Šnúra negatívneho hospodárenia, do ktorej sa bratislavské Letisko M. R. Štefánika dostalo v roku 2009 pokračuje už trinástym rokom, keď predvlani predstavovala jeho strata približne 14 miliónov eur a vlani tri milióny. Pandémia si vypýtala svoju daň v poklese tržieb o dve tretiny. Letisko ťahajú dolu aj veľmi veľké odpisy novej budovy a terminálu. Ročne ide zhruba o desať miliónov eur.
Situáciu sťažuje fakt, že jediná legálna štátna dotácia, ktorú môže podľa európskych pravidiel dostávať, je dotácia na bezpečnosť a hasičov-záchranárov. O tom, kto sú dnes jeho pasažieri, o aktuálnej kondícii aj o možnostiach rozvoja sa TREND rozprával s generálnym riaditeľom a šéfom predstavenstva letiska Dušanom Keketim ml.
- V rozhovore sa okrem iného dočítate:
- aká je minimálna a priemerná mzda na letisku
- či hrozí pre päťpercnentný rast miezd štrajk
- čo bude so zamestnancami letiska po tom, ako vyprší covidová pomoc
- aké racionalizačné opatrenia urobil nový riaditeľ v manažmente
- prečo sa Bratislave nedarí poriadne naštartovať letecké cargo
- či je nutné prenajať letisko koncesionárovi
- kam najčastejšie cestujú boháči v súkromných jetoch
Vyše dva milióny cestujúcich pred pandémiou, ale len 480-tisíc vlani. Kto sú pasažieri bratislavského letiska?
Medzi pravidelnými linkami na letisku dominuje Londýn a Dublin, kam smerujú najmä Slováci pracujúci v Spojenom kráľovstve a v Írsku. Okrem toho máme spojenie do ukrajinského Kyjeva, Ľvova či do Srbska, čo zase súvisí s príchodom tamojších obyvateľov za prácou do slovenských fabrík.
S istou mierou zveličenia by sa dalo povedať, že bratislavské letisko je dnes s výnimkou letnej sezóny jedným z dôležitých článkov pracovnej turistiky.
Hoci počet pravidelných liniek za deň môžeme v súčasnosti počas prebiehajúcej pandémie počítať na prstoch jednej ruky, pohybov lietadiel je na letisku ďaleko viac.
Okrem pravidelnej a nepravidelnej dopravy máme na letisku aj rôzne biznisové jety či špeciály. Súkromných letov s malými lietadlami evidujeme niekoľko desiatok za deň. Len pre porovnanie, kým počet pravidelných letov klesol počas pandémie na menej než tretinu, počet súkromných letov ostal nezmenený.
Ročne ide vrátane letov leteckých škôl a letky ministerstva vnútra asi o 11-tisíc príletov aj odletov, čo je trojnásobný počet pravidelných letov.
Kam biznismeni najčastejšie lietajú?
Na dennej báze napríklad do Prahy, Nice, Varšavy či Moskvy.
Má z nich letisko významnejšie príjmy?
Ani nie, hoci si letisko cení týchto klientov a vychádza im v ústrety. Poplatky sa totiž odvíjajú od hmotnosti lietadla, ktorá je pri súkromných jetoch v porovnaní s veľkými Boeingami zanedbateľná.
S rastom miezd o päť percent nesúhlasia
Na letisku prebieha kolektívne vyjednávanie o platoch. Ako to ide?
Momentálne sa nachádzame v piatom kole. Vedenie navrhlo rast platov o päť percent, ale odborári žiadajú viac. Na letisku je najnižšia nástupná mzda 740 až 780 eur v hrubom a priemerná asi 1 200 eur bez príplatkov a ostatných benefitov. Nie je to veľa, ale viac si v situácii, v akej sme, nemôžeme dovoliť.
Úprava platov je vec, ktorú minulé vedenia letiska dlhodobo zanedbávali. Ľudia, ktorí tu pracujú, tu pracujú preto, lebo letisko je pre nich srdcovou záležitosťou. Radi by sme im zdvihli mzdy na trhovú úroveň, ale teraz to ešte nie je možné. Len podotknem, že dva roky pred mojím príchodom tu žiadna kolektívna zmluva nebola.
Hrozí štrajk?
V tejto fáze sa nenachádzame. Pokiaľ by sme sa nedohodli, ešte stále máme k dispozícii zákonné prostriedky, ako je angažovanie sprostredkovateľa či mediátora. Verím však, že to nebude potrebné a nájdeme spoločnú reč, nakoľko sa s členmi odborov snažíme komunikovať maximálne korektne a otvorene a hľadáme riešenia aj nad rámec aktuálnych možností spoločnosti.
Na druhej strane, letisko počas pandémie neprepúšťalo. Pokiaľ viem, išlo len o prirodzené odchody.
Pred mojím príchodom v polovici minulého roka tu aj v dôsledku pandémie prebiehala diskusia o hromadnom prepúšťaní. My sme však túto iniciatívu zastavili a našli sme s ministerstvom dopravy spôsob, ako zabezpečiť mzdy pre päť stoviek zamestnancov v čase, keď dosahuje letisko len tretinové výnosy v porovnaní s obdobím pred pandémiou.
Kde ste tieto zdroje našli?
Keďže letisko môže podľa legislatívy EÚ dostávať od štátu dotácie len na určité obmedzené účely, konkrétne na bezpečnosť vrátane hasičov-záchranárov, ministerstvo dopravy pripravilo výzvu pre letiskové spoločnosti, cez ktorú sme sa dostali k čerpaniu špeciálnej pandemickej pomoci. Tú by sme mali dostávať do polovice tohto roka.
Čo potom? Budete prepúšťať?
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?