A to rovno do internetového predaja dámskej spodnej bielizne. Hartenberg totiž odkupuje 51-percentnú majoritu v českej firme Astratex.
Pri spojení tvrdého biznismena a dnes už aj razantného českého politika Andreja Babiša s intímnymi kúskami odevov tvár nejedného človeka iste ovládne úsmev. A údajne sa inak netváril ani samotný A. Babiš, keď sa prvýkrát dozvedel, že aj o takejto investícii uvažuje jeho obchodný partner J. Janov, ktorý je mozgom ich spoločného fondu Hartenberg.
No realitou je, že Astratex sa môže už teraz pochváliť veľmi slušným biznisom, pričom Hartenberg má v e-commerce aj ďalšie plány.
Slušne veľký biznis
Astratex predáva dámsku spodnú bielizeň, plavky aj posteľnú bielizeň cez dva e-shopy Astratex a Bonatex ročne za zhruba 25 miliónov eur. Dopracoval sa tam potom čo sa presadil nielen doma v Česku, ale aj na základe viacerých úspešných expanzií do cudziny.
V Česku je firma jednotkou so zhruba 80-percentným podielom na tamojšom internetovom predaji bielizne. Jedničkou je aj na Slovensku, v Rumunsku a v Poľsku. Najnovšie spúšťa svoje aktivity aj v Bulharsku, Rakúsku či Nemecku. Hartenberg má s internetovým obchodom aj ďalšie plány. Astratex chce rozširovať hlavne na Balkán.
Práve v stredoeurópskom regióne a na Balkáne sa totiž online obchodu podľa J. Janova darí oveľa lepšie ako v západnej Európe. „Do Nemecka či Francúzska sa snažilo preniknúť už množstvo českých a slovenských e-shopov, ale v drvivej väčšine prípadov to skončilo stratou vynaložených investícií. My sa tomu chceme vyvarovať. Naopak prieniky tunajších e-shopov na Balkán dopadli oveľa lepšie, tam to funguje,“ hovorí pre TREND.sk J. Janov, ktorý sa o vstup do e-commerce snažil už dlhšie, avšak až Astratex je jeho prvým dokončeným obchodom v tejto oblasti.
Partnerstiev sa nevzdávajú
Na ďalšej expanzii firmy bude Hartenberg, podobne ako vo všetkých ostatných biznisoch, spolupracovať aj s jeho zakladateľmi. Päť percent akcií firmy síce získavajú traja online marketingoví odborníci, ktorí obchod Hartenbergu predstavili, no až 44-percent ostáva kvartetu zakladateľov.
Tí od prelomu milénia predávali nielen ženám, ale v menšej miere aj mužom, spodnú bielizeň cez inzeráty v novinách. No od roku 2006 vybudovali e-shop a práve vďaka nemu výrazne podrástli. Ich bohaté skúsenosti chce teraz využiť Hartenberg.
Do e-commerce vo veľkom
Navyše investičná skupina chce z oblasti e-commerce kupovať aj ďalšie firmy. „V e-commerce chceme aj ďalej výrazne rásť. Sme pripravení investovať hneď desiatky miliónov eur. Už dnes máme na stole ďalších päť podobných firiem ako Astratex,“ hovorí J. Janov.
Ako ďalej približuje, z daného sektora chcú firmy, čo v Česku, Poľsku či na Slovensku držia vo svojich segmentoch minimálne pozície trhových trojok. Zároveň chcú aj také e-shopy, ktoré si dokázali vybudovať svoju vlastnú špecifickú oblasť predaja. „Nechceme niekoho s komoditným tovarom ako chladničky, ktoré núka množstvo iných e-shopov. Chceme unikátnych predajcov,“ hovorí J.Janov.
Záujem Hartenbergu o e-commerce vychádza podľa neho hlavne z toho, že celý tento biznis enormne rastie. Hoci spodnej bielizne, napriek úspechu Astratexu, sa tu cez internet predáva len pár percent z celkových predajov, význam e-shopov v tejto brandži rastie veľmi rýchlo.