Budúci rok môže byť kritický

Importéri stredných a ťažkých nákladných automobilov kategórie N3 (nad 12t) oslovujú na Slovensku niekoľko skupín firiem. Najvýznamnejšími zákazníkmi sú dopravcovia v medzinárodnej kamiónovej doprave. Ich parky sa pohybujú od niekoľkých exemplárov cez desiatky vozidiel až po veľké firmy s flotilami stovky vozidiel.

Na rozvíjajúcich sa východoeurópskych trhoch zohráva významnú rolu aj skupina firiem používajúcich vozidlá v stavebníctve (sklápače, domiešavače). Špecifickú skupinu predstavujú spoločnosti podnikajúce všeobecne s odpadmi a recyklovateľnými materiálmi, ktoré nakupujú podvozky s ramenovými a hákovými naťahovákmi, hydraulickými rukami a sklápacími nadstavbami.

Moderné kamióny

Najväčšiu časť predaných nákladných vozidiel na Slovensku tvoria cestné ťahače predovšetkým určené na medzinárodnú dopravu. Ich park zaznamenal najväčší pokrok a svojou vekovou štruktúrou a technickou vyspelosťou sa blíži parkom prepravcov vo vyspelých ekonomikách.

Budúci rok môže byť kritický

Obmena za modernú techniku sa stala aj v podmienkach SR doslova nutnosťou. Ako hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Volvo Truck Slovak František Daneček, slovenských dopravcov motivoval hoci aj záujem získať povolenie na prepravu v zahraničí.

Uprednostňované boli, samozrejme, špedičné firmy s vozidlami na úrovni najmodernejšej techniky, spĺňajúce emisné hodnoty a bezpečnostné predpisy. Dnes sú dopravcovia s najnovšou technikou zvýhodnení pri výbere mýta na diaľniciach.

V domácej doprave a v stavebníctve je však automobilový park ešte stále zastaraný. Má nevyhovujúci technický stav, vysokú spotrebu pohonných hmôt a emisiami nadmerne zaťažuje životné prostredie.

Rozdiel definuje Martin Benda, marketingový riaditeľ Scanie SR a ČR: „Kým v prípade diaľkovej dopravy k obmene vozového parku na Slovensku dochádza väčšinou po ukončení lízingových zmlúv, v stavebníctve prevláda trend využívať vozidlo po celý čas jeho životnosti.

Rozvoj ekonomiky, rast prostriedkov investovaných do infraštruktúry a rozvíjajúci sa prepravný trh v posledných rokoch generoval nebývalý rast dopytu po nákladných automobiloch na Slovensku. V roku 2004 policajné štatistiky vykázali v kategórii N3 v porovnaní s rokom 2003 rast predaja o 28,7 percenta, o rok neskôr prírastok dopytu stúpol na 29,9 percenta.

V roku 2006 sa medziročný rast vyšplhal na rekordných 30,8 a v roku 2007 dosiahol úroveň 26,6 percenta. Pritom až extrémny dopyt vládol po najťažších vozidlách s hmotnosťou nad 18t. Bolo to obdobie ekonomickej konjunktúry aj v Európe, ktoré vyvolalo zvýšený dopyt po preprave tovaru a súčasne sprístupnilo finančné zdroje.

Vznikali nové spoločnosti a s vidinou ďalšieho hospodárskeho rastu sa rozširovali vozové parky. Viacerí zahraniční prepravcovia, prilákaní lacnejšou pracovnou silou a nižším daňovým zaťažením, si založili pobočky na Slovensku.

Pod vplyvom extrémneho dopytu automobilky predlžovali dodacie lehoty, čo deformovalo aj štruktúru predaja na Slovensku. Napríklad F. Daneček vidí práve v nedostatku výrobných kapacít pre slovenský trh príčinu, prečo Volvo nedosahovalo taký trhový podiel, aký by zodpovedal dopytu.

Budúci rok môže byť kritický

Investori váhajú

Ešte prvý štvrťrok 2008 vyznieval optimisticky. Na Slovensku sa predalo 1 067 nových nákladných automobilov kategórie N3, čo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška predstavovalo nárast o 25,8 percenta. Druhý štvrťrok už priniesol medziročný pokles a za tri štvrťroky sa prepad predaja v porovnaní s vlaňajškom vyšplhal na -5,8 percenta.

Výkonný riaditeľ spoločnosti MAN – úžitkové vozidlá – Slovakia Marek Juhás ako hlavné príčiny stagnácie predaja definuje posilnenie domácej meny, čo značne znížilo príjmy dopravcov a stúpajúce ceny pohonných hmôt až na historické maximum. Pritom práve ceny pohonných hmôt sú najväčšou nákladovou položkou v doprave.

„Dopravcom sa nepodarilo v plnom rozsahu preniesť zvýšené náklady na objednávateľov, čo spôsobilo zhoršenie ich ekonomiky. Niektoré firmy dokonca bojujú o prežitie.“ To je už konštatovanie vedúceho predaja nákladných vozidiel spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia Petra Ondriaša. Ten poukazuje na aktuálnu situáciu v európskom hospodárskom priestore zasiahnutom finančnou krízou. Hovorí: „Investori vyčkávajú.“

Neisté prognózy

V jeseni tradične narastá dopyt po doprave. Napriek tomu ak predajcovia nákladných automobilov uzavrú tento rok na úrovni vlaňajška, čo ani zďaleka nie je isté, budú spokojní. V prognózach na budúci rok sa zástupcovia značiek Mercedes-Benz a MAN vzácne zhodujú.

Rátajú s poklesom dopytu rádovo o niekoľko desiatok percent v prvom polroku a dúfajú v normalizáciu v druhej polovici roka. F. Daneček, reprezentujúci Volvo, sa odhadu radšej vyhol.

Podľa neho všetko závisí od ceny na finančných trhoch a nepriaznivý vplyv finančnej krízy na priemysel treba očakávať celkovo. Argumentuje: „Slovensko ako exportná krajina bude čeliť problémom. Ak sa zníži dopyt po výrobkoch, nebude narastať dopyt po prepravách.“

Foto - Volvo