Vojnový konflikt na Ukrajine začína podľa očakávaní doliehať aj na výrobcov vozidiel. Len Slovensko, ktoré patrí s výrobou vozidiel v porovnaní s inými krajinami sveta medzi top hráčov, do Ruska exportuje ročne viac ako päť percent zo všetkých vyrobených vozidiel.

Najmenej do Ruska vyváža Stellantis, no pre ostatné výrobné podniky na Slovensku je Rusko významný exportný trh. A práve automobilky Jaguar Land Rover a po novom aj Volkswagen prichádzajú so zásadnými informáciami, že export do Ruska dočasne zastavujú.

Jaguar dáva stopku

Britsko-indická značka Jaguar Land Rover v stredu oznámila, že pre existujúce sankcie proti Rusku zastavuje dodávky vozidiel do tejto krajiny. Na Slovensku patrí skupine výrobný podnik Jaguar Land Rover Slovakia. Ten pri Nitre produkuje modely Discovery a Defender. Oba majú silný odbyt aj v Rusku.

Skupina vo svojom stanovisku uviedla, že Jaguar Land Rover zastavuje dodávky vozidiel do Ruska, keďže sankcie vytvárajú obchodné prekážky. „Súčasný globálny kontext nám prináša obchodné výzvy, takže pozastavujeme dodávky vozidiel na ruský trh a neustále monitorujeme situáciu v mene našej globálnej zákazníckej základne,“ píše sa v stanovisku.

V tejto súvislosti TREND oslovil aj slovenský podnik ohľadom ďalších plánov a ako sa  rozhodnutie skupiny dotkne ďalšej výroby pri Nitre. Na otázky podnik zatiaľ nereagoval. Ešte v utorok ale tvrdil, že vyrába bez obmedzení a podľa plánu.

Predaj vozidiel Jaguar Land Rover v Rusku vlani klesol o šesť percent.

top v automotive
Neprehliadnite

Top v automotive: Škodu už dobieha vojna na Ukrajine a Kia má auto roka

Export ruší aj Volkswagen

Situácia sa pre automobilky čoraz viac vyhrocuje. Najnovšie sa k Jaguaru Land Rover pridal aj nemecký koncern Volkswagen, ktorý vo štvrtok informoval, že prijal správy o vojne na Ukrajine s veľkými obavami a zdesením.

„V spojitosti s ruským útokom na Ukrajinu a jeho následkami sa predstavenstvo koncernu Volkswagen rozhodlo s okamžitou platnosťou až do odvolania zastaviť výrobu vozidiel v Rusku. Toto rozhodnutie sa vzťahuje na ruské výrobné závody v Kaluge a Nižnom Novgorode,“ spresnila automobilka.

„S okamžitou platnosťou zastavujeme aj export vozidiel do Ruska. Pozastavením obchodných aktivít v Rusku predstavenstvo koncernu Volkswagen reaguje na celkovú situáciu, ktorá sa vyznačuje značnou neistotou a rozvratom,“ dodal koncern.

Najväčší slovenský výrobný podnik Volkswagen Slovakia vyviezol zo Slovenska viac než 99 percent vyrobených automobilov. Rusko ani Ukrajina medzi hlavné exportné trhy nepatria, najväčšími sú podľa obratu pre konečného zákazníka Čína, Spojené štáty americké a Nemecko.

Do Ruska  smeruje istá časť produkcie podniku a situácia môže ovplyvniť aj túto fabriku.

Export je rôznorodý

Dnes je zrejmé, že invázia Ruska na Ukrajinu bude znamenať aj pretrhnutie exportných kanálov. Európske automobilky síce do Ruska vyvážajú oveľa viac súčiastky než samotné vozidlá a osobné autá tvoria len približne tri až štyri percentá vývozov z Európskej únie do Ruska, avšak každé piate osobné auto pochádza zo Slovenska.

Kým trnavský Stellantis Slovakia je zameraný prioritne na západné trhy a export fabriky do Ruska či na Ukrajinu je skôr marginálny, pre žilinskú automobilku Kia Slovakia môže ísť o väčší problém.

Jediný podnik kórejskej skupiny v Európe v roku 2020 exportoval svoje vozidlá do 93 krajín. Rusku patrilo tretie miesto medzi exportnými destináciami s pomerne výrazným podielom.

Kým do Spojeného kráľovstva, ktoré ja na prvom mieste v rebríčku, smerovalo 14 percent exportu žilinskej fabriky, do Ruska a Nemecka išlo 12 percent produkcie.  Zastavenie exportných kanálov preto pre žilinský podnik môže znamenať významný problém a najmä pokles v exporte či produkcii.

Predaj áut v Rusku sa spomalí

Po prudkom poklese v roku 2020 sa predaj áut v Rusku minulý rok zotavil. Očakávalo sa, že v raste bude pokračovať aj v tomto roku. V roku 2021 sa v Rusku predalo celkovo 1,67 milióna áut, vyčíslila Asociácia európskych podnikov (AEB). Oproti  predchádzajúcemu roku to znamená rast o 4,4 percenta.

Za rastom je najmä nízky porovnávací základ, keď v dôsledku opatrení na spomalenie šírenia nového koronavírusu, klesol predaj áut v Ruskej federácii v roku 2020 o vyše deväť percent na zhruba 1,6 milióna.

Čo sa týka vývoja vlani v decembri, predaj áut klesol aj v tomto mesiaci, čo znamená medziročný pokles predaja už šiesty mesiac v rade. Tempo poklesu sa opäť pohybovalo okolo 20 percent, v porovnaní s novembrom bolo o niečo miernejšie.

Moskovské priemyselné združenie AEB zároveň pred konfliktom očakávala, že v tomto roku sa v Rusku predá približne 1,72 milióna vozidiel.

„To však platí len v prípade, že geopolitická situácia sa nezhorší a nedôjde k novým obmedzeniam v oblasti obchodu, teda najmä sankciám,“ uviedla začiatkom roka asociácia. Je zrejmé, že eskalovaný konflikt štatistiky výrazne a najmä dlhodobo opäť ovplyvní, čo bude mať znova vplyv na export slovenských automobiliek.

Ďalšie dôležité správy

Na snímke logo nemeckej automobilky Volkswagen na budove závodu v bratislavskej Devínskej Novej Vsi počas výročnej tlačovej konferencie Volkswagen Slovakia pri príležitosti 30 rokov pôsobenia na Slovensku v Bratislave 22. apríla 2021. FOTO TASR - Jaroslav Novák
Neprehliadnite

Volkswagen v Bratislave opäť zastavuje. Podnik nakrátko vypína výrobu esúvečiek