Marek Paščák
Zdroj: DATALAN
Marek Paščák
  • V uplynulom roku DATALAN predstavil nový koncept služieb pre digitálnu dobu, v ktorom sa dodávateľ mení na partnera. Čo stojí za touto zmenou a aké sú jej prvé výsledky?
    Ak chceme, aby prechod do digitálnej doby nastal nielen v ambíciách a plánoch, ale aj v reálnej praxi, mali by sme poznať možnosti moderných technológií. Musíme ich vedieť používať a zároveň byť schopní reagovať flexibilne a adaptovať sa na zmeny a vývoj, ktorý je vo svete IT veľmi rýchly. Vezmite si len sociálne siete, či aplikácie a softvér v mobilných telefónoch, ako dynamicky sa funkcionality menia a ako nás nútia učiť sa nové veci. Aj pandémia ukázala, že využívanie technologických nástrojov naplno má svoje prínosy a v biznise je zdrojom konkurenčnej výhody. Držať krok so zmenami preto nevnímajme ako povinnosť, ale príležitosť. Vo firemnom prostredí je to ešte dôležitejšie – ak máte cieľ a úlohu, potrebujete mať povedomie, ako vám v tom technológie môžu pomôcť. Lebo bez nich to už nepôjde.

 

  • Podľa vás je teda technologická edukácia úlohou IT firiem?
    Som presvedčený, že to má význam pre všetkých. My fungujeme ako partneri našich zákazníkov už dlhšiu dobu, zakladáme si na osobnej komunikácii, kedy hovoríme nie o dodávkach a projektoch pre nich, ale o ich fungovaní, biznis cieľoch, a o tom, čo by chceli dosiahnuť v blízkej či vzdialenej budúcnosti. Úlohou firmy, či inštitúcie je mať jasnú stratégiu, identifikované konkrétne želané výsledky – či už je to podiel na trhu, zníženie výrobných nákladov, alebo zvýšenie počtu online manažovaných pacientov. A my sme tu na to, aby sme odborne poradili a hľadali optimálne riešenia, ako tieto výsledky dosiahnuť. Elektronizovať agendu, integrovať systémy, automatizovať procesy, monitorovať na diaľku, spravovať dáta z jedného rozhrania, preniesť procesy do online prostredia, zabezpečiť prístupy, vyvinúť mobilné rozhranie služieb? Riešenie nájdeme v spoločnej diskusii. O tom je partnerstvo. No v koncepte edukovaného zákazníka tomu dodávame nový rozmer.
Otvorené diskusie s expertami boli v predpandemickom období súčasťou každej odbornej konferencie spoločnosti DATALAN.
Zdroj: DATALAN
Otvorené diskusie s expertami boli v predpandemickom období súčasťou každej odbornej konferencie spoločnosti DATALAN.
  • V čom sa tento prístup líši od tradičného biznisu?
    Vnímame ako dôležité, aby zákazníci porozumeli čo, zároveň vedeli prečo a v neposlednom rade boli pre nás v diskusii erudovanými sparring partnermi, ktorí sa nerozhodujú len na základe toho, čo niekde počuli, čo má konkurencia, alebo čo je najlacnejšie. Pre nich aj pre rozvoj, aj trhu a spoločnosti, je zásadné vedieť objektívne vyhodnocovať a prijímať kvalifikované rozhodnutie. A to nepôjde bez edukácie zo strany odborníkov, ktorí sú v témach doma, neustále sa vzdelávajú a majú prehľad v trendoch, a najmä záujem sa o toto know-how podeliť.

