Medzi takéto start-upy nepriamo patrí aj slovensko-česko-vietnamský Abdoc (o tomto start-upe sa viac dočítate v aktuálnom vydaní TRENDU 7/2014), ktorý od samého začiatku funguje v Prahe. Firma svoje produkty cieli najmä na webových vývojárov, ktorým má časovo uľahčiť prácu s Photoshopom. Ich najnovší projekt, Avocode, má tento program nahradiť cloudovou službou bežiacou v prostredí internetového prehliadača, čím sa majú znížť časové aj finančné náklady.

Do tímu tohto start-upu patrí aj produktový designer Dávid Štefanides, ktorý do pražského Abdocu prišiel z bratislavskej reklamnej agentúry Zaraguza Digital. „Práca na projektoch od klientov bola jedna z najlepších skúseností, ktorú som mohol získať. Chcel som však vyskúšať aj druhú stranu, teda riešiť problémy a vývoj vlastných produktov. V mnohých prípadoch je to zaujímavejšie,“ vysvetľuje pre TREND.sk dôvody presunu do Česka.

Podľa jeho slov sa nedá jednoznačne určiť, ktoré mesto je pre inovatívne podnikanie lepšie. „Tak ako v Prahe, aj v Bratislave človek nájde zaujímavé miesta a udalosti, ktoré ho zaujmú. Z tohto pohľadu mi Praha pripadá aktívnejšia, v centre diania. Naopak, nefunguje tu designérska komunita, chýbajú mi napríklad design meet-upy, kde si ľudia prídu dať pivko a pokecať,“ hovorí ďalej D. Štefanides.

Bratislavská elita je nepriepustná

Podobne ako v Abdocu rozhodnutie začať podnikať v Prahe padlo aj vo firme Easycore Media. Ten je známy svojím produktom realPad, čo je mobilná aplikácia určená pre realitný trh, najmä pre developerov, ako nástroj na predaj a určitú formu marketingu.

Jeho zakladateľ a riaditeľ Marián Škvarek sa do Prahy rozhodol zo Slovenska presunúť aj kvôli štúdiu. „V čase rozhodovania som mal pocit, že v Prahe dostanem kvalitnejšie vzdelanie, čo sa z môjho pohľadu aj potvrdilo. Následné rozhodnutie podnikať tu bolo teda celkom logické,“ hovorí svoj príbeh pre TREND.sk.

Ako výhodu Prahy M. Škvarek označuje veľmi dobrú základňu šikovných programátorov, designérov a aj investorov. „To sú základné zdroje, ktoré start-up potrebuje. Výhoda väčšieho mesta je aj v tom, že veci si musíte viac zaslúžiť, a nie získať po známosti, čo je problém miest s veľkosťou Bratislavy, elita je tam pomerne malá a nepriepustná,“ vysvetľuje dôvody, prečo je Praha lepšia pre štartovací biznis.

Firma tak návrat či presun na Slovensko ani nechystá. Easycore Media je kvôli niekoľkým praktickým výhodám oficiálne zaregistrovaná v Londýne a v strednodobom horizonte plánuje ostať v Prahe. „V dlhodobejšom výhľade je v hre presun kľúčových ľudí do USA,“ dopĺňa M. Škvarek.

Ani v Česku však nie je všetko dokonalé a výhody Slovenska, respektíve Bratislavy, vidí M. Škvarek v mentalite, ktorá je viac otvorená riziku, chybám a pádom. Jednoducho schopná zapáliť sa pre niečo nové.

V zahraničí sa Slovákom darí

Tieto slová potvrdzuje aj nedávno ukončený prvý ročník pražského inkubátora Wayra, ktorý patrí pod spoločnosť Telefónica Digital. Z desiatich firiem, ktorým Wayra na osem mesiacov poskytla mentoring, priestory priamo na pražskom Václavskom námestí a finančnú injekciu 40-tisíc eur, bolo až deväť slovenských.

V médiách dosiahol najvýraznejší úspech start-up na spracovanie faktúr Datamolino, ktorý nedávno získal od Fondu inovácii a technológií (FIT) investíciu až 500-tisíc eur. Tie plánuje využiť na dokončenie svojej otvorenej verzie.

Bratislava? Ďakujeme, nie, vravia si start-upy a odchádzajú

Datamolino

Návrat na Slovensko neplánuje a podľa Andreja Glézla, jedného zo zakladateľov, sa momentálne rozhodujú o umiestnení sídla firmy. Do úvahy prichádzajú Londýn, Brazília alebo USA.

Späť do Bratislavy sa naopak chystajú iné start-upy, ktoré sa presadili vo Wayre. Patrí medzi ne aj Lionexpo. Ich aplikácia zbiera dáta o správaní sa návštevníkov rôznych podujatí, ktoré následne v reálnom čase vyhodnocuje a vysiela individualizované odporúčania o ostatných návštevníkoch, zaujímavých miestach či ostatných dôležitých udalostiach.

„Praha je bližšie k Nemecku a ľudia tu majú viac kontaktov práve na tento pre nás veľmi potenciálny trh,“ vysvetľuje pre TREND.sk hlavnú výhodu českej metropoly Martin Smolka, business development manažér z Lionexpo.

Práve pre tieto dôvody si firma v Prahe ponechá časť obchodného oddelenia. Ostatné oddelenia sa vracajú domov. „Vývoj ostáva na Slovensku, pretože väčšina vývojárov je z Bratislavy a je pre nich prirodzenejšie a efektívnejšie zostať tam. Ďalším faktorom je, že naša spoločnosť je stále slovenská s.r.o.,“ hovorí M. Smolka.

Bratislave chýbajú možnosti

Podobne situáciu vyriešil aj ďalší slovenský start-up Woppa. Základom ich podnikania je zhromažďovanie aktuálnych študijných príležitostí a možností stáží, čo by malo motivovať a pomáhať najmä mladým ľuďom rozvíjať kariéru.

Na otázku, či sa firma po skončení pôsobenia vo Wayre chystá vrátiť na Slovensko, zástupcovia Woppy odpovedajú, že domovinu v zásade nikdy neopustili. „Stále máme širokú základňu slovenských študentov a absolventov stredných a vysokých škôl. Spolupracujeme aj s mnohými slovenskými spoločnosťami či organizáciami,“ vysvetľuje Katarína Krajčovičová, jedna zo zakladateliek Woppy.

„Našou ambíciou je mať portfólio medzinárodných príležitostí. Preto okrem nášho zastúpenia na Slovensku a v Česku plánujeme Woppu rozšíriť aj do ostatných krajín stredoeurópskeho regiónu,“ hovorí ďalej.

Oslovené start-upy sa teda v jednej veci často zhodujú: Bratislava nedokáže ponúknuť toľko príležitostí na rozvoj ako trikrát väčšia Praha. „Je tu viac akcelerátorov, viac miest, kde sa dá stretnúť či pracovať,“ myslí si M. Smolka z Lionexpo.

Podobný názor zastáva aj K. Krajčovičová z Woppy: „Praha je vo všeobecnosti kozmopolitnejšie mesto ako Bratislava. Stretávajú sa tu rôzne národnosti, a preto i tok informácii a nových myšlienok je pestrejší. Je tu viac coworkingových priestorov, ktoré neustále organizujú zaujímavé akcie. Takže je to skôr o možnostiach mesta ako takého.“