Prístroje využívajú technológiu na identifikáciu klienta zvanú VeinID, za ktorou stojí japonská technologická firma Hitachi. Senzor nesníma odtlačok prsta, ale preskenuje usporiadanie cievneho systému.

Klient pred výberom peňazí vloží do zariadenia prst, ten je presvietený lúčmi s vlnovou dĺžkou blízkou infračervenému žiareniu a nasnímaný CCD kamerou. Lúče sú čiastočne pohltené odkysličeným hemoglobínom v krvi a na základe toho je rozpoznaný jedinečný cievny obraz.

Celý proces pritom trvá podľa firmy Hitachi, ktorá na projekte pracovala pätnásť rokov, len asi pol sekundy.

Technológia je údajne presnejšia ako rozpoznávanie odtlačku prsta a lacnejšia ako snímanie očnej dúhovky. Podľa Hitachi sa zatiaľ nezistili žiadne pochybnosti o tom, že by takto získaný obraz nebol jedinečný a nezameniteľný s iným človekom.

Podľa spoločnosti existuje len 0,0001-percentuálna šanca, že by sa našli dvaja ľudia s rovnakým usporiadaním žíl, rovnaká šanca nájsť identickú zhodu je aj pri dvoch rôznych snímkach dúhovky.

Používatelia zariadenia pritom majú možnosť nahrať do pamäti aj viac snímok prstov, aby tak ešte zvýšili bezpečnosť. Zatiaľ nie je známe, či by človek mohol používať nasnímaný vzor po celý zvyšok svojho života, alebo by ho bolo nutné neskôr zmeniť.

V Poľsku by do konca roka mali byť v rámci nezávislej bankomatovej siete Platet Cash spustené do prevádzky približne dve tisícky takýchto bankomatov. V rámci projektu "Hotovosť na dosah prstu" ich inštaluje tamojší poskytovateľ bankových služieb ITCard. Na niektorých miestach sa už s nimi klienti mali možnosť zoznámiť, teraz sa však technológia dostane k širokej verejnosti.

"Finger Vein je kľúčovou technológiou v stratégii našej spoločnosti," tvrdí vo vyhlásení generálny riaditeľ ITCard Jarosław Chrzanowski s tým, že v sieti družstevných bánk ju už používajú.

Technológiu už v Turecku používajú v bankomatoch od roku 2009, rozšírené je aj jej využitie v Japonsku, napríklad pri odomykaní bezpečnostných schránok. Momentálne nie je zrejmé, či Hitachi bude s technológiou expandovať aj do ďalších európskych krajín.

To však má v pláne iná japonská spoločnosť Fujitsu, ktorá podobnú technológiu s označením Biyo už úspešne rozšírila na americkom trhu. Tam sa za pomoci skenera na cievne riečisko v dlaniach dá platiť vo vybraných obchodoch či kaviarňach.