Slovenská Billa má za sebou úspešný rok. Tržby jej poskočili o viac ako desatinu na 548,3 milióna eur, čo je najdynamickejšie tempo rastu za posledné desaťročie a zároveň najvyššie číslo od vstupu na trh v roku 1993.
Pod zvýšenie obratu sa podpísalo najmä otváranie nových predajní, ale aj ďalšie faktory, napríklad podpora a posilnenie privátnych značiek. Podľa výročnej správy Billy sa na raste jej tržieb čiastočne prejavila aj inflácia v čerstvých potravinách (maslo, vajcia, ovocie a zelenina).
V účtovných výkazoch reťazca svieti v medziročnom porovnaní trojnásobný nárast čistého zisku na 6,7 milióna eur. Reálne však stúpol podstatne miernejšie, pretože zisk Billy po zdanení za predminulý rok výrazne ovplyvnila tvorba opravných položiek. „Po očistení hospodárskeho výsledku 2016 o tieto jednorazové a mimoriadne účtovania predstavuje nárast zisku osem percent,“ vysvetľuje pre TREND.sk hovorkyňa Billy Kvetoslava Kirchnerová.
Predajňami atakuje Tesco
Billa sa sústreďuje na supermarketový formát s priemernou predajnou plochou 900 štvorcových metrov. Vlani v jej portfóliu pribudlo osem nových predajní. Rozširovala existujúcu sieť v Banskej Bystrici, Zvolene, Žiari nad Hronom, Nitre, Nových Zámkoch či Bratislave, kde otvorila dve nové prevádzky v projektoch Blumentál a Slnečnice. Jednu predajňu škrtla ešte vlani v januári, a to v centre hlavného mesta.
V súčasnosti má Billa celkovo 146 predajní a ich počtom sa doťahuje na trhového lídra Tesco, ktorý ich má viac ako 150. V tomto roku má Billa naplánovaných trinásť nových obchodov, naposledy otvárala začiatkom marca v nákupnom centre Optima v Košiciach. Onedlho pribudne nová predajňa v žilinskom obchodnom centre Dubeň, v ktorom Billa zaplní dieru po odchode Carrefouru.
Vynovená predajňa reťazca Billa na Bajkalskej ulici Zdroj: TREND Reality
Investície Billy v minulom roku stúpli o viac ako štvrtinu na 20,8 milióna eur, prevažná časť smerovala do rozšírenia a modernizácie predajnej siete. Na rekonštrukcie predajní pôjde podľa K. Kirchnerovej tento rok viac ako trinásť miliónov eur, celkovú sumu plánovaných investícií neuvádza.
Miliardová konkurencia
Pre Billu pracuje viac ako štyritisíc ľudí. Podľa K. Kirchnerovej spoločnosť v minulom roku zvýšila základné mzdy na pozícii pokladník a predavač medziročne o pätnásť percent. Už niekoľko rokov zvyšujeme čisté príjmy zamestnancov cez nové benefity a zvyšovanie základných miezd a v tomto trende budeme pokračovať.“ Personálne náklady firmy vlani stúpli o jedenásť percent na takmer 58 miliónov eur, čo je približne desatina z tržieb.
Slovenská Billa patrí pod rakúsku vetvu nemeckého koncernu Rewe. Na slovenský trh vstúpila skôr než jej tržbami silnejší rivali Tesco, Lidl a Kaufland. Ich hospodársky rok trvá do konca februára, výsledky zvyknú zverejňovať až v letných mesiacoch. Šéf Kauflandu Paul Pauls vo februárovom rozhovore pre TREND naznačil, že ich tržby poskočili o jednociferné percento. Predvlani sa spoločne so sesterským Lidlom po prvý raz prehupli cez jednu miliardu eur.
Vizitka reťazca Billa | |||||||
(mil. €) | |||||||
Rok | 2011 | 2012 | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2017 |
Tržby | 422,9 | 439,5 | 458,8 | 459,7 | 472,5 | 495,4 | 548,3 |
Čistý zisk | 1,4 | n | 1,3 | 6,3 | 4,1 | 2,2 | 6,7 |
Pozn.: n – nedostupný údaj | |||||||
PRAMEŇ: TREND Analyses |