Slovenská autobrandža tak s výkonom 181 vyrobených áut na tisíc obyvateľov krajiny potvrdila vlaňajšie svetové prvenstvo v tomto ukazovateli. Pri veľmi hrubom prepočte možno povedať, že k dosiahnutiu okrúhlej výroby milióna áut chýbal slovenským automobilovým fabrikám približne týždeň.
Podľa dosiaľ zverejnených čísiel sa na raste podieľali všetky tri fabriky. Citeľný nárast výroby o 15 a pol percenta na 248 405 áut vykázala trnavská fabrika francúzskeho PSA Peugeot Citroёn. Žilinská Kia sa stala druhou fabrikou, ktorá výrobou prekročila oficiálnu výrobnú kapacitu.
Továreň s nastavenými 300-tisícovými štandardmi vlani vyprodukovala 313-tisíc áut, o vyše sedem percent viac než v roku 2012. Už druhý rok po sebe bola nad štyristotisícovou kapacitou bratislavská fabrika nemeckého Volkswagenu.
Volkswagen Slovakia zverejňuje tradične výrobné čísla za predchádzajúci rok až v marci, no podľa výsledkov zvyšných dvoch možno povedať, že vlani približne zopakoval výrobný výsledok z roku 2012, teda okolo úrovne 419-tisíc áut.
Udržať rekordy
Podľa prezidenta ZAP SR Jaroslava Holečka výsledky tak tešia, ako aj zaväzujú. „Zväz automobilového priemyslu vníma svoju úlohu zabezpečiť konkurencieschopnosť automobilového priemyslu a vo viacerých oblastiach sa nám podarilo za týmto účelom naštartovať zásadné projekty,“ dodáva J. Holeček.
Zdôrazňuje, že na prvom mieste v dôležitosti udržania výsledkov autobrandže je dostatok kvalifikovaných ľudí. Preto sa zväz podieľa na príprave zákona o odbornom vzdelávaní a aktívne sa zapája do transformácie celého odborného školstva.
„Vzdelaní a flexibilní ľudia sú hlavným aktívom našej krajiny a teda konkurenčnou výhodou pre rozhodovanie pri vstupe ďalších investorov nielen z radov automobiliek, ale aj dodávateľov, ktorí pomáhajú diverzifikovať našu ekonomiku,“ vysvetľuje J. Holeček. Preto je podľa neho cieľom dostať do učebných osnov čím viac praktických poznatkov aj konkrétnej praxe a zvýšiť podiel duálneho vzdelávania na stredných aj vysokých školách.
Ako rovnako dôležitú vníma oblasť inovácií. Preto má zväz v centre záujmu aj podporu systému aplikovanej vedy a výskumu pre potreby praxe. „V súčasnosti musia dodávatelia priemyslu nielen splniť podmienky odberateľov, ale prichádzať s inovovanými komponentmi, materiálmi, komplexnými riešeniami, a to sa nedá bez systémového riešenia,“ doplnil J. Holeček.
Silu a ekonomický význam automobilového priemyslu možno podľa neho udržať len neustálym zvyšovaním konkurencieschopnosti sektora. Okrem rozbehu transformácie odborného školstva a vytvorenia podmienok pre rozvoj aplikovanej vedy a výskumu podľa potrieb priemyslu tak medzi ciele patrí aj čoraz širšie zapájanie lokálnych dodávateľov do priamych, ale predovšetkým nepriamych dodávok pre automobilový priemysel. Dôležité je dobudovať diaľničnú infraštruktúr, odkázal šéf zväzu. „Nesmieme pritom zabúdať ani na úroveň podnikateľského prostredia, predovšetkým na stabilizáciu legislatívy smerujúcu k flexibilite pracovného práva a finančných zákonov bez dodatočného zvyšovania podnikateľských nákladov,“ pokračuje vo vymenúvaní úloh pre ekonomiku, a zoznam uzatvára ďalšími riešeniami spracovania starých vozidiel ako úlohu v ochrane životného prostredia.
Predaj ďalej nadol
Na rozdiel od výroby sa predaje nových áut naďalej príliš optimisticky nevyvíjajú. Slovenský trh vykázal vlani mierny pokles odbytu, podobne ako trh na celom starom kontinente. „Pokles registrácií osobných motorových vozidiel o 4,72 percenta a ľahkých úžitkových vozidiel o 0,55 percenta hodnotíme z pohľadu prognóz, ktoré boli prezentované začiatkom roka 2013, ako úspech. Aj tieto výsledky naznačujú, že v roku 2014 by sme už mohli rátať s miernym nárastom,“ zhodnotil rok 2013 viceprezident ZAP SR Pavol Prepiak.