O tom, či sú Black Friday zľavy naozaj také výhodné alebo ide len o premyslené triky obchodníkov, sme sa rozprávali s Robertom Hagerom, marketingovým manažérom agentúry ui42, a s Petrom Krišťákom, partnerom poradenskej spoločnosti Pricewise.

Black Friday sa považuje za začiatok predvianočnej nákupnej horúčky, ktorý sa k nám dostal zo Spojených štátov. V čom je u nás iný ako v USA?

R. Hager: V povedomí a účasti sa na Slovensku do zliav zapojí približne 30 až 40 percent obyvateľstva, zatiaľ čo v Spojených štátoch je to 70 až 80 percent. Trend u nás síce vnímame ako rastúci, no stále je tam dosť značný rozdiel. S účasťou priamo súvisí aj celý ošiaľ okolo, či už v kamenných predajniach alebo na weboch. E-shopy v USA sa musia na nárazový nápor ľudí veľmi dôsledne pripravovať, zatiaľ čo u nás to nie je až také citeľné, no aj toto sa postupne vyvíja aj u nás. Podľa nám dostupných dát platí, že priemerný Američan minie dvakrát viac ako Slovák.

P. Krišťák: Áno, aj z našich dát je zrejmé, že vianočné nákupy sa vďaka Black Friday akcelerujú, no na porovnanie stavu medzi USA a Slovenskom nemáme dostatok informácií.

Ako sa líši Black Friday na Slovensku oproti iným európskym krajinám?

R. Hager: V rámci EÚ je to principiálne podobné. Nájdu sa samozrejme regionálne rozdiely, ako napríklad načasovanie. Rumunsko má napríklad Black Friday skôr. Niekde zasa prevláda viac retail a niekde viac online. Slováci uprednostňujú nákup cez počítač, ale Nemci či Rakúšania cez mobil.

Môže kampaň Black Friday pomôcť začínajúcim e-shopom uchytiť sa na trhu? Čo možno od takejto kampane očakávať?

R. Hager: Začínajúci e-shop môže takúto príležitosť využiť, no znamená to zvládnuť naraz viaceré kroky, ktoré naň Black Friday kladie a na ktoré sa musí dobre pripraviť. Nie je to ani zďaleka len o tom, že spravím zľavu, vyrobím bannery a zapnem kampaň. E-shop musí mať pripravených stovky aktivít pre rozbeh predaja. Nedá sa spoliehať len na blížiaci sa Black Friday. Kampaň môže byť výhodná hlavne vtedy, ak e-shop predáva tovar, pri ktorom môže do budúcna rátať s ďalšími opakovanými nákupmi zákazníkov.

P. Krišťák: Môže, ale nie je to pravidlo. Treba si uvedomiť, že dobrý e-shop, ktorý dokáže zarábať dlhodobo, robí viac ako len nízka cena. Počas kampane, samozrejme, menší e-shop môže poľahky narásť o stovky percent z hľadiska obratu, ale rozhodujúce je, ako prílev nových objednávok zužitkuje. Pre zákazníkov je okrem ceny dôležitý aj zvyšok zákazníckeho zážitku, ako napríklad rýchlosť dopravy, jednoduchosť alebo komfort pri nákupe a vrátení tovaru. E-shop by mal nových zákazníkov hlavne zaregistrovať a motivovať postupne k opakovanému nákupu za normálne cenové úrovne.

Black Friday nakupne centrum
Neprehliadnite

Black Friday: Výhodné nákupy alebo šikovné obchodné praktiky?

Hovorí sa, že počas veľkých zliav sa najlepšie predáva elektronika. V súčasnosti nálepku Black Friday využívajú aj e-shopy so službami. Je možné povedať, pre aký druh tovarov a služieb je Black Friday vhodný nástroj a pre aký nie?

R. Hager: Na túto otázku je ťažké jednoznačne odpovedať. Pomôcť však môže rýchloobrátkovému tovaru, kedy počas Black Friday môže e-shop získať zaujímavú základňu zákazníkov, z ktorej môže ťažiť počas celého roka. Je to skôr o kreativite marketingového oddelenia.

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa