odborných organizácií, ktoré sa venujú ekológii, architektúre, udržateľnosti, kvalite pracovného prostredia, bezpečnosti a inováciám. Krása práce svetlára je v multiodbornosti, pretože musí byť tak trochu aj architekt, umelec, konštruktér, energetik, psychológ a ešte aj softvérový inžinier. Samozrejme, že za väčšinou projektov je od začiatku komunikácia s konečným zákazníkom, architektom, elektroprojektantom a projektantom požiarnej ochrany, konzultantom zodpovedným za energetickú certifikáciu budov a s celým reťazcom zodpovedným za realizáciu a montáž. Aby sme mohli zrealizovať dielo podľa predstáv, máme v tíme okrem projektového manažéra aj lighting dizajnéra, produktového manažéra a vo fabrikách ľudí schopných zákazníckych úprav svietidiel.
Kam možno tento biznis ešte posunúť?
Od začiatku milénia prežívame revolúciu v osvetľovacej technike. Začala sa prechodom z konvenčnej techniky na LED, čo umožnilo dramaticky znížiť spotrebu elektrickej energie osvetľovacích sústav a súčasne niekoľkonásobne predĺžiť ich životnosť. Osvetlenie sa stalo súčasťou IT sveta, čo so sebou prinieslo nevyhnutnosť prehodnotenia obchodných modelov, partnerstiev a služieb. A práve v komplexných službách vidím možnú budúcnosť brandže, keď sa produkty budú viac komoditizovať a do popredia pôjde služba na kľúč. Budúcnosť súčasných renomovaných svetlárskych firiem vidím v nevyhnutnej transformácii na inovatívne technologické firmy, ktoré budú síce stále vedieť veľa o osvetlení, no súčasne sa budú musieť vedieť zaradiť do ekosystému IT spoločností a systémových integrátorov. Ďalší budúci potenciál vidím vo využití vlastností svetla (UV-C žiarenia) na boj proti koronavírusu a očakávam vývoj interiérových svietidiel pre kancelárie či školské zariadenia, ktoré budú obsahovať takýto prídavný svetelný zdroj a súčasne budú schopné pracovať a komunikovať ako integrálna súčasť digitálnej platformy poskytujúcej aj iné funkcionality.
Aká je ďalšia vízia firmy a jej ciele?
Chceme byť naďalej inovatívnou firmou, ktorá je etalónom kvalitného osvetlenia, určuje trendy a posúva „hranice možného“ vo svetelnej technike cez prepojenie s témami udržateľnosti a digitalizácie. Cieľom je byť prvou voľbou pre architekta, projektanta, investora alebo konečného užívateľa.
Krása práce svetlára je v multiodbornosti. Musí byť tak trochu architekt, umelec, konštruktér, energetik, psychológ a ešte aj softvérový inžinier
Čo vaše ambície?
Mám to šťastie, že som svetelnú techniku vyštudoval, práca ma napĺňa, stále vidím množstvo technologických, obchodných a manažérskych výziev. Popri plnení úloh vyplývajúcich z mojej funkcie sa snažím byť vzorom kolegom, aby v práci tiež videli dlhodobú perspektívu a našli vášeň k osvetleniu. Rád podporujem ľudí v ich raste. Chcem, aby ich motivovala túžba a zvedavosť prvýkrát zapáliť výsledok svojej práce a vidieť na tvárach zúčastnených spokojnosť a úsmev.
Čo pre vás znamená svetlo?
Svetlo nie je len niečo, čo je buď zapnuté, alebo vypnuté, čoho je málo alebo veľa. V obvyklom zmysle slova to je fyzikálny dej, vďaka ktorému môžeme predmety „ohmatávať pohľadom“. Tradičné osvetlenie vnímam cez kvalitu, ktorá vplýva na pohodu, výkonnosť a bezpečnosť ľudí, ale aj cez emócie, ktoré hra svetla a tmy, rôznych farieb vyvoláva. Hra tieňov a farieb svetla v prírode ma dokáže na chvíľu zastaviť a donúti zamyslieť sa, ako to tá príroda robí a či to dokážeme preniesť do interiérov pomocou umelých zdrojov. Aktuálnou novinkou je koncept Zumtobel SPEKTRUM, ktorý kombinuje dynamické denné a umelé osvetlenie a vytvára novú kvalitu osvetlenia na pracovisku. V neposlednom rade a v kontexte aktuálneho boja proti Covidu-19 vnímam umelé osvetlenie ako silný nástroj na dezinfekciu priestorov, predmetov a povrchov pomocou UV-C-žiarenia.
Zumtobel
je na trhu 70 rokov
Počas desaťročí sa zmenila sféra biznisu a s ňou aj
spoločnosť. Pôvodne rodinná firma z Rakúska sa od svojho vzniku
v roku 1950 venovala výrobe komponentov, neskôr aj svietidiel. Vďaka
úspešnému predaju rýchlo rozširovala pôsobenie, až narástla na globálne
pôsobiacu spoločnosť. V roku 2000 sa akvizíciou anglickej spoločnosti
THORN stala najväčším výrobcom profesionálnej svetelnej techniky
v Európe a všetky svoje značky časom zastrešila pod skupinu
Zumtobel Group. Dodávka kompletných riešení pozostávajúcich
z interiérových aj exteriérových svietidiel, systémov núdzového
osvetlenia, riadenia osvetlenia a doplnkových služieb z nej robí
„one stop shop“, ktorý zákazníci oceňujú. Kvalita svetla, vášeň
k osvetleniu a nepretržité inovácie sú v DNA spoločnosti.
Pri príležitosti osláv 70. výročia značky 19. novembra 2020 na ploche
štyritisíc štvorcových metrov otvorili priestory starej výrobnej haly
udržateľným spôsobom prerobené na supermoderné Light Forum v Rakúsku.
Je srdcom spoločnosti, zdieľa inšpiratívne nápady, vytvára platformu na
kreatívnu prácu, čistý zážitok zo svetla, výmenu znalostí a to všetko
podporuje najmodernejšími digitálnymi technológiami prepojenými
s osvetlením. Light Forum je k dispozícii aj slovenským
zákazníkom.
Autorom rozhovoru je Lucia Páchniková