Vedenie koncernu Volkswagen naďalej obhajuje svoje rozhodnutie zvážiť zatvorenie niektorých tovární v Nemecku aj po stretnutí s predstaviteľmi vplyvných zamestnaneckých odborov. Tento krok považuje za nevyhnutný najmä z dôvodu výrazného poklesu predaja automobilov, ktorý nepostihol len Nemecko, ale celý európsky trh.

Dodávky vozidiel v Európe aktuálne zaostávajú o približne dva milióny kusov v porovnaní s najsilnejšími obdobiami, pričom koncern zaznamenal pokles predaja o približne päťstotisíc vozidiel.

Tento výpadok predstavuje výrobné kapacity dvoch tovární. Výsledkom tohto vývoja je, že v skladoch Volkswagenu zostávajú desiatky tisíc nepredaných áut, čo ešte viac zhoršuje ekonomickú situáciu jednej z najväčších spoločností v krajine. 

Riešením je zoštíhlenie koncernu a znižovanie nákladov, pričom najväčšiu časť výdavkov tvoria mzdy zamestnancov v nemeckých fabrikách. Zamestnanecké odbory a nemeckí politici však apelujú na to, aby sa hľadali riešenia mimo Nemecka, v zahraničných prevádzkach. Tento krok by výrazne ovplyvnil aj podnik Volkswagenu v Bratislave.

Všetko naznačuje, že pre koncern by takéto riešenie nebolo výhodné. Zároveň novšie továrne, vybudované v posledných rokoch, sú efektívnejšie ako tie staršie.

„Bez zhodnotenia efektívnosti jednotlivých prevádzok to ďalej nepôjde,“ tvrdí Peter Nemečkay, výkonný riaditeľ a sektorový líder pre automobilový priemysel KPMG na Slovensku.

Vnímate cieľ Volkswagenu ako začiatok širšieho diania v automotive, prípadne ako precedens pre ostatné automobilky?

Vnímam to najmä ako zdravý krok smerom k zlepšeniu konkurencieschopnosti koncernu. Tieto kroky sa v rámci automotive diali aj v minulosti.

Politici naznačujú, že ak by sa začalo so škrtmi, malo by ísť najmä o zahraničné fabriky koncernu, než tie domáce nemecké. Bol by takýto krok reálny?

Verím, že vedenie zhodnotí najmä efektívnosť jednotlivých prevádzok a rozhodne sa na základe celkového prínosu jednotlivých fabrík pre koncern.

Odborári avizujú, že problémom sú zlé investície a časovanie investícií, ktoré doviedli koncern do súčasného stavu. Je to len o nich?

Celkové odvetvie výroby áut je v transformácii, ktorú zrejme nezažilo od svojho vzniku. V tomto období sa prirodzene robia rozhodnutia, ktorých výsledky sa ale prejavia o päť až desať rokov. Prirodzene, niektoré spoločnosti budú v tejto fáze úspešnejšie ako iné.

Preto si myslím, že súčasný stav nemusí nevyhnutne odzrkadľovať rozhodnutia spoločnosti z minulosti, ale môže byť súčasťou celkovej transformácie odvetvia, na ktorú sa spoločnosť ešte len musí pripraviť. A teda vedenie prijíma potrebné opatrenie akoby vopred. Viesť takú veľkú spoločnosť a správne nasmerovať aj investície je náročná úloha. 

Čo bude nasledovať a ako sa bude musieť automotive nastaviť do tohto ďalšieho obdobia?

Predplaťte si TREND za najvýhodnejšiu cenu už od 1 € / týždeň

  • Plný prístup k prémiovým článkom a archívu
  • Prémiový prístup na weby Mediálne, TRENDreality a ENJOY
  • Menej reklamy na TREND.sk
Objednať predplatné

Máte už predplatné? Prihláste sa