Importéri stredných a ťažkých nákladných automobilov kategórie N3 (nad 12t) oslovujú na Slovensku niekoľko skupín firiem. Najvýznamnejšími zákazníkmi sú dopravcovia v medzinárodnej kamiónovej doprave. Ich parky sa pohybujú od niekoľkých exemplárov cez desiatky vozidiel až po veľké firmy s flotilami stovky vozidiel.
Na rozvíjajúcich sa východoeurópskych trhoch zohráva významnú rolu aj skupina firiem používajúcich vozidlá v stavebníctve (sklápače, domiešavače). Špecifickú skupinu predstavujú spoločnosti podnikajúce všeobecne s odpadmi a recyklovateľnými materiálmi, ktoré nakupujú podvozky s ramenovými a hákovými naťahovákmi, hydraulickými rukami a sklápacími nadstavbami.
Moderné kamióny
Najväčšiu časť predaných nákladných vozidiel na Slovensku tvoria cestné ťahače predovšetkým určené na medzinárodnú dopravu. Ich park zaznamenal najväčší pokrok a svojou vekovou štruktúrou a technickou vyspelosťou sa blíži parkom prepravcov vo vyspelých ekonomikách.
Obmena za modernú techniku sa stala aj v podmienkach SR doslova nutnosťou. Ako hovorí obchodný riaditeľ spoločnosti Volvo Truck Slovak František Daneček, slovenských dopravcov motivoval hoci aj záujem získať povolenie na prepravu v zahraničí.
Uprednostňované boli, samozrejme, špedičné firmy s vozidlami na úrovni najmodernejšej techniky, spĺňajúce emisné hodnoty a bezpečnostné predpisy. Dnes sú dopravcovia s najnovšou technikou zvýhodnení pri výbere mýta na diaľniciach.
V domácej doprave a v stavebníctve je však automobilový park ešte stále zastaraný. Má nevyhovujúci technický stav, vysokú spotrebu pohonných hmôt a emisiami nadmerne zaťažuje životné prostredie.
Rozdiel definuje Martin Benda, marketingový riaditeľ Scanie SR a ČR: „Kým v prípade diaľkovej dopravy k obmene vozového parku na Slovensku dochádza väčšinou po ukončení lízingových zmlúv, v stavebníctve prevláda trend využívať vozidlo po celý čas jeho životnosti.
Rozvoj ekonomiky, rast prostriedkov investovaných do infraštruktúry a rozvíjajúci sa prepravný trh v posledných rokoch generoval nebývalý rast dopytu po nákladných automobiloch na Slovensku. V roku 2004 policajné štatistiky vykázali v kategórii N3 v porovnaní s rokom 2003 rast predaja o 28,7 percenta, o rok neskôr prírastok dopytu stúpol na 29,9 percenta.
V roku 2006 sa medziročný rast vyšplhal na rekordných 30,8 a v roku 2007 dosiahol úroveň 26,6 percenta. Pritom až extrémny dopyt vládol po najťažších vozidlách s hmotnosťou nad 18t. Bolo to obdobie ekonomickej konjunktúry aj v Európe, ktoré vyvolalo zvýšený dopyt po preprave tovaru a súčasne sprístupnilo finančné zdroje.
Vznikali nové spoločnosti a s vidinou ďalšieho hospodárskeho rastu sa rozširovali vozové parky. Viacerí zahraniční prepravcovia, prilákaní lacnejšou pracovnou silou a nižším daňovým zaťažením, si založili pobočky na Slovensku.
Pod vplyvom extrémneho dopytu automobilky predlžovali dodacie lehoty, čo deformovalo aj štruktúru predaja na Slovensku. Napríklad F. Daneček vidí práve v nedostatku výrobných kapacít pre slovenský trh príčinu, prečo Volvo nedosahovalo taký trhový podiel, aký by zodpovedal dopytu.
Investori váhajú
Ešte prvý štvrťrok 2008 vyznieval optimisticky. Na Slovensku sa predalo 1 067 nových nákladných automobilov kategórie N3, čo v porovnaní s rovnakým obdobím vlaňajška predstavovalo nárast o 25,8 percenta. Druhý štvrťrok už priniesol medziročný pokles a za tri štvrťroky sa prepad predaja v porovnaní s vlaňajškom vyšplhal na -5,8 percenta.
Výkonný riaditeľ spoločnosti MAN – úžitkové vozidlá – Slovakia Marek Juhás ako hlavné príčiny stagnácie predaja definuje posilnenie domácej meny, čo značne znížilo príjmy dopravcov a stúpajúce ceny pohonných hmôt až na historické maximum. Pritom práve ceny pohonných hmôt sú najväčšou nákladovou položkou v doprave.
„Dopravcom sa nepodarilo v plnom rozsahu preniesť zvýšené náklady na objednávateľov, čo spôsobilo zhoršenie ich ekonomiky. Niektoré firmy dokonca bojujú o prežitie.“ To je už konštatovanie vedúceho predaja nákladných vozidiel spoločnosti Mercedes-Benz Slovakia Petra Ondriaša. Ten poukazuje na aktuálnu situáciu v európskom hospodárskom priestore zasiahnutom finančnou krízou. Hovorí: „Investori vyčkávajú.“
Neisté prognózy
V jeseni tradične narastá dopyt po doprave. Napriek tomu ak predajcovia nákladných automobilov uzavrú tento rok na úrovni vlaňajška, čo ani zďaleka nie je isté, budú spokojní. V prognózach na budúci rok sa zástupcovia značiek Mercedes-Benz a MAN vzácne zhodujú.
Rátajú s poklesom dopytu rádovo o niekoľko desiatok percent v prvom polroku a dúfajú v normalizáciu v druhej polovici roka. F. Daneček, reprezentujúci Volvo, sa odhadu radšej vyhol.
Podľa neho všetko závisí od ceny na finančných trhoch a nepriaznivý vplyv finančnej krízy na priemysel treba očakávať celkovo. Argumentuje: „Slovensko ako exportná krajina bude čeliť problémom. Ak sa zníži dopyt po výrobkoch, nebude narastať dopyt po prepravách.“
Foto - Volvo