Remeselná výroba na Slovensku v dávnej minulosti prekvitala. A za posledné roky zažíva svoju renesanciu. Jej tradíciu udržiava aj Dajana Varga Rodriguez, ktorá v Partizánskom už trinásť rokov vyrába kabelky z kože, ako aj iné kožené doplnky. Podnikať začala v otcovej dielni vo svojich 19 rokoch. Pomáhala jej pri tom mama. Už ako dvadsaťročná vo svojom biznise zamestnávala 50-ročné ženy-šičky.
Dnes je jej značka známa a obľúbená najmä medzi strednou a vyššou vrstvou žien. Jej originálne kabelky stoja aj niekoľko stoviek eur. Okrem sériovej výroby tvorí aj limitované edície, ktoré sú vždy len v obmedzenom množstve kusov. Dajana Varga Rodriguez je nominovaná na cenu TREND Žena biznisu 2024. Partnerom kategórie je Visa.
Učiteľka z východu budovala firmu cez školské prestávky. Dnes má tržby v desiatkach miliónov
Tradícia ostala v rodine
Vo firme DR sú štyria konatelia, Dajana Varga Rodriguez sa ako zakladateľka, vizionárka a tvár značky venuje prevažne vývoju a dizajnu všetkých produktov, hľadaniu dodávateľov a tiež marketingu, ktorý tvorí hlavne po obsahovej stránke. Vyhovuje jej totiž multitasking. A to je navyše matkou štvorročného syna.
Dizajnérka svojím podnikaním nenadviazala len na slovenskú krajčírsku tradíciu, ale aj na tradíciu v rodine. Jej kubánsky otec Raul Rodriguez Romero sa totiž v 90. rokoch venoval krajčírstvu. Pri Partizánskom mal dielňu, v ktorej šil kožené bundy. Remeslo mu vydržalo desať rokov, no doba obľúbených kožených búnd odznela a firma prestala existovať.
- Nominácie: TREND Žena biznisu 2024
Do dielne, ktorú opustil, sa po rokoch „nasťahovala“ jeho dcéra s manželkou. „Začínala som rovno s koženými kabelkami. Najprv som rozrábala staré a podľa ich vzoru som šila nové. Pre kabelky som sa rozhodla preto, lebo som chcela ostať pri práci s kožou a zároveň som jednu potrebovala,“ hovorí pre TREND D. Varga Rodriguez. V rovnakom čase, ako začala podnikať, nastúpila na vysokú školu. Vyštudovala s červeným diplomom výtvarné umenie na Pedagogickej fakulte Univerzity Komenského v Bratislave.
Na vlne free stylu
S predajom začínala na známom portály SaShE, pričom aj dnes predáva najmä online, ale už cez vlastný e-shop. Postupne, ako jej biznis rástol, priberala ďalšie šičky. Na začiatku vyrobila dve-tri kabelky za týždeň, neskôr dve-tri za deň. Dnes je to niekoľko stoviek produktov týždenne. Ku kabelkám pribudli ruksaky, listové a cestovné tašky, kozmetické taštičky, peňaženky a ďalšie doplnky. Dnes zamestnáva vyše 70 ľudí a má tri predajne v Bratislave a Partizánskom.
V rodinnej firme pracuje aj manžel David Varga, ktorý vedie marketing, brat Raul, ktorý je zodpovedný za denný chod firmy a vedie výrobu, ako aj kamarát Matej Kondrót zodpovedný za financie a právne záležitosti.
Veľkou výhodou Dajany bolo to, že svoju značku budovala od začiatku autenticky a vždy ju spájala so svojou osobou a príbehom. „Mnoho vecí sme robili voľným štýlom, čo zodpovedá mojej povahe. Dlho sme nemali vo firme štruktúry – to nám dávalo krídla, ale nás aj brzdilo,“ konštatuje Dajana a dodáva, že sa učili za pochodu.
Sen o módnom dome
Výroba kabeliek rozhodne nie je vec na počkanie. „Navrhnúť dizajn kabelky viem pomerne rýchlo, buď je to pár hodín, alebo dní. Veľmi dlho však trvá vývoj, keď treba nájsť vhodný materiál či kovanie z rôznych častí sveta, treba naprogramovať výšivku, vymyslieť výrobné postupy a navrhnúť takú konštrukciu, aby vo výsledku bola kabelka nielen kvalitná, ale aj funkčná, sériovo vyrobiteľná, cenovo prijateľná a aby sa dizajnovo zhodovala s predstavou, ktorá bola na začiatku,“ hovorí Dajana. Kým po niekoľkých mesiacoch konečne spustí sériovú výrobu, odskúša desiatky rôznych prototypov.
Kožu podnikateľka nakupuje v Taliansku, nite v Nemecku, suroviny ako napríklad lepidlá sú z okolia Partizánskeho, ale používajú materiály v podstate z celého sveta.
Veľkým snom D. Varga Rodriguez je mať vlastný módny dom, v ktorom by okrem kabeliek a iných doplnkov dizajnovala aj oblečenie pre ženy. Chcela by ich odieť od hlavy po päty. Minulú zimu prišiel do ponuky prvý kabát aj čiapky. Aby mohla podnikateľka rozbehnúť ich veľkovýrobu, potrebovala by omnoho viac ľudí, financií aj času.
Najväčšou výzvou bol pre podnikateľku rok 2020. „Zo dňa na deň som sa musela odstrihnúť z firmy, keďže prišla pandémia a ja som bola v piatom mesiaci tehotenstva. Ostala som doma a firma sa musela naučiť fungovať bezo mňa. Tento rok bol existenčne pre firmu, ale aj pre mňa ako osobu extrémne náročný, no vo výsledku priniesol to, že sme si vytvorili firemnú štruktúru, nastavili procesy, určili priority, smerovanie a aj ja sama ako osoba som sa posunula ďalej po osobnostnej aj profesionálnej stránke. Ako módna značka na Slovensku prežili celosvetovú pandémiu, kedy boli ľudia doma a žiadne kabelky nosiť nepotrebovali,“ hovorí D. Varga Rodriguez.
Minulý rok ukončila firma DR s tržbami 2,5 milióna eur, čo bol medziročný nárast 47 percent. Začal sa prejavovať efekt z investícií v predchádzajúcom roku a firma dosiahla vyrovnaný stav hospodárenia. V roku 2024 firma investuje do expanzie na zahraničné trhy, zriadenia druhej výroby a vývoja produktovej línie.