Vyjednávanie kolektívnej zmluvy na ďalšie obdobie ani po viac ako polroku neprináša v Trnave jasný výsledok. Rokovania vedenia trnavského výrobcu automobilov Groupe PSA Slovakia a odborárov riešil už aj sprostredkovateľ.

Napriek tomu nie je dohoda stále na stole. Automobilka je pod tlakom kvôli koronakríze a potrebuje zefektívňovať svoju výrobu, aby potvrdila konkurencieschopnosť a získala do portfólia nový model. V tomto smere potrebuje nasledovať príklad nedávno schválenej a avizovanej investície v bratislavskom Volkswagene, ktorý na ďalšie roky získa takmer miliardu eur a dva nové modely do výroby.

Peugeot 308 R - ako koncept prišiel so zaujímavou maskou chladiča
Neprehliadnite

Zamestnanci trnavskej PSA si prilepšia. Len vďaka rekordným ziskom z vlaňajška

S návrhmi, o ktorých si podnik myslí, že by ho k tomuto scenáru mohli priblížiť, však výslovne nesúhlasia odborové zväzy, ktoré odmietli návrh zamestnávateľa na uzavretie dohody na štyri nasledujúce roky, s čím sa stotožnil aj sprostredkovateľ. Odbory navrhujú dohodu len na jeden rok, maximálne na dva roky a viaceré úpravy najmä v platovom ohodnotení zamestnancov.

Automobilka ale oponuje, že ich riešenia nezabezpečia stabilné podmienky pre zamestnancov a môžu ohroziť ambíciu závodu vyhrať vnútrokoncernový boj o investíciu do nového modelu.

Snímka z výroby automobilov počas návštevy predsedu vlády SR Igora Matoviča v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia v piatok 5. júna 2020. FOTO TASR - Lukáš Grinaj
Zdroj: Lukáš Grinaj

Nič plošné nechcú

Výrobný podnik v Trnave preto aj podľa najnovších informácií naďalej trvá na takom zvýšení odmeňovania, ktoré umožní výrobnému centru zvýšiť konkurencieschopnosť, zároveň ho ale nezaťaží vysokými nákladmi. Získanie nového projektu je totiž podľa automobilky nevyhnutnou podmienkou pre to, aby sa v Trnave ďalej vyrábalo aj po skončení výrobného cyklu súčasných modelov. Aktuálne závod produkuje Peugeot 208 a jeho elektrickú verziu a Citroën C3.

V odmeňovaní preto aj v ďalšom kole rokovaní navrhol pre roky 2021 až 2024 zvýšiť mesačne vyplácanú výkonnostnú individuálnu prémiu v priemere o 10 eur v každom zo štyroch rokov. Tým navýšiť maximálnu úroveň tejto mesačnej prémie v roku 2021 na 220 eur a do roku 2024 by sa príspevok zvýšil na 280 eur. V rokoch 2023 aj 2024 navrhuje podnik aj všeobecné zvýšenie mzdy o 20 eur každý rok. Automobilka chce zachovať individuálne zvýšenia mzdy a vyplácať 13. a 14. plat podľa odpracovaných rokov.

Podľa odborárov ale existuje priestor na lepšie podmienky. Aj preto žiadajú celoplošné zvyšovanie mesačných platov o 70 eur ročne, a to už od roku 2021.

Do celoplošných zmien sa ale automobilka púšťať nechce. Dôvodom je, že ročne takéto navýšenie miezd pri približne štyri a pol tisíc zamestnancoch predstavuje náklady v objeme zhruba 3,7 milióna eur.

Dzama Martin, PSA Trnava
Zdroj: Trend, Mano Strauch

Zástupcom pracovníkov preto navrhuje zvyšovať od roku 2021 príspevok na benefity pre lojálnych zamestnancov, ktorí odpracovali viac ako 15 rokov. Dodáva, že zvýši aj podiel na zisku za rok 2020 (vyplatený v roku 2021) o 150 eur za výsledky kvality. Za rok 2019 táto suma predstavovala spolu 1 031 eur.

Podnik vraj už niečo vie

Patová situácia kvôli nezlučiteľnosti terajších návrhov pokračuje ďalej, hoci aktuálna kolektívna zmluva má byť v platnosti už len niečo vyše mesiaca. Odbory automobilky ale hovoria, že ide len o fabulovanie a vyjednávanie lepších podmienok, keďže nový model má mať trnavský podnik údajne už potvrdený. Informovali o tom Hospodárske noviny.

Odbory podľa nich argumentovali, že vedia o nových pracovníkoch, ktorí sa už chodia zaúčať na nový projekt do Francúzska. Dokonca niektoré modifikácie na linkách potrebné pre zavedenie nového modelu do produkcie sa už mali realizovať.

Snímka z výroby automobilov počas návštevy predsedu vlády SR Igora Matoviča v trnavskej automobilke Groupe PSA Slovakia v piatok 5. júna 2020. FOTO TASR - Lukáš Grinaj
Neprehliadnite

V trnavskej automobilke PSA sa nedohodli na novej kolektívnej zmluve ani po siedmykrát

Závod ale nič z toho nepotvrdzuje. Naďalej v aktuálnom stanovisku uvádza, že „konkurencieschopnosť trnavskej automobilky je podmienkou pre ochranu budúcnosti závodu a jeho zamestnancov, zabezpečenie jeho udržateľnosti a umožnenie získania ďalšieho potenciálneho produktu“.

Dodáva, že priemerná mzda operátorov výroby vyplatená v roku 2019 dosiahla 1 291 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov). Celková priemerná mesačná mzda bez manažmentu dosiahla v roku 2019 výšku 1 632 eur pred zdanením (vrátane prémií a príplatkov).