Časť pilotov rakúskej leteckej spoločnosti Austrian Airlines pred ostatným víkendom oznámila, že „nie sú fit na to, aby leteli“. Dopravca musel v priebehu troch dní zrušiť dvadsaťštyri európskych i medzikontinentálnych letov.
Nervóznych cestujúcich na zahraničných letiskách s meškaním vzali na palubu iné letecké spoločnosti, ak mali voľné miesta. Rakúskym médiám na otázku, či išlo o náhodu alebo štrajk, viacerí piloti odpovedali, že určite o štrajk nešlo, cítia sa však unavení z napätej situácie v spoločnosti a obávajú sa o svoje posty a mzdy.
Rakúsky štát v roku 2009 oddlžil skupinu Austrian Airlines, ktorá združuje spoločnosti Austrian Airlines, Tyrolean Airways a Lauda Air, sumou pol miliardy eur, aby ju mohol sprivatizovať nemecký koncern Lufthansa. Ani pod novým vedením sa však rakúska skupina nedokázala dostať z mínusu a v prvom tohtoročnom štvrťroku napriek takmer desaťpercentnému rastu cestujúcich i rastu obratu o 3,8 percenta vykázala prevádzkovú stratu 66,7 milióna eur. Pod stratu sa podpísali aj rastúce ceny paliva, vyššie dane a poplatky.
Materský koncern prijal ozdravné programy, aby Austrian Airlines dostal opäť k zisku. Najnovšie je ochotný navŕšiť kapitál dopravcu o 140 miliónov eur, žiada však úsporný program, ktorým by spoločnosť získala ročne 220 miliónov eur. Významný podiel na úsporách by malo aj skresanie mzdových nákladov. To chcú zrealizovať v lete preložením pilotov a letušiek Austrian Airlines do dcérskej regionálnej spoločnosti Tyrolean Airways v Innsbrucku, hoci by aj naďalej lietali v lietadlách Austrian Airlines.
Tyrolean Airways vznikli v roku 1978 ako samostatná spoločnosť, v roku 1998 ju však kúpili Austrian Airlines a Tyrolean pre ne lietal turbovrtuľovými a menšími prúdovými lietadlami na regionálnych linkách a európskych trasách, kde netreba väčšie lietadlá. Spoločnosť nemá síce vlastné linky, má však doteraz svoju flotilu, samostatnú licenciu a organizačnú štruktúru i osobitnú kolektívnu zmluvu s odbormi, ktorá akceptuje nižšie platy než v Austrian Airlines.
Zaradenie posádok Austrianu do Tyroleanu by umožnilo znížiť platy až o štvrtinu na úroveň platov v Tyroleane a zlikvidovať viaceré iné finančné výhody, ktoré boli v Austriane, vrátane rastu platov nezávisle od hospodárskych výsledkov firmy, vyšších diét a odstupného pre pilotov až pol milióna eur. Tento krok sa stretol s tvrdým odporom posádok, niekoľko stoviek hrozí aj odchodom do zahraničia, najmä na Blízky východ alebo do Číny, kde hľadajú kvalifikovaný personál s dlhoročnou praxou.
Kritici stanoviska posádok tvrdia, že aj potom by boli na tom stále finančne lepšie, než napríklad kolegovia v švajčiarskej spoločnosti Swiss, ktorá tiež patrí do koncernu Lufthansa. Rozhodnúť o odchode by sa mali do konca tohto mesiaca. Austrian vyhlásil, že náhradu je schopný nájsť.
Ilustračné foto - SITA / AP