 

  • Práve zdieľanie know-how je oblasť, v ktorej sa firmy vždy držali skrátka. Rozhodli ste sa ísť proti prúdu?
    Rozhodli sme sa najmä aktívne prispieť k pozitívnym zmenám. Naši experti prišli už v minulosti s viacerými prelomovými návrhmi, ktoré zákazníkovi priniesli jednoznačné výhody. Konkrétne spomeniem napr. závod na výrobu hliníka, kde sme už pred 10-timi rokmi vyvinuli aplikáciu pre zefektívnenie výroby. Z nedávnej doby vyzdvihnem flexibilný návrh a implementáciu OČR elektronických formulárov pre Sociálnu poisťovňu. Za zmienku stojí aj modernizácia prostredia ZVJS. Práve v tejto štátnej inštitúcii sme ako prví v reálnej implementácii použili nový moderný DOTVVM framework, čím sme chceli zároveň zákazníkovi ukázať cestu, ktorou by sme sa spoločne mohli vydať pri ďalšom rozvoji informačných systémov. A možné to bolo práve vďaka edukácii a postupu – vysvetlenie, porozumenie, rozhodnutie, rozvoj. Ako sme na naše riešenia prišli, ako to funguje a ako sme to celé dali dokopy v praxi, to je samozrejme cenné know-how, ktoré je zdrojom našej konkurenčnej výhody a to prezrádzať nebudeme (smiech). Cieľom vzdelávania je najmä rozšírenie obzorov a inšpirácia k zmene myslenia. Aj vďaka tomu už dnes napr. naši zákazníci vedia, že klasické robustné „enterprise“ riešenia sú v praxi náročné na prevádzku, málo flexibilné a cenovo náročné, a sami hľadajú jednoduchšie cesty, kde je prioritou funkčnosť a pridaná hodnota.

 

  • Nie je to pre IT dodávateľov kontraproduktívne?
    Práve naopak. Ako firma sa považujeme za súčasť spoločnosti, s tou vymoženosťou, že ako experti na digitalizáciu máme v rukách šancu viesť vývoj dobrým smerom, urýchliť ho a zefektívniť. A navyše, spolu so zákazníkom sa rozvíjame a modernizujeme aj my. Je pre nás výzvou zamyslieť sa hlbšie a ponúknuť niečo, čo by obstálo aj vo väčšej konkurencii, nielen v podmienkach slovenského trhu. Aj preto sa nebránime riešeniam s využitím open source technológií, vo verejnej či komerčnej sfére, ale napr. aj v zdravotníctve. Vo finále dokáže dynamický rozvoj otvárať pre nás ako firmu nové biznis príležitosti.
Moderné technológie a inovatívne nástroje predstavujeme v spolupráci so svetovými značkami a dodávateľmi.
Zdroj: DATALAN
Moderné technológie a inovatívne nástroje predstavujeme v spolupráci so svetovými značkami a dodávateľmi.
  • Ako formou teda plánujete edukáciu realizovať?
    Aktívne vzdelávanie sme rozbehli už pred pandémiou, najmä formou workshopov a konferencií, kde sme účastníkom umožnili získať cenné poznatky z rôznych oblastí a zároveň mali možnosť bezplatných konzultácií s našimi expertmi. Takto fungovali podujatia University Day, Digitálne mesto či Moderné zdravotníctvo. Počas pandémie sme sa aj my museli preklopiť do online formy, čo nám zároveň ukázalo novú cestu. O sériu webinárov k téme Kybernetickej bezpečnosti bol obrovský záujem a aktuálne štartujeme letný kurz. Zastrešujú to experti z našej novej divízie Kompetenčné centrum, ktorá sa zameriava na operatívne služby priamo pre akútne potreby zákazníkov.

"Zoznámte sa so službami, ktoré skutočne zefektívnia váš biznis – kliknite na kc.datalan.sk "

  • Čo to presne znamená?
    Čím ďalej tým väčšia časť nášho podnikania sa deje v online priestore. Okrem rýchlej dostupnosti služieb, prepojenia zariadení či online komunikácie však s digitalizáciou prichádza aj množstvo útokov, výpadkov služieb a následnej straty cenných dát. Preto dnes firmy potrebujú rýchly zásah odborníkov. To ako firma realizujeme prostredníctvom Kompetenčného centra, ktoré sme otvorili s cieľom ešte rýchlejšieho a efektívnejšieho zásahu vtedy a tam, kde to aktuálne zákazník potrebuje. Ako sa hovorí, stačí zavolať a posádka vyrazí. Pridanou hodnotou, ktorú zákazník ocení spolu s rýchlosťou, sú kvalitné a transparentné služby, prístup k najmodernejším technológiám vďaka globálnym partnerstvám, široká škála riešení na jednom mieste a sieť certifikovaných expertov.

 

  • O aké know-how sa experti podelia? A kto je cieľovou skupinou tejto edukácie – IT oddelenia, alebo aj manažéri a bežní používatelia technológií?
    Aké technológie existujú a aký problém riešia, čo dokážu urobiť a ako to môže zmeniť konkrétnu prax napr. na univerzite, v banke, v ambulancii, či na miestnom úrade. Takéto informácie sú na prvý pohľad dostupné a zrejmé, no realita je z našich skúseností skôr taká, že pretlak možností spôsobuje chaos a informačná preťaženosť vedie k nesprávnym, alebo odkladaným rozhodnutiam. Preto sú naše webináre venované konkrétnym témam, v závislosti od priorít skupiny zákazníkov, a tiež ich obsah a formu prezentácie prispôsobujeme „divákom“. Každý potrebuje vysvetliť niečo iné a inak. Ako plus však vidím najmä to, že teóriu vieme hneď aj previesť do praxe. Návrhy a riešenia ponúkame prostredníctvom Kompetenčného centra „as a service“, tzn. na prenájom. Vieme tak nahradiť vo firmách chýbajúcu expertízu a technológie. Súčasný dynamický rozvoj IT ich vyžaduje, no zákazníci častokrát nemajú potrebné technológie ani personál – v tom im vieme pomôcť a zariadime všetko za nich. Nemusia svoj čas a financie investovať do nových technológii či zamestnancov, získavať nové know-how, či sledovať neustále sa meniacu legislatívu.
Návrhy a riešenia priamo pre prax zákazníka pripravíme na mieru a ponúkame „as a service“, tzn. na prenájom.
Zdroj: DATALAN
Návrhy a riešenia priamo pre prax zákazníka pripravíme na mieru a ponúkame „as a service“, tzn. na prenájom.
  • Koncept as a service nie je nová téma.
    My ju však prinášame do oblastí, ktoré sú nové. Napr. v ponuke „prenájmu“ bezpečnostného manažéra patríme na Slovensku medzi prvých. V oblasti outsourcingu je v súčasnosti na trhu dostatočná ponuka, no aj tu je dobré pozerať na doplnkové faktory, ako je schopnosť backupu a krízových riešení, či partnerstvá s globálnymi značkami. Jednoducho, ak si prenajmete službu od niekoho, kto má renomé, skúsenosti, a najmä tím expertov, ktorí sa vedia zastúpiť, v praxi uvidíte rozdiel.

 

  • Nemali by IT edukáciu zastrešiť kurzy u zamestnávateľov, a semináre priamo na školách, ktorých ambíciou je vzdelávať pre prax?
    Jedno nevylučuje druhé a s tým, že školy by mali vzdelávať pre prax a reagovať na potreby doby, sa stotožňujeme. Moderné vzdelávanie považujem aj osobne za základ modernej spoločnosti a ako firma investujeme do jeho skvalitnenia dlhodobo, či už formou partnerstiev alebo technologického rozvoja. Zavádzali sme inovatívne technológie na Technickej univerzite vo Zvolene, kde majú s ich využitím – konkrétne napr. Virtuálnej jaskyne, výborné výsledky. Na STU v Bratislave sme spustili cloudové centrum, pre vedeckú komunitu sme inštalovali sieť SANET, s cieľom zintenzívniť medzinárodnú kooperáciu, a v SAV sme inštalovali prvý slovenský superpočítač. Boli sme tiež partnerom projektu To dá rozum, ktorého ambíciou bolo spraviť slovenské školstvo kvalitnejším a konkurencie schopným. Dlhodobo tiež podporujeme projekt Vedec roka a nedávno sme tiež v našej verejnej výzve DATALAN podporuje odovzdali cenu autorke projektu Dejepis inak, ktorá sa tiež pozerá na edukáciu novým pohľadom a snaží sa prinášať poznatky verejnosti modernou a prístupnou cestou.

