Americká centrálna banka schválila pravidlá, ktoré by mali ďalej zvýšiť ochranu držiteľov kreditných kariet. Prvá časť trojfázovej legislatívy, ktorá sprehľadňuje kreditkový biznis a má pomôcť vlastníkom plastovej karty, prišla vlani v lete. Novinky platiace od 22. februára zhrnuté vo vyše tísíc stranovom dokumente, by mali byť významnejšie.

„Tieto pravidlá sú dôležitým medzníkom v snahe Fedu zabezpečiť spotrebiteľom závislým od kreditných kariet spravodlivé zaobchádzanie,“ poznamenala podľa agentúry Bloomberg Elitzabeth Duke z Federal Reserve. Ako dodáva, zásady zakazujú viacero škodlivých praktík a žiadajú väčšiu transparentnosť v podmienkach kreditkových účtov.

Vyššia ochrana               

Nový zákon by mal v prvom rade ochrániť kreditkových dlžníkov pred náhlym zvýšením úrokových sadzieb. Počas prvého roka od vydania karty majú klienti zabezpečené, že sa úroková sadzba nezdvihne. Akékoľvek zvyšovanie sadzieb pritom nebude môcť byť retroaktívne. To znamená, že sa bude vzťahovať len na nový dlh. Vydavatelia kariet o nových cenách budú musieť informovať 45 dní vopred.

Podľa Bloombergu by klienti mali dať súhlas so spoplatnením transakcií, ktorými prekročia úverový limit. Obmedzenia sa zavádzajú aj pre poplatky na kreditky vystavené ľuďom z nižších príjmových skupín s horšou úverovou históriou. Štát po novom vztýči ochrannú ruku nad mladými – ak by chceli kreditnú kartu pred dovŕšením 21. roku života, možné to je len so súhlasom rodičov, alebo iných za nich zodpovedných osôb. Tiež musia dokázať, že budú schopní splácať. Banky, či iní vydavatelia kariet už viac nebudú môcť ponúkať karty na školách.

Viac informácií

Ako poznamenáva Washington Post, keďže všetci vydavatelia kariet budú musieť zvažovať príjem a schopnosť platiť pred schválením kariet, všetci nakupovaniachtiví ľudia budú musieť poskytovať o sebe viac údajov. To bude zaujímavé v prípade obchodníkov. Budú musieť pri svojich kartách zvažovať príjem a majetok klientov. „Spotrebitelia nebudú chcieť viesť takúto konverzáciu,“ namieta lobista za National Retail Federation Mallory Duncan. Deliť sa o takéto citlivé dáta s predavačom bude pre mnohých neprijateľné. Viaceré veľké obchody vrátane Macy´s či Best Buy podľa denníka poslali Fedu protest.

Prvá časť kreditkovej normy, ktorá platí od augusta minulého roku, zaviedla napríklad právo klienta odmietnuť zvýšenie sadzieb do 45 dní. A vyplatiť zostatok pri starej sadzbe. Spoločnosti musia posielať účty 21 dní pred termínom splatnosti miesto štrnástich zaužívaných do toho času. Tretia fáza poplatkovej legislatívy príde na rad v auguste tohto roku.

Foto na titulke - SITA / AP