Vedenie Panamského prieplavu očakáva, že premávka v tejto dopravnej tepne sa počas budúceho roka vráti do normálu. Záležať však bude na tom, či sa naplnia predpovede o výdatných zrážkach v nasledujúcich mesiacoch. Ak sa tak stane, mohol by sa zvýšiť počet lodí, ktoré prieplav denne využívajú.
Panamský prieplav je sladkovodný, závislý od umelých jazier, a teda aj náchylný na pokles hladiny, keď je sucho. Tým sa líši od Suezského prieplavu, ktorý využíva morskú vodu a je na úrovni morskej hladiny.
Zlepšenie podmienok
V dokumente zverejnenom v utorok vedenie Panamského prieplavu uviedlo, že očakáva v najbližších mesiacoch postupné zlepšenie podmienok pre plavbu. Podľa vedenia predpovede ukazujú, že by v najbližších mesiacoch malo sústavne pršať, čo by viedlo k naplneniu jazier potrebných na prevádzku kanála. „Ak sa tak stane, prieplav má v pláne postupne zmierňovať obmedzenia, čo umožní úplný návrat k normálu v roku 2025,“ uvádza sa vo vyhlásení.
Z dôvodu sucha musel Panamský prieplav postupne obmedziť počet lodí, ktoré ho denne využívajú. V posledných týždňoch však vďaka miernemu zlepšeniu podmienok počet zvýšil na 27 lodí. Ak sa situácia vráti k normálu, tak by mohlo Panamský prieplav používať denne až 36 lodí, uvádza správa.
Plány do budúcna
Tá však tiež priznáva, že riešenie stavu, keď je sucho, nie je ľahké ani priamočiare. Vedenie prieplavu pracuje na zefektívnení systému nakladania s vodou. Pre niektoré opatrenia, napríklad výstavbu novej nádrže, však potrebuje súhlas panamskej vlády. „Súčasne sú nasadzované aj riešenia krátkodobejšieho rázu,“ informovala správa prieplavu. Tieto riešenia sa týkajú predovšetkým Gatunského jazera, hlavnej nádrže kanála.
Za normálnych podmienok Panamský prieplav odbavuje približne tri percentá objemu svetového obchodu po mori a 46 percent kontajnerov prepravovaných zo severovýchodnej Ázie na východné pobrežie USA. Prieplav je najväčším zdrojom príjmov Panamy, v roku 2022 jej priniesol 4,3 miliardy dolárov.