"Prečo aj vzdelávanie musí byť smart, ako inteligencia hýbe svetom a čo podľa slovenských učiteľov naozaj potrebujú naše školy a študenti? Aj o tom bola diskusia odborníkov, ktorú si môžete pozrieť či vypočuť na www.datalan.sk/podporuje"

Diskusia v rámci projektu DATALAN Podporuje bola realizovaná bezplatne ako livestream.
Zdroj: DATALAN
Diskusia v rámci projektu DATALAN Podporuje bola realizovaná bezplatne ako livestream.
  • O potrebe technologickej modernizácie hovoria firmy aj štát už pár rokov, no zatiaľ to stále nemá očakávané výsledky.
    Pandémia nás donútila posunúť sa skokovo dopredu a zároveň ukázala, aké fatálne následky môže mať, ak sa o veciach len hovorí, ale reálne sa neriešia. Potvrdila, že vývoj nezastavíme, pripravení však musíme byť všetci, pretože spoločnosť je len tak silná – alebo moderná, ako je jej najslabší článok. Aj my sme ako firma sami nemali niektoré procesy a agendy elektronizované, naskočili sme na to za behu a dnes vidíme jasné prínosy. Mnohé riešenia pre zákazníkov testujeme interne najprv na sebe, aktuálne sme tak kompetentní poradiť aj s nástrojom Power BI, s ktorým viete nielen prezentovať, ale najmä analyzovať firemné dáta. A niekedy aj u nás IT experiment nekončí úspechom, ale aj to je dobrá téma pre webinár Ako sa poučiť z chýb druhých (smiech).

 

  • Mantrou firiem sú aj inovácie, v branži rezonujú pojmy ako umelá inteligencia, IoT, strojové učenie. Sú však tieto možnosti dnešným firmám reálne dostupné?
    Dôležité je uvedomiť si, že inovácie sú proces, na seba nadväzujúci a v podstate nikdy nekončiaci. Nestačí len niečo vymyslieť, dodať a zapnúť gombík. Vývoj je prirodzený aj inovácie pomáhajú tento proces urýchliť, zefektívniť, alebo zatraktívniť. V rámci DATALANu sme sa po 30 rokoch naberania skúseností rozhodli nielen intenzívnejšie sa o ne podeliť, ale zároveň sme dali dokopy aj samostatný tím, ktorý sa bude môcť nezávislejšie venovať vývoju trhu a trendom. V rámci zákazníckych vzťahov boli a zostanú inovácie prirodzenou súčasťou našej práce, v novom oddelení pod vedením skúseného odborníka na informatizáciu chceme zamerať na prepájanie možností a trendov s praxou, čiže vznikla taká datalanská katedra aplikovaného výskumu (úsmev).
Vzdelávanie a rozvíjanie zamestnancov by mala byť priorita, zároveň je to investícia s mnohonásobnou návratnosťou.
Zdroj: DATALAN
Vzdelávanie a rozvíjanie zamestnancov by mala byť priorita, zároveň je to investícia s mnohonásobnou návratnosťou.
  • Inovácie a progresívnosť sa však v povedomí verejnosti viac spájajú s mladou generáciu a startupmi, než firmou, ktorá je na trhu viac než 30 rokov. Ako prekonávate tento hendikep?
    Hendikep môže byť pre vás jedine nastavenie mysle. Ak sa na veci a procesy, zadania a technologické problémy pozeráte ako na výzvu, ktorú chcete zdolať inak a lepšie ako naposledy, je úplne jedno, koľko rokov ste v branži. Naopak, skúsenosti môžu byť výhodou, pretože vidíte rozdiel medzi uleteným nápadom a užitočnou inováciou – práve tie nás posúvajú vpred. Inovovať podľa mňa neznamená vymeniť modrú guľu za zelenú kocku, alebo konkrétnejšie z praxe – previesť papiere do digitálnej podoby, ale schopnosť pozrieť sa na situáciu úplne inak. Osobne som typ človek s otvorenou mysľou, rád sa stále učím, počúvam, sledujem svet okolo nás a každý deň prichádzam do práce s presvedčením, že sa veci dajú urobiť lepšie než včera. Osobnosti a technológovia určitého typu priťahujú k sebe rovnako nastavených a vďaka tomu dokážete byť v biznise stabilným lídrom a nositeľom inovácií zároveň.

