Online vyhľadávač módy Glami je na trhu od roku 2013, pričom z Česka na Slovensko expandoval o tri roky neskôr. Na jednom mieste zhromažďuje milióny produktov od tisícok módnych e-shopov. Pôsobí na trinástiach trhoch a expanzné chúťky ho neprechádzajú. Jeden zo spoluzakladateľov a zároveň CEO značky Tomáš Hodboď hovorí pre TREND o spotrebe módy počas pandémie, trendoch v e-commerce, správaní trhových hráčov, ale aj o vývoji cien.
Predaj módy zažíva v dôsledku pandémie prudký pád. McKinsey hovorí pre rok 2020 o 15- až 30-percentnom poklese tržieb a 90-percentnom poklese zisku. Mnohé značky krachujú. Pôjde podľa vás o dlhodobý globálny pokles alebo sa do dvoch-troch rokov vrátime na úroveň pred krízou?
Neočakávame dlhodobý efekt v spotrebe či nákupnom správaní. Súčasná pandémia a s ňou spojené opatrenia menia správanie ľudí, keďže trávia oveľa viac času doma a majú menej príležitostí a dôvodov pre nákup módy. S ústupom pandémie očakávame postupný návrat k pôvodným objemom v spotrebe módy, a v horizonte dvoch-troch rokov aj nárast. Takisto si myslím, že je potrebné sa pozerať na online a offline segmenty zvlášť. Kým offline zažíva veľký pokles, vidíme veľký posun do onlinu, čo povedie k novému rozdaniu kariet na trhu módy. Vyhrajú tí, ktorí sa zvládnu čo najskôr adaptovať.
Pošta sa ide reformovať. Bez veľkých investícii a radikálnych zmien to nezvládne
Online predaj módy vlani zdvojnásobil svoj podiel na celkovom obrate odvetvia na 30 percent. Aký je jeho potenciál ďalšieho rastu?
Vysoký rast podielu online predaja módy sa udrží dovtedy, kým budú kamenné predajne zatvorené. Je, samozrejme, veľa ľudí, ktorí počas pandémie vyskúšali online nákupy prvýkrát. Podľa nášho prieskumu z apríla minulého roku išlo až o sedemnásť percent ľudí zo vzorky 5 400 užívateľov a časť z nich bude online nakupovať aj naďalej.
Podľa vašich štatistík išiel počas druhej vlny korony predaj nočnej bielizne hore o takmer 70 percent. Ako si tento úkaz vysvetľujete?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?