Slovenský automobilový priemysel sa v roku 2024 ocitol v zložitej situácii. Tá odzrkadľuje meniace sa globálne ekonomické podmienky a rastúcu neistotu na zahraničných trhoch. Počas prvých troch kvartálov roka to dokonca viedlo k výrazne slabšiemu vývozu osobných vozidiel na niektorých najsilnejších trhoch.
Napriek pretrvávajúcim výzvam a najmä nižšiemu dopytu na tradičných trhoch, sa však objavujú náznaky, že slovenské automobilky sú schopné prispôsobiť sa novým výzvam.
Podľa predbežných dát za október sa totiž situácia pre ne začína zlepšovať a s najväčšou pravdepodobnosťou môže ísť aj o výsledok obav z budúcich Trumpových ciel či odplaty Číny.
Náročný rok
Štyri slovenské automobilky každoročne vyvážajú viac ako 95 percent výroby do zahraničia a medzi ich najväčšie odbytné trhy už tradične patrí Nemecko, Čína, Spojené štáty či Spojené kráľovstvo. Nepriaznivý vývoj v automobilovom biznise však viedol v tomto roku k slabším výsledkom.
Automobilky vyviezli v prvých troch kvartáloch roka menej vozidiel než rok predtým, a to v celkovej hodnote zhruba 21 miliárd eur, uvádza Štatistický úrad SR. To je až o viac ako osem percent menej ako rok predtým a potvrdzuje to problémy na globálnom automobilovom trhu, hoci osobné automobily sú v slovenskom exporte s viac ako 27 percentami naďalej najsilnejším artiklom.
Výrazné však boli rozdiely v jednotlivých exportných krajinách. Z prvej pätice najväčších medziročne najviac poklesol export do Spojených štátov, Francúzska či Číny. Len pri týchto troch krajinách stratil slovenský export v hodnote vyvezených áut asi jeden a pol miliardy.
Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň
- Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
- Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
- Menej reklamy na TREND.sk
Máte už predplatné?