    "30 rokov na trhu, stovky zákazníkov, desiatky unikátnych riešení, ocenených aj za hranicami, 220 zamestnancov a 2 poschodia. Viac zaujímavých faktov, ktoré ste o firme DATALAN nevedeli, nájdete na www.datalan.sk/30rokov "
    DATALAN sa v priebehu pár mesiacov sťahoval do nového sídla, oslávil 30. výročie a transformoval svoj koncept ponúkaných služieb.
    Zdroj: DATALAN
    DATALAN sa v priebehu pár mesiacov sťahoval do nového sídla, oslávil 30. výročie a transformoval svoj koncept ponúkaných služieb.
  • Výzvou sú aj potreby a nároky novej generácie, ktorá nechce o týchto témach hovoriť, ale ich reálne používať v každodennom živote.
    Nečudujem sa (smiech). Sám to doma vidím na svojich deťoch, ako je pre nich využívanie moderných nástrojov prirodzené a intuitívne. Aj v tomto smere je však dôležitá edukácia, tak aby sme ich naučili rozlišovať prínosy a negatívne vplyvy, a rozumieť nebezpečenstvám či hrozbám, ktoré sa spájajú nie s využívaním, ale zneužívaním technológií. A edukovať treba už od najútlejšieho veku. Aj preto dlhodobo podporujeme Detskú univerzitu Komenského, v rámci ktorej realizujeme DUK online a ako IT partner organizujeme vlastný technologický workshop venovaný aktuálnym IT témam. Deti sa tak dostanú bezplatne k množstvu zaujímavých poznatkov jednoducho na jeden klik.

"Prihláste aj svoje deti – dozvedia sa napríklad aj to, Prečo by sme mali byť diplomatickí aj v živote?, Prečo a ako vzniklo a zaniklo Československo?, alebo Prečo je akademická sloboda taká dôležitá? Registrácia je otvorená na www.dukonline.sk"

Súčasťou Detskej univerzity Komenského je každý rok špecializovaný IT workshop, kde experti deťom vysvetľujú najaktuálnejšie trendy digitálnej doby.
Zdroj: DATALAN
Súčasťou Detskej univerzity Komenského je každý rok špecializovaný IT workshop, kde experti deťom vysvetľujú najaktuálnejšie trendy digitálnej doby.
  • V prípade technológií sa tiež čoraz častejšie hovorí o zodpovednosti, ktorú majú IT firmy v rukách.
    Áno, etika a morálny kompas by mal byť súčasťou dobrého programátora rovnako ako expertíza v doméne. Vývoj nových technológií má totiž dopad nielen na biznis, prácu a fungovanie v bežnom živote, ale reálne aj na náš osobný život, zdravie, či už fyzické alebo psychické, bezpečie a slobodu. Pre nás je takéto uvažovanie samozrejmosťou. Biznis aj vzťahy vo firme máme postavené na jasných a transparentných hodnotách, ktoré sú pre nás dôležité a vnútorne prirodzené. Pod rokoch v branži môžem povedať, že tá zodpovednosť nás mení k lepšiemu a je pre nás motiváciou. DATALAN založila partia nadšencov do IT, ktorí proste chceli robiť to, čo ich bavilo a v čom boli dobrí. Tento drajv nás neopustil, zároveň však pribudla ambícia participovať na zlepšení prostredia, v ktorom pracujeme a žijeme. S tým súvisí aj naša iniciatíva Zelenáči, ako aj výber spoluprác, do ktorých sa púšťame. Z okna kancelárie každý deň pozerám na novostavby ateliéru Zaha Hadid, ktorá chcela vždy hľadať niečo nové, posúvať limity architektúry. To je pre mňa inšpiráciou. Zároveň vidím bratislavský hrad, ako symbol krajiny, ktorá má na to byť dôležitým bodom v mape Európy. A to je pre mňa ako človeka na čele IT firmy záväzkom.