Štvornásobné zvýšenie ciel na čínske elektromobily dovážané do Spojených štátov vyznieva ako bezprecedentný krok Ameriky. Nie je však ani len rýchlou náplasťou na rastúci vplyv čínskych výrobcov áut. A už vôbec nie je dlhodobým či udržateľným riešením otázky, ako konkurovať na mladom trhu s elektromobilmi.
Obchodná vojna Ameriky s Čínou navyše dostáva týmto rozhodnutím nový rozmer. Práve ekologickejšie vozidlá sú totiž v súčasnosti pre Číňanov kľúčovým produktom, na ktorom stavajú svoju dominanciu.
Ako pre Spojené štáty, tak aj pre Európsku úniu, ktorým rapídny dovoz lacnejších a často technologicky vyspelejších vozidiel prekáža, sa môže tento náhly obranný mechanizmus vypomstiť. Hoci v číslach ide iba o drobné.
Čína je naďalej najväčším automobilovým trhom na svete. Sú si toho vedomé aj mnohé západné značky, ktoré tam podnikajú ako napríklad Volkswagen, Mercedes či americká Tesla.
Len slovenské automobilky exportujú na čínsky trh v priemere viac ako desať až pätnásť percent vozidiel. Ak sa pre podobné protiopatrenie rozhodnú v Číne, môže to položiť viaceré spoločnosti na Západe.
Upadajúci trend
Amerika je naďalej na prvom mieste, a to aj pre kroky prezidenta Joea Bidena, ktorý najnovším rozhodnutím potvrdil, že zachová a výrazne zvýši clá, ktoré zaviedol ešte jeho republikánsky predchodca Donald Trump.
Súčasný americký prezident odkazuje na neprijateľné riziká pre ekonomickú bezpečnosť Spojených štátov a tvrdí, že krajinu ohrozujú obchodné praktiky Číny, ktoré sú nekalou konkurenciou. Čína podľa J. Bidena zaplavuje globálny trh lacným tovarom, ktorého ceny drží umelo nízko.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?