Na tohtoročnú dovolenku nebude šéf Volkswagenu, Herbert Diess, spomínať v dobrom. Tesne po tom, ako sa poďakoval svojim viac ako 600-tisícom zamestnancom za ich výkon v prvom polroku, dostal počas celozávodnej dovolenky padáka.

20-členná dozorná rada sa jednohlasne uzniesla, že je čas na zmenu. 63-ročný Diess, ktorý mal realizovať prechod Volkswagen Group na elektromobilitu, sa zaradil k štyrom predchádzajúcim šéfom automobilky, ktorí z postu odišli predčasne. Nemusí však zúfať, jeho kontrakt dohodnutý do októbra 2025 bude naplnený a na účet si môže pripísať až 30 miliónov eur.

Volkswagen v problémoch

Odchod šéfa Volkswagenu je bežne zdôvodňovaný troma problémami: dlhodobo zlými vzťahmi s odbormi, poklesom podielu na ázijskom trhu, no najmä zlyhaním pri tvorbe softvéru pre celú skupinu, čo má za následok oneskorenie pri predaji kľúčových modelov.

Vo svojej podstate však jeho odchod dokumentuje hlboké problémy, v ktorých sa automobilka posledné obdobie zmieta. Pred týždňom boli zverejnené výsledky skupiny a tie nepotešili. V prvom polroku poklesli predaje áut o 22 percent, čo je väčší prepad ako u konkurencie.

Slabé predaje sa odrazili aj na akciách spoločnosti. Tie za posledný rok stratili 32 percent, pričom Stellantis prišiel o 20 percent, Renault o 18 percent, Mercedes a BMW stratili po 10 percentách.

Pokles akcií znamená, že trhová kapitalizácia spoločnosti poklesla k úrovni 80 miliárd eur. Je to deväť krát menej ako v prípade Tesly, ktorú plánuje v počte elektrických vozidiel Volkswagen predbehnúť už o tri roky.

Čo je horšie, pomer ziskov k hodnote akcií (Price/Earnings ratio) sa pohybuje na zúfalej úrovni 5. Európske akcie sa obchodujú na úrovni 4-násobne vyššej, čo dokumentuje obrovskú nedôveru investorov v budúcnosť spoločnosti Volkswagen.

Nemecký koncern má však v rukách eso s názvom Porsche. A to sa rozhodli rodiny Porscheovcov a Piëchovcov vytiahnuť z rukáva.

Porsche bude riadiť Volkswagen

Vzťah Porsche a Volkswagenu je už dekády značne komplikovaný. V roku 2008 sa na pozadí veľkej finančnej krízy menšia automobilka snažila získať rozhodujúci podiel v 50-násobne väčšom Volkswagene. Na finančnom trhu to spôsobilo masívne pohyby, no stratégia kvôli zlému načasovaniu zlyhala.  

Škoda, Seat, Cupra, Audi, Porsche, Lamborgini a Bentley patria do Volkswagen Group, no z nich vyniká najviac Porsche. Jeho výkonnosť v poslednom období zatienila celú skupinu, čo malo zásadný vplyv aj na rozhodnutie nahradiť H. Diessa šéfom automobilky Porsche, Oliverom Blumeom.

Čo sa nepodarilo v roku 2008 finančne, sa podarilo v roku 2022 aspoň technicky. Šéf Porsche si udrží rolu šéfa nielen svojej automobilky, ale aj celej skupiny. Jeho najväčšou výzvou však bude previesť Porsche verejnou ponukou akcií (IPO) očakávanou na konci roka, ktorá má paradoxnú valuáciu a ovplyvní budúcnosť celého Volkswagenu.

Bentley a Lamborghini zadarmo

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa