Pred pandémiou vyrobila spoločnosť Dowina od bratislavského Devína ročne približne tritisíc gitár, z ktorých väčšina išla na export. A nepoľavila ani počas uplynulých dvoch rokov. Zákazky má táto rodinná firma, ktorá je na trhu 15 rokov, zaknihované už na prvý kvartál budúceho roka.

Zakladal ju bývalý učiteľ, hudobník a obchodník s hudobnými nástrojmi Stanislav Petko Marinov, ktorý už všetky operatívne veci týkajúce sa firmy presunul na svoju dcéru Eriku Maťo Marinovú. Tá je jednou z piatich nominovaných na cenu TREND Podnikateľka roka 2022. Partnerom kategórie je VISA.

Manažér roka 2022
Neprehliadnite

Kto získa prestížny titul TREND Manažér roka 2022? Toto sú nominovaní manažéri a manažérky

Zmena stratégie

Erika pracuje v rodinnej firme už siedmy rok. Keď jej otec ochorel, chcel firmu predať, ale ona sa rozhodla, že to v nej vyskúša. V čase nástupu mala dvojročnú dcéru a polročného syna. Aj preto začínala postupne. Najprv si zobrala na starosť len medzinárodný obchod.

„Od začiatku som to brala odľahčene, ale zodpovedne, a to najmä vďaka skúsenosti ako matky. Keby som do Dowiny nastúpila skôr, určite by som horšie zvládala stres a ťarchu zodpovednosti, ktorá mi však pri dvoch deťoch pripadala ako prirodzená súčasť života aj vo veľmi mladom veku.“ K obchodu si pribrala kontrolu riadenia výroby. Dnes celú firmu vedie.

Počas pandémie musela E. Maťo Marinová prijať strategické rozhodnutie a upraviť biznisový model firmy. Spoločnosť totiž vyrába tri série gitár Antique, Vintage a Master, ktoré sa líšia kvalitou, štýlom, cenou, ale aj miestom produkcie. Kým vyššie triedy Vintage a Masters sa vyrábajú celé na Slovensku, séria Antique je vyrábaná v spolupráci s renomovanou kórejskou fabrikou, kde sa vytvorí skelet gitary.

Výber predných dosiek, dôležitých pre zvukovú kvalitu a finálny set-up, esenciálny pre dobrú hrateľnosť, je zabezpečený na Slovensku. „Rast cien energií a nákladov na logistiku nás priviedli k tomu, že sme zvýšili ceny gitár, vylúčili sme dva najlacnejšie modely a viac sme sa zamerali na výrobu vyšších tried,“ hovorí pre TREND E. Maťo Marinová.

Výsledkom bol rast tržieb. Kým v prvom pandemickom roku Dowine tržby mierne poklesli o dve percentá na 1,69 milióna eur, vlani vyskočili nad dva milióny eur. Zisk v roku 2020 firma zvýšila o 47 percent na 52-tisíc eur. Vlani zaknihovala zisk 78-tisíc eur. V tržbách sú zahrnuté aj výsledky dvoch predajní Dowiny v Bratislave na Medenej ulici a v Trenčíne. Aktuálne výsledky napovedajú, že tento rok bude v oboch ukazovateľoch ešte o čosi lepší.

Fokus na zamestnancov

Za svoj najväčší úspech považuje E. Maťo Marinová fakt, že značka Dowina je dnes známa a rešpektovaná aj vo svete, nakoľko si ju v rámci distribúcie zaradili do svojho portfólia mnohé prémiové obchody s hudobnými nástrojmi.

„Tento status sme dosiahli bez väčších investícií do marketingu. Zamerali sme sa na naše drahšie série gitár, ku ktorým sme pridali netradičný príbeh a začali sme viac experimentovať.“ V Dowine napríklad vymysleli futuristickú gitaru, ktorá má asymetrický tvar – netradičné spojenie krku a tela. Tá sa uchytila napríklad na Taiwane a v Japonsku.

Pre túto jeseň si firma prichystala novú radu Time Travel Series. Vymyslela, ako by vyzerali vintage gitary Dowina, keby značka existovala pred päťdesiatimi rokmi. Išlo o nápady Erikiných kolegov, ktorým ona povolila uzdu kreativity.

„Počas pandémie som urobila zásadnú zmenu v riadení. Zamerala som sa na angažovanosť ľudí, pričom som im dala oveľa viac priestoru na to, aby sa realizovali a prichádzali s nápadmi,“ hovorí E. Maťo Marinová, ktorá popri práci a rodine vyštudovala biomedicínsku fyziku a tento rok obhájila diplomovú prácu na katedre Manažmentu UK, v ktorej sa venuje novému smeru riadenia – neuromanažmentu.

Na snímke Erika Maťo Marinová, výkonná riaditeľka spoločnosti Dowina, venújúcej sa výrobe gitár.
Zdroj: MICHAL SMRČOK
Na snímke Erika Maťo Marinová, výkonná riaditeľka spoločnosti Dowina, venújúcej sa výrobe gitár.

Rozšírenie výroby

Dowina už dlhšie pracuje aj na rozšírení svojej produkcie. Pred pár rokmi kúpila neďaleko závodu Volkswagenu pozemok s rozlohou štyritisíc štvorcových metrov. Kapacita produkcie by mohla po výstavbe dosiahnuť päťtisíc kusov za rok, ale nie je to cieľ. „Extrémne rásť neplánujeme, pretože si chceme zachovať veľkú časť ručnej výroby, ktorá zahŕňa napríklad individuálne ladenie. Dlhodobo vidím väčší zmysel v zameraní sa na kvalitu a prémiovosť než kvantitu.“

V súčasnosti už drží Dowina v rukách mestskou časťou schválený investičný zámer a pripravujú podklady pre územné rozhodnutie, ktoré chce získať ešte tento rok. S výstavbou haly by následne mohla začať v roku 2023, ale vzhľadom na nestabilnú situáciu sú pripravení plány prispôsobovať okolnostiam. Náklady odhaduje E. Maťo Marinová na vyše pol milióna eur, cena sa však môže v dôsledku rastu vstupov zvýšiť. Dowina chce stavať ekologicky a so zreteľom na pasívne štandardy.

Vo firme dnes pracuje tridsať ľudí. Zaujímavosťou je, že klienti spoločnosti, ktorého sú okrem iných hudobníci z celého sveta, chodia na návštevy do sídla firmy v Devínskej Novej Vsi, aby sa osobne dohodli na parametroch gitary a na jej zvuku.

Ďalšie dôležité správy

Ivana Molnárová, CEO, Profesia
Neprehliadnite

Manažér roka 2022: Slovensku chýbajú hodnotoví lídri, hovorí šéfka Profesie Ivana Molnárová