Diesel stále najobľúbenejší

Žilinská Kia vyrobila v uplynulom roku 339 500 vozidiel, čo je o pol druha tisícky viac ako v predošlom roku. Ťahúňom bola nová generácia mestského SUV Sportage, ktorý má za sebou prvý kompletný rok produkcie a na celkovej výrobe závodu sa podieľal z dvoch tretín.

Nasledovala modelová rada cee’d s 28-percentným podielom a linky vyplnil aj model Venga (osem percent). Darilo sa výrobe motorov, ktorá stúpla o päť percent a dosiahla nový rekord s viac ako 612-tisíc agregátmi. Aj napriek klesajúcej obľube dieselových motorov v Európe po emisnom škandále nemeckého Volkswagenu bol najžiadanejším agregátom 1,7-litrový diesel s takmer štvrtinovým podielom.

Brexit ubral zo zisku

Najväčším exportným trhom bola so 16 percentami Veľká Británia. Ako však v rozhovore pre TREND uviedol prezident a výkonný riaditeľ automobilky Kia Eek-Hee Lee, minuloročné rozhodnutie kráľovstva opustiť EÚ spojené s prudkým oslabením tamojšej meny sa negatívne podpísalo pod finančné výsledky závodu.

„Predovšetkým pokles libry spôsobil, že náš zisk klesol. (…) Dopyt vo Veľkej Británii v tomto roku zrejme mierne klesne, ale výroba a vývoz do krajiny zostanú z našej strany na približne rovnakej úrovni. Vplyv brexitu však cítime už od polovice vlaňajška,“ priznal. Druhým najväčším trhom sa stalo Nemecko s deväťpercentným podielom, ktoré sa tak dotiahlo na kedysi dominantné Rusko.

Kia v tomto roku preinvestuje v žilinskej fabrike 130 miliónov eur. Investície súvisia s príchodom novej generácie modelu cee’d. Štart výroby je zatiaľ plánovaný v horizonte dvoch rokoch, keďže omladená verzia prišla na trh len vlani.

Trnava s rekordom

Ešte koncom vlaňajška zverejnila výsledky aj trnavská automobilka PSA Groupe, ktorá si pripísala nový výrobný rekord. Z liniek závodu zišlo 315 050 vozidiel, čo je medziročný nárast o štyri percentá.

Hlavnú zásluhu na tom mal začiatok produkcie nového modelu Citroën C3, z ktorého sa v Trnave vyrobilo už viac ako 40-tisíc vozidiel. Dominoval však už tradične model Peugeot 208 s viac ako 75-percentným podielom na produkcii. Zvyšok dopĺňala výroba rodinného Citroën C3 Picasso.

Volkswagen v polroku rástol

Automobilky išli s výrobou opäť hore, narážajú už na limity trhu

Volkswagen Bratislava, výrobná linka Zdroj: SITA

Volkswagen výrobné čísla tradične zverejňuje až po oznámení oficiálnych výsledkov celého koncernu, ktoré je naplánované na polovicu marca tohto roku. V prvom polroku však bratislavský závod vyrobil vyše 204-tisíc vozidiel, čo bolo viac ako polovica z celkovej predvlaňajšej produkcie na úrovni necelých 400-tisíc áut.

Keďže k významnejším výpadkom v produkcii nedošlo, dá sa očakávať produkcia na približne rovnakej úrovni aj v uplynulom roku. To by znamenalo, že trojica slovenských automobiliek už druhý rok po sebe prekročila hranicu milión vyrobených vozidiel.

PSA hľadá ľudí do štvrtej zmeny

V aktuálnom roku však stojí pred automobilkami viacero výziev. Najnáročnejšia je spojená s nedostatkom kvalifikovaných zamestnancov, ktorá trápi predovšetkým trnavský závod PSA. Spustenie výroby nového modelu Citroën C3 si vyžiadalo aj otvorenie štvrtej víkendovej zmeny. Jej nábeh začne postupne už v januári a plná štvorzmenná produkcia sa predpokladá v marci tohto roku.

PSA však na štart štvrtej zmeny potrebuje 800 ľudí. Vedenie podniku ráta, že bude musieť nájsť náhradu aj za ďalších 400 ľudí, ktorí odídu do pripravovaného závodu Jaguar Land Rover v Nitre. Automobilke už sľúbil pomoc premiér Robert Fico a minister práce Ján Richter. Štát tak zaplatí rekvalifikáciu dvesto dlhodobo nezamestnaných priamo v závode. Ak sa ani tak nepodarí nájsť dostatok nových ľudí, štát povolí príchod ľudí z iných krajín mimo EÚ.

Volkswagen kritickú situáciu s pracovníkmi na istý čas vyriešil nasadením viac ako pol tisícky zamestnancov zo sesterskej fabriky Audi v maďarskom Gyori. Tí by mali zostať na Slovensku do roku 2018. Automobilke pomôžu s tohtoročným nábehom výroby nových modelov Porsche Cayenne a Volkswagen Touareg. Nových ľudí však bude musieť firma hľadať priebežne aj ďalej. Navyše v budúcom roku štartuje výroba aj v závode Jaguar Land Rover v Nitre.