Poštové spoločnosti po celom svete drží nažive rozkvet nákupov cez internet. Ich hlavná činnosť podnikania, posielanie listov, strmo klesá a údaje z mnohých krajín naznačujú, že samotné balíky nebudú pre záchranu pôšt stačiť. Kedysi hrdé poštové služby, ktoré pomohli vytvoriť modernú spoločnosť, tak teraz obmedzujú svoje operácie a hrozí im ďalší prepad, upozornila agentúra AP.
Británia sa pripravuje na to, že sa úplne zbaví posielania listov a predá svoju poštovú spoločnosť Royal Mail, ktorej korene siahajú takmer 500 rokov späť do doby panovania Henricha VIII. Americká poštová spoločnosť US Postal Service (USPS) minulý mesiac pobúrila verejnosť oznámením, že pre úspory prestane dodávať listy v sobotu. Nový Zéland plánuje ešte drastickejšie škrty, dodávky len tri dni v týždni namiesto šiestich.
Je to pritom len pár rokov, čo sa poštové služby dostali do finančných problémov. Príjmy USPS, ktorá dodáva približne 40 percent celosvetových poštových zásielok, boli na vrchole v roku 2007, keď predstavovali 75 miliárd USD. Odvtedy je však pokles rapídny. Vlani príjmy USPS predstavovali 65 miliárd USD a strata 15,9 miliardy USD. Pošta prepravila 160 miliárd kusov zásielok, v roku 2007 to bolo 212 miliárd. Musela tiež prepustiť 156-tisíc zamestnancov, teda zhruba 23 percent celkovej pracovnej sily.
Zlé správy prichádzajú aj z ďalších oblastí. Francúzska La Poste odhaduje, že do roku 2015 bude objem poslaných listov zhruba o 30 percent nižší ako v roku 2008. Pošta v Japonsku prepravila vlani o 13 percent menej listov ako pred štyrmi rokmi. V Dánsku sa objem poslaných listov vlani znížil o 12 percent.
Svetová poštová únia (UPU), ktorá pôsobí v rámci OSN, odhaduje, že v roku 2011 sa objem poslaných listov celosvetovo znížil o takmer štyri percentá. V rozvinutých krajinách bol pokles ešte rýchlejší a tieto krajiny uzavreli v roku 2011 päť percent svojich poštových úradov.
Nákupy cez internet naďalej rastú, čo zvyšuje prepravu balíkov. Na tomto poli má však pošta konkurenciu súkromných dopravcov. Pošta kedysi ťažila zo svojho monopolného postavenia pri listoch, tie však vytlačili e-maily a krátke textové správy. Prednosta poštového úradu USA Patrick Donahoe neverí, že pošta by mohla nahradiť stratené príjmy z listov rastom príjmov z balíkov.
Tak ako inde, aj v poštových službách sa nájde výnimka, ktorá odoláva trendu. Tou krajinou je Čína, kde naopak poštové služby od roku 2007 vzrástli o 56 percent, predovšetkým vďaka štvornásobnému rastu expresných služieb.
Novozélandská vláda teraz prijíma verejné pripomienky kvôli navrhovanému zákonu, ktorý má od budúceho roka znížiť počet dní, keď sa doručuje pošta, na polovicu. Zhruba štvrtina pripomienok zatiaľ prišla poštou, čo sa považuje za neobvykle vysoký pomer. A čo zvyšných 75 percent? To sú e-maily, poznamenala agentúra AP.
Zdroj: SITA / AP
Foto - SITA / AP