Na vysoko konkurenčnom americkom trhu s vodkou sú bariéry vstupu nízke a nové ponuky bežnou záležitosťou. Sloličnaja sa však stane prvou veľkou medzinárodnou značkou, ktorá príde s bezlepkovým produktom v dobe, kedy rastie dopyt po potravinách bez ťažko stráviteľných bielkovín, ktoré sa nachádzajú v pšenici, žite a jačmeni.
„Realitou dneška je, že bezlepkový je životný štýl, ktorý zaujíma stále viac spotrebiteľov,“ povedal riaditeľ Stoli Group USA Patrick Piana. Podľa neho sa jeden z piatich spotrebiteľov snaží zahrnúť do svojho jedálnička viac bezlepkových potravín a viac ako 26 percent ľudí kupuje bezlepkové potraviny aj napriek tomu, že netrpí celiakiou, teda ochorením sliznice tenkého čreva, ktoré spôsobuje neznášanlivosť lepku.
Väčšina vodky sa vyrába zo pšenice, lepkové proteíny by však proces destilácie nemali prežiť, čo znamená, že vodka prakticky neobsahuje žiaden lepok. Aby to bolo stopercentne isté a aby mohol byť na fľaši použitý názov „bezlepková“, musia byť pri jej výrobe použité bezlepkové ingrediencie, dodal P. Piana.
Vodka Ciroc od firmy Diageo sa vyrába z hrozna a vodka Chopin z rôznych odrôd zemiakov. Žiadna z nich sa však na trhu neprezentuje ako bezlepková.
V Spojených štátoch trpí celiakiou tri milióny ľudí. Rastie však počet ľudí, ktorí uvádzajú, že sú citliví na lepok alebo si dobrovoľne volí bezlepkovú diétu kvôli zdraviu. V oblasti liehovín je segment s bezlepkovými produktmi iba okrajovou časťou trhu.
Celosvetový dopyt po bezlepkových potravinách v minulom roku podľa spoločnosti Euromonitor International dosiahol 3,3 miliardy amerických dolárov. Z toho v Spojených štátoch to bolo 889 miliónov dolárov. Americký trh od roku 2010 medziročne rastie o 21 percent.
Predaj vodky Stoličnaja, ktorá sa na americkom trhu predáva pod názvom Stolichnaya, v minulom roku stúpol o päť percent, dodal P. Piana. Odmietol však poskytnúť údaje o príjmoch. Firma je súkromná a tieto údaje nemusí poskytovať.
Vodka je najväčším segmentom liehovín v Spojených štátoch. Na celkovom objeme predaja sa podieľa približne 32 percentami. Značku Stoličnaja vlastní luxemburská SPI Group. Jej majiteľom je ruský miliardár Jurij Šefler, napísala agentúra Reuters.