Prominentnou obeťou tohto trendu sa tento týždeň stala značka Ralph Lauren. Americká firma sa rozhodla zavrieť svoju hlavnú predajňu na newyorskej Piatej avenue. Do problémov sa nedávno dostala aj hlavná predajňa klenotníckej značky Tiffany.
Na Piatej avenue, parížskej Champs-Élysées alebo londýnskej Bond Street musela mať pritom doteraz svoje zastúpenie každá firma s luxusným tovarom. Butiky navrhovali známi architekti, mali veľkú rozlohu a stavali sa z tých najušľachtilejších materiálov.
Sú to vlastne výkladné skrine značiek, ktoré ponúkajú vybraný tovar. Náklady na jeden taký butik sa pohybujú na úrovni päť až 50 miliónov eur. Nezáleží na tom, či obchod zarába, dôležitá je prestíž.
To využívajú majitelia nehnuteľností, ktorí rok čo rok zdvíhajú ceny nájmu vyššie. To oni ťažia z luxusných adries. Na Piatej avenue sa vlani za štvorcový meter platilo takmer 30-tisíc dolárov ročne. Menší butik s rozlohou 300 štvorcových metrov tak stojí takmer deväť miliónov dolárov ročne. A podobné butiky majú luxusné značky okrem USA a Európy napríklad aj v ázijských metropolách. Žiaden div, že firmy ich buď zatvárajú, alebo sa aspoň nechystajú otvárať ďalšie.
Vysoké ceny, menej turistov v New Yorku ani drahý dolár však nie sú jedinou príčinou toho, že sa Ralph Lauren rozhodol zavrieť svoju hlavnú predajňu. Podľa prieskumov totiž stále menej zákazníkov nakupuje v predajniach jednej značky. Radšej míňajú pohodlne na internete.
Luxusné módne domy sa preto musia presťahovať za nimi, na web. To, čo ušetria na nájmoch, tak zaplatia webovým dizajnérom. Pretože aj vlastná webová stránka alebo komunikácia na sociálnych sieťach musí zákazníkom sprostredkovávať rovnaký pocit exkluzivity ako módne butiky.